HSL – Helsingin seudun liikenne

HSL:n liikenne­suunnittelijoiden laatima aikataulukirja vaati ennen useita korjauskierroksia. Crasman toteutti taitto- ja korjaustyökalun, jolla aikataulujen muokkaus tapahtuu automaattisesti säästäen merkittävästi suunnittelijoiden työaikaa.

HSL:n aikatauluista huolehtivien liikennesuunnittelijoiden tehtävänä on varmistaa, että joukkoliikenteen käyttäjät pääsevät ajoissa määränpäähänsä.

Crasman huolehti vastavuoroisesti suunnittelijoiden ajansäästöstä luomalla aikatauludatan muokkaukseen automaattisen taitto- ja korjaustyökalun. Verkkoon toteutetun ratkaisun avulla HSL:n aikataulukirja valmistuu huomattavasti helpomman prosessin kautta.

Työntekijöiden ajan säästämisessä voidaan puhua todella merkittävistä luvuista."

SARI KOTIKANGAS, tiedotuspäällikkö

Taku toi automaation pitkälliseen urakkaan 

HSL:n aikataulukirjan tekeminen on aiemmin ollut haasteellista. Kirja sisältää satoja sivuja numeerista tietoa, jonka on oltava loppukäyttäjiä, eli suurta osaa suomalaisista varten, virheettömästi oikealla paikallaan. 20 ihmisen tuottaman kirjan taittoprosessi on vaatinut lukuisan määrän punakynämerkintöjä, korjauskierroksia, vedosten painatusta ja turhaa odottelua. Turhista työvaiheista luopuminen ja ajan säästäminen olivat uudistuksen ensisijaisia tavoitteita.

Crasmanin toteuttama automaattinen taitto- ja korjaustyökalu (Taku) auttaa siinä, missä ihminen ei ole tyypillisesti parhaimmillaan: suurien datamäärien hallitsemisessa.

Taku tekee liikennesuunnittelijoiden syöttämästä aikatauludatasta painovalmiin aikataulukirjan. Verkkoon toteutettu ratkaisu on kaikkien tekijöiden muokattavissa samanaikaisesti ja tehdyt korjaukset astuvat voimaan heti. Ja mikä parasta: kaikesta tulee välittömästi painokelpoista.

 

Aikataulut suoraan ruudulta paperille

Taku-projekti ratkaisi HSL:n aikataulukirjan tuotannossa lukuisia ongelmia. Se on loistava esimerkki verkkoratkaisusta, jossa toimijan koko prosessi on sisäistetty ja muutettu taloudellisesti kannattavamman lopputuloksen muotoon.

Crasmanin luomalla teknologialla verkossa muokattavasta sisällöstä on tuotettu reaalimaailman painoratkaisu. Teknisesti ottaen Takun tekemän työn voi nähdä web-to-print-prosessina, jossa verkon pikselit muutetaan taittomaailman vektoreiksi. Käytettävyys on huipussaan: aikatauluja ja muuta sisältöä työstävä henkilö näkee suoraan ruudulta, miltä näköiskappale tulee fyysisesti näyttämään. Eniten ratkaisussa säästää vaivaa taittaja, jolle satojen sivujen aikataulujen lisääminen on ollut todella mekaaninen ja vaivalloinen operaatio. 

Tulokset

Takulla aikataulujen kokoaminen hoituu tehokkaalla ja helppokäyttöisellä yhteistyöalustalla, jossa asianosaiset voivat työstää aikataulukirjaa samaan aikaan.

Muutama vuosi sitten suunnittelijat kokosivat aikataulut omilla ohjelmistoillaan, jonka jälkeen taittaja ryhtyi puuhiin. Aikataulukirjan vedoksia liikuteltiin ostoskärryissä kahden kerroksen välillä suunnittelijoiden tarkastaessa, että kaikki on oikealla paikallaan. Punakynä heilui, ja uusia virheitä löytyi poikkeuksetta aina. Nyt jokainen suunnittelija voi lisätä sisällöt ja korjata virheet välittömästi itse.

Taku ei tottele pelkkää tekstiä tai numeroita, vaan siihen voidaan tuoda muitakin sisältöjä, kuten graafisia elementtejä, sisällysluetteloja ja indeksejä. Aikataulujen automatisointia on kehitetty myös niin, että osa aikatauluista löytää oikeille paikoilleen ilman sisällönsyöttämistä.

Lopputuloksena Taku on verkkoratkaisu, joka palvelee HSL:n väkeä verkossa jatkuvasti. Koska Taku taipuu useisiin tarpeisiin, on se samalla johtanut ylimääräisten ohjelmistojen käytön lopettamiseen ja helpottanut niistä koituvaa taakkaa.

  

HSL:n logo

Lopputulos puhuu puolestaan. Tästä on tullut tosi onnistunut tuote, joka ihmisten on ollut helppo ottaa käyttöön."

SARI KOTIKANGAS, tiedotuspäällikkö

Lisää aiheesta

Palvelu

Web-to-Print

Automaattitaiton avulla saadaan säästöjä, kun manuaalisen työn määrä vähenee ja esitteitä pystytään ...

Lue lisää

Blogi

Tuote-esitteiden automaattinen taitto verkosta

Printti ei ole vielä kuollut, mutta sen tuottamisen tapa on jäänyt ajastaan jälkeen.

Lue lisää