Nokian Renkaat

Nokian Renkaat tarvitsi responsiivisen verkkopalvelun asiakaskohtaamistensa kehittämiseksi. Crasmanin toteutuksen avulla yritykselle luotiin vahvempi digitaalinen brändi ja lyömätön asiakaskokemus.

Suomen arvostetuin rengasmerkki

Autonrenkaita ostetaan useimmiten paikallisten jälleenmyyjien ja toisten kuluttajien antamien suositusten perusteella. Nokian Renkaiden – kuten muidenkin teollisten valmistajien – haasteena on luoda suhde kuluttajaan pitkän palveluketjun läpi.

Kun yritys halusi uudistaa verkkosivunsa, Crasmanilla nähtiin tilaisuus myös brändin vahvistamiselle ja täysin uudenlaisen asiakaspalvelumallin kehittämiselle. Näkemyksellisen suunnittelun pohjalta yritykselle rakennettiin useiden maa- ja kieliversioiden ylläpitoa tukeva responsiivinen verkkopalvelu.

Nokian Renkaat haluaa olla edelläkävijä. Tuotteemme ovat monessa ryhmässä maailman huippuja ja haluamme viestiä itseluottamusta. Uusi sivustomme tukee tätä tavoitetta. Crasmanin laatima brändikirja ja sisällöntuotannon ohjeistus kuvaavat digitaalisen brändimme ja sivustomme syvimmän olemuksen ja tavoitteet. Näin varmistetaan, että kaikki tuottamamme sisällöt tukevat brändiviestintää myös jatkossa."

ANSSI MÄKI, viestintäpäällikkö

Pomminvarma ratkaisu kestää kävijäpiikit

Nokian Renkaat lähti verkkouudistukseen todettuaan, ettei aiemman sivuston käyttökokemus enää vastannut yrityksen brändiä edelläkävijänä ja modernina toimijana. Sen visuaalinen ilme oli vanhentunut, eikä sivuston käyttö ollut sujuvaa puhelimella tai tabletilla.

Tilalle tarvittiin kokonaisuus, joka voisi vastata yli 15 maaversion, 30 sisällöntuottajan ja kymmenien tuhansien päivittäisten kävijöiden tarpeisiin. Verkkopalvelun tulisi toimia pomminvarmasti vuoden jokaisena päivänä – silloinkin, kun lumisateet, tarjouskampanjat tai pörssitiedotteet aiheuttavat odottamattomia kävijäpiikkejä. 

Brändikirja ja sisällöntuotannon ohje pitävät digipalvelut linjassa

Crasmanilla ymmärrettiin, että projektissa tulisi mennä pintaa syvemmälle: Nokian Renkaiden halu syventää suhdettaan kuluttaja-asiakkaisiin ja tahto vahvistaa digitaalista brändiä tunnistettiin päätavoitteiksi verkkopalvelun uudistuksen takana. Alkuvaiheessa todettiin myös, että brändin digitaalinen läsnäolo kaipasi päivittämistä.

Oikean suunnan löytämiseksi suunniteltiin uusi puhetapa ja kuvallinen ilmaisu digitaalisia palveluita varten. Lopputuloksena syntynyt brändikirja ja sisällöntuotannon ohje varmistavat, että Nokian Renkaiden digikompassin suunta pysyy oikeana myös jatkossa. 

Lokaali sisältö, globaali ylläpito

Uutta verkkopalvelua suunniteltiin prototyypin avulla. Valmistuvan sivuston ominaisuuksia ja käytettävyyttä tarkasteltiin kuvien ja kaavioiden sijaan nettiselaimessa toimivalla mallisivustolla, jossa asiakkaat pääsivät kokeilemaan ja kommentoimaan käyttökokemustaan eri päätelaitteilla. Mahdolliset käyttöön liittyvät ongelmat nähtiin siten aikaisemmassa vaiheessa, jolloin riskit siirtyivät tuotantovaiheesta suunnitteluvaiheeseen ja ongelmien ratkaisu oli joustavaa ja kustannustehokasta. 

Uuden responsiivisen verkkopalvelun ytimeen nostettiin Nokian Renkaiden Hakka-turva-palvelu, jossa asiakas voi rekisteröidä ostamansa renkaat. Sen ansiosta asiakkaalle voidaan tarjota yksilöllistä palvelua myös tulevaisuudessa, mikä vahvistaa brändin suhdetta kuluttajaan.

Sivustolle suunniteltu rengasvalitsin helpottaa parhaiden renkaiden löytämistä ja ohjaa asiakkaan kätevästi lähimmän jälleenmyyjän luo. Käyttäjäarvostelujen käyttö osana tuotetietosivuja edesauttaa ostopäätösten tekemistä ja sosiaalisen median jakotyökalut antavat renkaiden ostajille kanavan suositella tuotteita omille verkostoilleen. Lisäksi tuotetietämystään voi kartuttaa eri maaorganisaatioiden tuottamien blogisisältöjen avulla.  

Crasman on luottokumppanimme verkkopuolella. Yli kymmenen vuotta kestäneen yhteistyön myötä tunnemme toisemme henkilötasolla, jolloin työskentely perustuu molemminpuoliseen luottamukseen ja joustoon. On tärkeää, että olemme saaneet myös luovista työvaiheista hyvin koostetut, konkreettiset lopputulokset, joita voimme hyödyntää omassa työssämme. Crasman on myös kustannustehokas kumppani, joka hoitaa hommat sovitussa aikataulussa. Jos projekteissa tulee yllätyksiä, ne ovat tyypillisesti positiivisia."

ANSSI MÄKI, viestintäpäällikkö

Aitoa hyötyä kuluttaja-asiakkaille

Toteutuksen älykkyys näkyy myös ylläpitopuolella. Tuhannet rivit tuotetietoa ja Euroopasta Pohjois-Amerikkaan, Venäjälle ja Kiinaan ulottuva globaali toimintaympäristö asettivat kovat vaatimukset myös sille, miten sisältöä hallitaan ja julkaistaan.

Crasman Stage -verkkopalvelualustan ansiosta keskitetysti ylläpidetystä tiedosta pystytään tuottamaan kieliversioitua sisältöä pienellä vaivalla ja manuaaliset työvaiheet minimoiden. Julkaisualusta hyödyntää saumattomasti Crasman Studio -aineistohallintajärjestelmää, jota Nokian Renkailla käytettiin jo entuudestaan. Myös muiden integraatioiden lisääminen on mahdollista tarpeiden kehittyessä. Kokonaisuus on varmatoiminen ja helposti hallittava.

Uudistunut nokiantyres.com on moderni ja responsiivinen sivusto, joka aidosti hyödyttää kuluttaja-asiakkaita. Valtavan tietomäärän ylläpitäminen eri kanavissa ja kieliversioissa on vaivatonta, ja sivusto pystyy myös tulevaisuudessa mukautumaan sille asetettaviin vaatimuksiin.

 

Nokian-Renkaat-Logo.svg

Lisää aiheesta

Teknologia

Crasman Stage

Crasman Stage on alusta kaikille sähköisille palveluille: yrityssivustoille, verkkokaupoille ja asiointipalveluille.

Lue lisää

Teknologia

Crasman Studio

Crasman Studio on moderni järjestelmä vaativiinkin aineistonhallinnan tarpeisiin.

Lue lisää

Palvelu

Suunnittelu

Crasmanilla käyttäjäkokemuksen suunnittelu on erottamaton osa verkkopalvelun rakentamista.

Lue lisää