Google julkaisi 13.1.2020 suurehkon päivityksen hakualgoritheimiinsä. Päivitys kulkee nimellä “January 2020 Core Update” ja on osa Googlen jatkuvaa kehittämistä.

twitter-google-crasman-blog-min

Google ei tunnetusti yksityiskohtia kerro. Se kuitenkin tiedetään melko varmasti, että päivitys on suoritettu 13.1. ja 15.1.2020 välisenä aikana, ja sen vaikutukset Google-hakuihin näkyvät parin viikon sisällä.

Päivitys on herättänyt paljon keskustelua ja pöhinää hakukoneoptimointia harrastavien keskuudessa. Muun muassa Moz.com raportoi blogissaan päivityksen sisäänajoa omalla MozCast-lämpömittarillaan.

Moz’n tulkinnan mukaan päivityksen jälkeen turbulenssia on ollut etenkin finanssi- ja terveysalan sivustoilla, mutta ei kuitenkaan yksiselitteisesti. On myös syytä muistaa että Moz analysoi yleensä kansainvälisesti todella suuria toimijoita, joten lienee paikallaan analysoida tuloksia enemmän "meikäläisestä" vinkkelistä.

Kun Google päivittää hakualgoritmejaan isolla kädellä, on tavoitteena tuottaa käyttäjiä paremmin palvelevia hakutuloksia. On kuitenkin syytä muistaa, että Google-mainonta on bisneksenä melkoisen tuottavaa. Tästä syystä Google ajaa vääjäämättä myös omia etujaan (lue: ohjailee hienovaraisesti mainostamaan Google Adsin avulla).

Mitä vaikutuksia Google Core Update -päivityksellä on ollut?

On selvää, että tietyillä toimialoilla ja etenkin kovassa kilpailutilanteessa olevien sivujen osalta TOP-rankingissa tulee tapahtumaan muutoksia.

Google itse on selventänyt Core-päivitysten luonnetta näin:

Tänä vuonna koottava TOP 100 -elokuvien lista on erilainen kuin vastaava lista vuonna 2015. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että vuonna 2015 listan kärkisijalle päässyt elokuva olisi huono tänäkään vuonna.

Analysoin mielenkiinnosta noin kahtakymmentä eri alan toimijaa ja tutkin, kuinka orgaaninen hakuliikenne verkkopalveluissa on muuttunut päivityksen jälkeen.

Analysoinnissa huomioin seuraavat seikat:

  • Vertailuajanjaksot: 12.1.-26.1.2020 vs. 27.1.-10.2.2020
  • Lähteenä Google Analytics -data
  • Oletuksena se, että päivityksen vaikutukset ovat astuneet voimaan kahden viikon aikana julkaisusta.
  • Analysoinnin kohteina olevissa verkkopalveluissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia seurantajakson aikana.
  • Yrityksillä ei ole päällä poikkeuksellisia kampanjoita esimerkiksi Google Adsissä ja sosiaalisessa mediassa.

Haluan myös painottaa, että alla olevat tulokset ovat suuntaa-antavia ja on täysin mahdollista että heilahtelut kävijäliikenteen määrässä ovat täysin luonnollisia ja hetkellisiä. Havaintoni olivat seuraavanlaisia:

Kansainväliset teolliset toimijat

Yksittäiset toimijat ovat menettäneet hieman liikennettä, mutta orgaanisen hakuliikenteen määrä oli kasvanut suurimmalla osalla selvästi, keskimäärin 10%.

Autokaupat

Yleisellä tasolla voidaan havaita selkeästi vähemmän orgaanista hakuliikennettä, suurimmillaan pudotukset ovat olleet -12%. Muutamalla toimijalla orgaanisen liikenteen määrä on kasvanut.

Kuluttajaverkkokaupat

Orgaaninen hakuliikenne laskenut n. 3-7%

Jotain muutoksia verkkopalveluiden liikenteessä on siis havaittavissa, mutta kuten mainittu, tästä on todella tehdä varmoja johtopäätöksiä. Tulee kyllä olemaan mielenkiintoista seurata, millaisia muutoksia hakukonelöydettävyyden ranking-listaan tulee kuluvan kevään aikana.

Lupaan palata tähän aiheeseen maalis-huhtikuun taitteessa!

Muutoksia Google Search Console -datassa

Google Search Console antaa suhteellisen tarkkaa dataa Google-hauista: impressiot vs. klikkaukset. Otin seuraavaksi luupin alle yksittäisten yritysten Search Console -dataa ja tutkin mahdollisia muutoksia hakuimpressioissa.

Alla olevasta kuvaajasta nähdään yksittäisen teollisen toimijan notkahdus Google-hakuimpressioissa välittömästi 13.1.2020 alkaen.

google-core-update-crasman-blog1-min

Samaan aikaan toisaalla – hieman suuremman toimijan tapauksessa – kaikki näyttää hyvin stabiililta. Alla oleva kuva kertoo, ettei Core Update vaikuta käytännössä lainkaan.

google-core-update-crasman-blog2-min

Valtakunnallinen rakentamiseen, remontointiin ja sisustamiseen keskittyvä sivusto ei nopealla silmäyksellä näytä kokeneen suuria vaikutuksia. Alla oleva kuva osoittaa trendin olevan alavireinen, joten hakukonenäkyvyyden kehitystä on syytä tarkkailla.

google-core-update-crasman-blog3-min

(Knoppi: jos tässä vaiheessa havaitsit piikin impressioissa helmikuun alussa, niin pointsit siitä – lisää aiheesta hieman alempana...)

Yksittäinen autoalan toimija näyttää myös päivityksen jälkeen menettävän impressioita. Alla oleva kuva näyttää, että 13.1.2020 impressioita on ollut n. 8800 ja helmikuun puolelle mennessä määrät ovat jääneet 5500 - 6500 paikkeille.

google-core-update-crasman-blog4-min

Mielenkiinnosta otin tarkasteluun tiettyä automerkkiä edustavan verkkopalvelun. Alla oleva kuva näyttää päivityksen selkeän ja välittömän vaikutuksen hakuliikenteeseen.

google-core-update-crasman-blog5-min

On mielenkiintoista, että useat domainit ovat saaneet poikkeuksellisen määrän hakuimpressioita samana päivänä, 5.2.2020. Muutos on näyttää olevan 3-5 kertainen normaaliin verrattuna ja koskettavan useiden eri toimialojen verkkopalveluita.

Alla olevassa kuvassa nähdään, että suurehko verkkokauppa on saanut “siipeensä” päivityksen myötä, mutta nähtävissä on myös tuo mystinen 5.2.2020-“hikka” hakuimpressioissa.

google-core-update-crasman-blog6-min

Tuo päivä oli Runebergin päivä – näinköhän on, että “torttu”-aiheiset haut vaikuttavat laajamittaisemminkin... XD

Todennäköisempää kuitenkin on, että kyse on osa Core Update -päivitystä ja sen jälkimaininkeja. Ajankohta sattuu myös hauskasti Google Analytics -päivitykseen, jota käsittelin aiemmassa blogikirjoituksessani. Jos näin on, on kyseessä todellakin pelkkä merkityksetön “hikka”.

Google Core Update -yhteenveto

Google on siis jälleen kerran päivittänyt algoritmejaan ja se on tuonut mukanaan muutoksia hakutuloksiin.

Jos et ole vielä tarkastellut oman verkkopalvelusi näkyvyyttä päivityksen jälkeen, suosittelen vahvasti tutkimaan asiaa näin:

  • Google Analytics → Organic Traffic: muutokset 13.1.2020 jälkeisenä aikana (2-3 viikkoa)
  • Google Search Console → Performance: muutokset 13.1.2020 jälkeen

Jos Google-näkyvyytesi on saanut siipeensä, ei se tarkoita, että olisit tehnyt jotain väärin tai jättänyt jotain tekemättä. Kannattaa kuitenkin ensimmäisenä varmistaa, että verkkopalvelu ja sisällöt ovat mahdollisimman hyvin Google-optimoituja. Sen lisäksi Google Ads -hakumainonta auttaa pääsemään takaisin kärkisijoille.

Heräsikö kysymyksiä? Haluatko keskustella aiheesta lisää? Ota reippaasti yhteyttä ja vaihdetaan ajatuksia: mika.sormunen@crasman.fi

 

Mika Sormunen avatar