Dataohjautuvuus ja analytiikka ovat digimaailman kuumimpia muotisanoja, mutta dataa ei kannata kerätä pelkästään datan keräämisen riemusta.

Eetu Raunio työskentelee Crasmanin Helsingin konttorilla työnimikkeenään Head of Analytics and Insights. Etenkin Googlen online-analytiikkatyökaluja työssään hyödyntävä Raunio on erikoistunut autoalan digitaalisiin ratkaisuihin ja verkkokauppaan.

“Sanoisin, että tärkein tehtäväni on tulkita dataa ja analytiikkaa asiakkaidemme ymmärrettävään muotoon. Dataa kyllä kerätään, mutta erilaisia mittareita on niin hurja määrä, että oikeasti liiketoiminnan kannalta olennaisten lukujen seulominen voi olla monelle haastavaa”, Raunio toteaa.

Analytiikka tekee asiakkaan ostopolun näkyväksi

Monella toimijalla on jo valmiiksi hurja määrä dataa kävijäliikenteestä, kuluttajakäyttäytymisestä ja liiketoiminnasta, mutta sormi saattaa mennä suuhun, kun kaikki saatavilla oleva aineisto pitäisi leipoa yhteen ja saada aikaan oikeasti liiketoimintaa edistävää tietoa.

“Välillä tuntuu, että dataa kerätään vain datan keräämisen takia ilman sen kummempaa hajua siitä, mitä verkkosivuilla ja muissa kanavissa todella tapahtuu. Analytiikan tehtävä on tehdä näkyväksi, mistä asiakkaan ostopolku koostuu ja miten sitä voidaan kehittää sujuvammaksi.”

“Väitän, että on suomalaisyritysten joukossa on edelleen melko harvinaista, että data todella ohjaa liiketoimintaa. Toivottavasti saamme kasvatettua asiakkaidemme dataymmärrystä, jotta he arvailun sijaan tietäisivät, miten heidän palvelunsa todella toimivat”, Eetu pohtii.

Tulevaisuus on datan

Crasmanille Eetun veti etenkin yrityksen resepti onnistuneisiin kumppanuuksiin: asiakkuudet ovat pitkäaikaisia ja tekemistä kehitetään jatkuvasti yhteistyössä asiakkaan kanssa. Samalla pyritään parantamaan asiakkaiden omaa teknistä osaamista ja valmiuksia tulkita erilaisia digitaalisen menestyksen mittareita.

“Crasmanin yhdistelmä koodausosaamista, digimarkkinointia, suunnittelua ja sisältöjä mahdollistaa sellaisen tekemisen, jolla tulevaisuuden entistäkin datapainotteisemmassa maailmassa pääsee pitkälle. Täällä olen päässyt toteuttamaan pitkäaikaista haavettani koneoppimisprojektista, jossa Googlen tekoälyä opetetaan tulkitsemaan kävijädataa. Koneälyn hienous on siinä, etteivät sen tulkinnat ole samalla tavalla mielipiteiden värittämiä kuin ihmisten tekemät”, Raunio summaa.

Haluatko lisätietoja analytiikkaan liittyen? Klikkaa alta!

Tarvitsen apua analytiikassa!

 

P.S. Vaikuttaako Crasmanin meininki houkuttelevalta? Olisitko kiinnostunut liittymään luovien nörttien porukkaamme? Katso tästä avoimet työpaikat tai jätä avoin hakemus!

Arttu Rantakärkkä avatar