Laakkonen.fi - ohitustietä autoalan kärkikastiin

Lähtötilanne

Laakkonen-konserni on yksi Suomen suurimmista autojen vähittäismyyntiketjuista, joka myy vuosittain noin 30 000 autoa ja huoltaa peräti yli 200 000 autoa. Laakkonen-konserni päätti kaksi vuotta sitten terävöittää markkinointitoimintojaan. Uudistamiseen kuului isoimpana toimipiteenä verkkosivuston uudistus.

Aikaisempi verkkosivusto oli luonteeltaan staattinen ja ei vastannut laatumittareilla yhtiön muun toiminnan palvelutasoa. Yhteinen tavoitteemme oli luoda myyntiä ja asiakasuskollisuutta kasvattava kanava. Crasman suunnitteli ja toteutti helmikuussa 2013 julkaistun Laakkonen.fi -verkkopalvelun.

Strategia

Liiketoiminnalliset tavoitteet

  • Myynnin tukeminen ja vauhdittaminen
  • Asiakaspalvelun parantaminen
  • Asiakasuskollisuuden kasvattaminen
  • Asiointitiheyden nostaminen

Sivuston toiminnalliset tavoitteet

  • Säännöllisten käyntien kasvattaminen - portaaliajattelu
  • Interaktiivinen kanava asiakaspalveluun
  • Toimiva vaihtoautoportaali
  • Suomen suurin autoliikkeen verkkopalvelu

Mielikuvalliset tavoitteet

  • Suomen paras autoliikkeen verkkopalvelu
  • Autokaupan edelläkävijä myös verkossa

Toteutus

  • Responsiivinen verkkopalvelu
  • Sisältönäkymä mukautuu käyttäjän tekemiin valintoihin ja sijaintiin
  • Kattava autohaku yli 3000 vaihtoautosta ja 5000 uudesta autosta
  • TalkNow-takaisinsoittopalvelu
  • Huoltovaraus ja koeajovaraus
  • Vain verkkopalvelussa näkyvänä etuna Nopean ostajan setelit
  • Integraatiot vaihtoauto-, toiminnanohjaus- ja CRM-järjestelmään

Tulokset

+20%

Sivuston kävijämäärän kasvu verrattuna edellisvuoteen.

+150%

Mobiilikäyttäjien määrän kasvu verrattuna edellisvuoteen.

+240%

Verkossa tehdyt yhteydenotot autoista verrattuna edellisvuoteen.

Yhteenveto

Laakkonen haluaa olla kaikilla rintamilla numero ykkönen ja uskallamme sanoa, että nyt Laakkosen verkkopalvelu on laadultaan ja toiminnallisuuksiltaan alan kärkikastia. Verkkopalvelu on rakennettu siten, että se tarjoaa Laakkosen asiakkaille dynaamista ja asiakaslähtöistä palvelua.

Verkkoliiketoiminta on Laakkoselle strategisesti tärkeä kehitysalue, johon panostetaan myös tulevaisuudessa. Laakkonen on sitoutunut kehittämään verkkopalvelun toimintoja siten, että ne ovat asiakkaille helposti lähestyttäviä ja antavat heille todellista lisäarvoa.

Tekijät

Asiakas
Autotalo Laakkonen Oy

  • Tea Brchisky, Markkinointijohtaja
  • Vesa Puustinen, Tietohallintopäällikkö

Suunnittelu ja toteutus
Crasman Oy

  • Hans Vallden, Toimitusjohtaja
  • Jani Ruotsalainen, Asiakkuuspäällikkö
  • Lauri Kieksi, Visuaalinen- ja käyttöliittymäsuunnittelija
  • Riku Tiira, Sivustokehittäjä
  • Antti Kuivalainen, Järjestelmäasiantuntija

Sisältösuunnittelu
Brandit Oy

  • Esa Rantanen, Toimitusjohtaja
  • Tatu Haarajoki, Web-site builder


Hakukoneoptimointi

Avaus Consulting Oy

  • Petri Heinonen, Analytiikkajohtaja
  • Ville Partanen, Konsultti
  • Olli Kaven, Konsultti
Crasman >www.laakkonen.fi