Mielenkiintoisen tutkimuksen voisi näiltä osin summata toteamukseen: Suomen tekoälykärki on terävä, mutta kapea.

Maassamme on 350 tekoälyfirmaa ja vähintään 10 hengen tekoälytiimi löytyy 30 yrityksestä. Pääosin teknologia lainataan isoilta pelureilta, kuten Microsoft, IBM ja Amazon. Sovellusten osalta olemme vielä pääosin esikaupallisessa vaiheessa, mutta tietyillä aloilla ja tietyissä sovelluksissa tekoäly on jo arkipäivää.

Digibarometrin tuloksissa Suomi jää tänä vuonna kakkoseksi Norjan kiriessä paalupaikalle. Tuloksiin kannattaa ehdottomasti tutustua tarkemmin lataamalla julkaisu itselleen.

Suomalaisten yritysten kannalta barometri nostaa esiin äärimmäisen tärkeitä asioita. Jo sen esipuheessa esiin nostettu haaste kolahtaa erityisesti meidän toimintaamme:

 ”…joillain keskeisillä osa-alueilla, kuten kansainvälisessä verkkokaupassa, Suomen sijoitus maavertailussa on edelleen huono.”

Verkkokaupan ja digitaalisen liiketoiminnan osalta maailma etenee vauhdikkaasti. Teknologia on kypsää, hankkeet täysin johdettavissa ja markkinat valmiita.

Meidän viestimme on sama kuin digibarometrin: lähtekää tekemään. Omalta osaltamme haluamme edistää suomalaisyritysten digitaalisen liiketoiminnan strategiatyötä sekä laadukkaiden verkkokauppojen käyttäjälähtöistä suunnittelua ja toteutusta. Oman prioriteettilistan kärkeen kiilaa digibarometrin inspiroimana tavoite kertoa asiakkaidemme menestystarinoita, joissa olemme saaneet olla mukana.

Lue lisää digibarometristä.

Samuli Hokkanen avatar