UNICEF-lahja on lahja maailman lapsille

Eettinen verkkokauppa tuplasi joulumyyntinsä

”UNICEF-lahja” –verkkokauppa oli digitaalisen joulumyynnin voittaja: myynti yli kaksinkertaistui edelliseen vuoteen verrattuna. Asiakaspalaute oli kiittävää. Valtaosa UNICEFin eettisen lahjan myynnistä tulee verkon kautta. UNICEF-lahjan ostaminen juuri joulun alla on nopea ja kätevä tapa välttää turhakkeiden hankkiminen tuttaville ja hikinen kaupoissa sompailu.

Verkkokaupan uudistus toi tehoa varainhankintaan

Verkkokauppa on tärkeä osa Suomen UNICEFin varainhankintaa erityisesti joulun aikana. Siitä odotetaan yhä merkittävämpää varainhankinnan muotoa niin yritys- kuin kuluttajapuolelle.

Uudistetulla verkkokaupalla UNICEF palvelee heitä, joiden mielestä lahjoittaminen on helpointa verkossa.

Vuonna 2013 verkkokauppa uudistettiin visuaalisesti. Samalla yksinkertaistettiin ja tehostettiin taustaprosesseja, kuten kortti- ja tuotelogistiikkaa.

Verkkokauppaa on helppo käyttää ja sen responsiivinen käyttöliittymä toimii eri päätelaitteilla mahdollistaen spontaanitkin hankinnat vaikka junamatkalla mummolaan joulunviettoon.

Se pieni ero: tämä tavara lähtee oikeasti maailmalle.

Eettisiä lahjoja on tarjolla useilla eri toimijoilla – on vuohia, maailmanrauhaa ja miinarottia. UNICEF-lahja on kuitenkin eettisten lahjojen segmentissä ainutlaatuinen, sillä rahan lahjoittamisen asemesta ostetaan oikea fyysinen tuote, joka lähetetään kohdemaahan tai ostetaan paikan päällä lähituottajilta suoraan käyttöön.

UNICEFin uudessa verkkokaupassa ostettava tuote on keskiössä ja ostaminen helppoa.

Verkkokaupasta asiakas voi valita lahjan – esimerkiksi talvivaatepaketin lapselle, malariaverkon tai koulukirjoja. Lahjan suomalainen vastaanottaja saa viestin lahjasta ja itse fyysinen tavaratilaus menee UNICEFin päälogistiikkakeskukseen Kööpenhaminaan. 

Esine lähtee maailman suurimmalta humanitaarisen avun varastolta sinne, missä apua kipeästi tarvitaan tai se hankitaan kustannustehokkaasti paikalliselta toimittajalta.

Tuotteen valinnan jälkeen ostaja voi valita korttivalikoimasta haluamansa kortin, joka lähetetään ystävälle joko pdf-korttina tai perinteisenä joulukorttina. Ostaja voi kirjoittaa korttiin oman tervehdys-tekstinsä. Ystävä vastaanottaa kortin ja Suomen UNICEFin hyvän tahdon lähettilään Jorma Uotisen kiitostervehdyksen videon välityksellä.

Oston jälkeen taustaprosessi on suoraviivainen ja kustannustehokas. Toimintavarma ja joustava tietotekniikka varmistaa sen, että verkkokaupasta tehty tilaus lähetetään UNICEFin Kööpenhaminan varastosta nopeasti eteenpäin.

Se toimii!

Uudistus oli onnistunut myös numeroiden valossa. Verkkokaupan joulukuun myynti yli kaksinkertaistui edellisestä vuodesta, 2013 myynnin ollessa 147 000€. Vastaava luku vuonna 2012 oli 66 000€.

Hyvien tulosten takana on ratkaisu, jossa monimutkaista tilaustapahtumaa on suoraviivaistettu ja yksinkertaistettu mahdollisimman paljon samalla tukien eri päätelaitteiden näyttökokoja.

Lisääntyneen myynnin lisäksi myös korttien painatuksen logistiikkaa tehostettiin, joka osaltaan vähentää lahjoitusten oheiskuluja.

+123%

Tekijät

Verkkokaupan ovat luoneet UNICEFin ja Crasmanin tiimi. Visuaalinen ilme on UNICEF kansainvälisen brändiohjeistuksen mukainen.

Konseptisuunnittelu ja määrittely - Suomen UNICEF ry

  • Hannele Pulliainen, Varainhankinnan päällikkö, uushankinta
  • Santeri Ihalainen, Kehittämispäällikkö

Käyttöliittymäsuunnittelu ja tekninen toteutus - Crasman Oy

  • Teemu Korpilahti, Asiakkuuspäällikkö
  • Petteri Hirvonen, Sivustokehittäjä
  • Antti Kuivalainen, Järjestelmäasiantuntija
Crasman >www.uniceflahja.fi