Lokakuun viimeisenä päivänä Suomen autoalan vaikuttajat kokoontuivat Finlandia-talolle Autoalan Keskusliiton järjestämään AKL Summitiin. Kyseessä on Suomen autoalan avainhenkilöiden suuri kohtaamis- ja oppimistapahtuma, jonka kattoteemaksi oli tänä vuonna nostettu Tulevaisuuden menestyvä yritys.

Me Crasmanilta lähdimme mukaan tapahtuman yhteistyökumppaniksi - olemmehan monen autoalan toimijan luottokumppani. Ständillämme tapahtuman kävijät pääsivät tutustumaan Autoalan Digitaaliseen avaruuteen, joka esittelee autoalan toimijoiden kokoa ja online-vaikuttavuutta visuaalisesti. Pyrimme itse siihen, että toimintaamme ohjaa aina data ja tahdoimme herätellä myös tapahtuman vieraita pohtimaan omaa online-toimintaansa faktalähtöisesti.

AKL Summit tarjosi katkeamattoman virran keynote-puhujia, paneeli- ja campfire-keskusteluja sekä case-esittelyjä. Monien inspiroivien keskustelujen lisäksi käteen jäi paljon uutta tietoa ja mielenkiintoisia näkemyksiä siitä, mihin autoala on menossa. Keräsimme muistiin muutamia erityisesti mieleemme jääneitä nostoja päivän teemoista. 

Verkkokauppa ja käyttövoimat puhuttavat autoalaa

Keynote-puhujista päivän avasivat Retail Buying Study 2019 -tutkimusta esitelleet Emilia Valtola ja Vesa Siitari. Heidän viestinsä oli selvä ja monelle autoalan asiakkaallemme tuttu: autokauppa alkaa verkosta. Kiinnostus autokaupan hoitamiseen kokonaan verkossa kasvaa koko ajan, mutta on silti vielä vähäistä. Entistä useampi kuluttaja kuitenkin valitsee, harkitsee ja vertailee niin automerkkejä kuin jälleenmyyjiä verkossa. 

Alalla vellovaa - ja koko autokauppaa tänä vuonna hidastanutta - käyttövoimiin liittyvää epävarmuutta ruodittiin Ilmastopaneeli-keskustelussa, mutta suurta viisasten kiveä ei kukaan lavalle tuonut. Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen oli liikkeellä sovittelevalla asenteella, tutkija Juhani Laurikko kannatti rauhallista, mutta määrätietoista kehitystä ja St1:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen vaati realismia tavoitteisiin.

Yksimielisiä päivän panelistit olivat siitä, että liikenteen päästöt on saatava laskuun ja että Suomessa autoillaan myös tulevaisuudessa. Vaikuttaa siltä, että liikenteen sähköistyminen ei ainakaan vielä ole joko–tai-kysymys, vaan kehitys tapahtuu perinteisempien käyttövoimien rinnalla.

Aitous ja kokeilukulttuuri kilpailutekijöinä

Varustelekan perustaja Valtteri Lindholm esiintymässä AKL Summit 2019 tapahtumassa.Päivän ennakolta mielenkiintoisimpiin puhujiin lukeutui Varustelekan perustaja Valtteri Lindholm, joka esiintyi odotetun suorasukaisesti. Lindholm korosti, että verkkokauppa kaipaa rinnalleen edelleen myös fyysisen liiketilan,  jossa asiakas voi paitsi noutaa tilaamansa tuotteen myös tutustua tuotteeseen ja fiilistellä sitä ennen ostopäätöstä. Hänen muita teemojaan olivat usko omaan tekemiseen ja ymmärrys omasta riittämättömyydestä. Uniikin yrityksen luonut mies muistutti myös aitoudesta kilpailukeinona - ole mitä asiakkaasi ovat. 

Kasvuhakkeri Anssi Rantanen avasi esityksessään yrityksen kasvu- ja menestystekijöitä. Rantanen keskittyi siihen, miten testaamisen ja kokeilun keinoin voidaan haastaa olemassa olevia toimintamalleja ja hakea kasvua. Ketteryys ja asiakaskeskeisyys jäivät varmasti monelle mieleen käytännönläheisestä esityksestä. Meitäkin nämä teemat kiinnostivat aivan erityisesti, sillä uskomme molempiin toimintatapoihin myös omassa tekemisessämme ja tahdomme kehittyä niissä jatkossa entistäkin paremmiksi. 

Tee unelmista tavoitteita

Iltapäivän päätti muun muassa Porsche UK:n sekä usean muun yrityksen tappiolta menestykseen nostanut Kevin Gaskell. Kokeneen kriisijohtajan tärkeimpiin viesteihin kuului unelmien tavoitteellistaminen. Hän muistutti, että yritysten töistä ja prosesseista usein 75 % eivät ole tarpeellisia tavoitteiden saavuttamiseksi. Rohkeutta ja uskoa moneen johtajaan Gaskell varmasti valoi, varsinkin kun kulunut vuosi on ollut autokaupalle vaikea.

Paljon ajateltavaa, unelmia ja kokeiluja jäi ainakin meidän crasmanilaisten mieleen tämän vuoden AKL Summitista. Me haluamme jatkossa auttaa asiakkaitamme tekemään töitä näiden asioiden eteen entistäkin paremmin. Varmaa on, että digitaalisten palveluiden merkitys on autokaupalle valtava - ja tulevaisuudessa niiden merkittävyys vain kasvaa. 

Oletteko jo miettineet keinoja erottua digipalveluissa eduksenne? Jos tuntuu, että digipalveluiden kilpailuetunne on vielä hakusessa tai kaipaatte apua ideoiden toteuttamiseen, autamme mielellämme!

Ota yhteyttä

Eetu Raunio avatar