Nokianrenkaat.fi asiakaskokemuksen vahvistajana

Lähtötilanne

Nokian Renkaat lähti verkkouudistukseen, kun silloiselle sivustolle oli kertynyt ikää jo seitsemän vuotta. Sivuston visuaalinen ilme oli vanhentunut, eikä käyttö ollut sujuvaa puhelimella tai tabletilla. Käyttökokemus ei vastannut Nokian Renkaiden brändiä edelläkävijänä ja modernina toimijana. Tilalle tarvittiin kokonaisuus, joka voisi vastata yli 15 maaversion, 30 ylläpitokäyttäjän ja kymmenien tuhansien päivittäisten kävijöiden tarpeisiin.

Tulevan verkkopalvelun piti toimia pomminvarmasti vuoden jokaisena päivänä – myös silloin kun lumisateet, kampanjat tai pörssitiedotteet aiheuttavat odottamattoman kävijäpiikin ja moninkertaistavat kävijämäärän hetkessä.

Strategia

Liiketoiminnalliset tavoitteet

  • Myynnin tukeminen ja vauhdittaminen
  • Asiakaspalvelun parantaminen
  • Asiakasuskollisuuden kasvattaminen

Sivuston toiminnalliset tavoitteet

  • Auttaa asiakasta löytämään hänelle sopivin rengas laajasta tuotevalikoimasta
  • Ohjata asiakas lähimmälle jälleenmyyjälle tai verkkokauppaan
  • Sijoittajakohderyhmän huomioiminen
  • Mahdollistaa käyttäjälähtöinen sisältö sivustolla

Mielikuvalliset tavoitteet

  • Nokian Renkaat on innovatiivinen ja moderni edelläkävijä
  • Tuotteet maailman huippuja - verkkopalvelu viestii itseluottamusta

Toteutus

  • Rengasvalitsin auttaa selvittämään rengaskoon yli 10 000 automallille ja etsii käyttäjälle sopivimmat renkaat Nokian Renkaiden laajasta valikoimasta
  • Verkkopalvelun kautta aktivoitava Hakka-turva -palvelu luo suhteen renkaiden ostajan ja rengasvalmistajan välille riippumatta miltä jälleenmyyjältä renkaat on ostettu
  • Käyttäjäarvostelut tuoteosiossa tukevat laatumielikuvaa. Uudelle Hakkapeliitta 8 -talvirenkaalle on pelkästään Suomessa kirjoitettu yli 700 arvostelua.
  • Monipuolisia sijoittajapalveluita voi käyttää myös mobiililaitteilla
  • Useita kymmeniä integraatioita Nokian Renkaiden omiin ja kumppanien taustajärjestelmiin
  • Responsiivinen verkkopalvelu 15 kieliversiona palvelee globaalia aluetta ja retina-näyttötasoiset kuvat varmistavat että palvelu näyttää hyvältä laitteesta riippumatta

Tulokset

+32%

Enemmän älypuhelinkäyttäjiä verrattuna edellisvuoteen

+15%

Enemmän jälleenmyyjien yhteystietohakuja

6M

Kävijää Nokian Renkaiden verkkopalvelussa vuoden 2014 aikana.

Yhteenveto

Nokian Renkaiden halu syventää suhdettaan kuluttaja-asiakkaisiin sekä digitaalisen brändin vahvistaminen tunnistettiin päätavoitteiksi verkkopalvelun uudistustarpeen takana. Näkemyksellinen suunnitelma ja oikeat työkalut varmistivat näiden tavoitteiden saavuttamisen. Samalla pystyttiin tarjoamaan pitkäikäiselle tähtiasiakkaalle uudenlaista palvelua digitaalisen liiketoiminnan strategisena kumppanina.

”Nokian Renkaat haluaa olla moderni edelläkävijä kaikessa, mikä vaikuttaa asiakaskokemukseen ja mielikuvaan yhtiöstä. Siinä, missä tuotteemme ovat monessa ryhmässä maailman huippuja, haluamme viestiä itseluottamusta. Uusi sivustomme tukee tätä tavoitetta.

Crasmanin laatima brändikirja ja sisällöntuotannon ohjeistus kuvaavat brändimme ja sivustomme syvimmän olemuksen ja tavoitteet. Näin varmistetaan se, että kaikki tuottamamme sisällöt tukevat vahvistetun brändimme viestintää myös jatkossa.”

Anssi Mäki, viestintäpäällikkö, Nokian Renkaat

Tekijät

Asiakas
Nokian Renkaat Oyj

  • Antti-Jussi Tähtinen, Markkinointi- ja viestintäjohtaja
  • Anssi Mäki, Viestintäpäällikkö
  • Roope Tähkä, Markkinointipäällikkö
  • Mari Malmberg-Nieminen
  • Anu Moisio
  • Aino Paavola
  • Anne Aittoniemi
  • Hanna Grönholm
  • Kirsi-Marjut Dickman
  • Pekka Niemi
  • Teemu Sainio

Suunnittelu ja tuotanto
Crasman

  • Olli Maksimainen, Asiakkuuspäällikkö
  • Jussi Hermunen, Konseptisuunnittelija
  • Juha Matti-Kosonen, Konsepti- ja käyttöliittymäsuunnittelija
  • Lauri Kieksi, Visuaalinen ja käyttöliittymäsuunnittelija
  • Joel Parsons, Visuaalinen ja käyttöliittymäsuunnittelija
  • Kiti Kutvonen, Visuaalinen suunnittelija
  • Petteri Innanmaa, Sivustokehittäjä
  • Kalle Oksa, Sivustokehittäjä
  • Kasimir Pihlasviita, Sivustokehittäjä
  • Mia Santanen, Sivustokehittäjä
  • Tero Tähtinen, Sivustokehittäjä
  • Taneli Leppä, Teknologiajohtaja
  • Antti Kuivalainen, Järjestelmäasiantuntija

Tuotantokumppanit

  • Bazaarvoice
  • DriveRight
  • Fluido
  • Get it Right
  • Hugin Group
  • Investis
  • Uranus
Crasman >www.nokianrenkaat.fi