Google Tag Manager on analyytikon ja verkkopalvelukehittäjän monitoimityökalu

Googlen tarjoamat palvelut näyttelevät tärkeää roolia verkkopalveluiden kehittäjien ja digitaalista markkinointia työkseen tekevien työkalupakissa. Vuonna 2012 julkaistu Google Tag Manager on vakiinnuttanut paikkansa analyytikkojen ja palvelukehittäjien monipuolisena linkkuveitsenä. Monelle palvelukehitystä tarkemmin tuntemattomalle Google Tag Managerin toimintaperiaate ja hyödyt ovat kuitenkin jääneet tuttua Google Analytics -työkalua vieraammiksi. Päätimme korjata asian tuottamalla tiiviin videon, jossa Google Tag Managerin idea ja toimintatapa esitellään.

Osa 1 – Google Tag Manager perusteet

GTM-puuhanurkkauksen ensimmäinen osa käsittelee Google Tag Managerin perusteita ja peruskäyttöä. Videolla tutustutaan GTM-skriptin- ja Google Analytics -kävijäseurannan asentamiseen.

 

 

Google Tag Manager – osa 2, Google Analytics Events

Google Tag Manager - osa 2 käsittelee Event-seurannan rakentamista. Event-tunnisteiden avulla on helppo rikastaa Google Analytics -dataa lisäämällä seurannat erilaisiin käyttäjäinteraktioihin verkkopalvelussa – esim. puhelinnumeroiden ja sähköpostiosoitteiden klikkauksiin.

 

 

Osa 3 – Täsmäseurantaa

Google Tag Manager -osa 3 käsittelee myös event-seurantojen rakentamista, mutta hieman monipuolisemmin. Videolla rakennetaan mm.

  • Vieritysseuranta
  • Tietyn graafisen elementin näkyvyysseuranta
  • Tietyn painikkeen klikkausten seuranta

 

Osa 4 - Goals, maalit

Osassa 4 määritellään Google Analytics -maaleja event-tunnisteisiin perustuen. Event-seurannan avulla voit määritellä maaliksi käytännössä minkä tahansa interaktion www-sivulta.

 

Osa 5,5 - Custom Data Attributes

Custom Data-attribuuttien avulla on helppo lisätä ylimääräistä "maustetta" interaktioihin ja puskea Google Analyticsiin kategorisoivaa dataa käyttäjän vuorovaikutuksesta sisältöjen parissa. Ensimmäisessä osassa data-attribuuteista määritellään event-tunnisteita GA-raportteihin.

 

Videot ovat osa laajempaa kokonaisuutta, jossa pureudutaan pintaa syvemmälle Google Tag Managerin hyödyntämisessä web-analytiikan kehittämisessä – eli pysy kuulolla!

Kaipaatko apua web-analytiikassa? Haluatko kuulla lisää analytiikkaratkaisuistamme ja niiden hyödystä yrityksellesi? 

Ota yhteyttä

Mika Sormunen avatar