Google Tag Manager on analyytikon ja verkkopalvelukehittäjän monitoimityökalu

Google Tag Manager (GTM) on selaimessa käytettävä työkalu, jolla hallinnoidaan verkkopalvelusi kävijäseurantaan liittyviä seurantakoodeja ja tageja. Tag Managerista on tullut sekä analyytikon, että markkinoijan perustyökalu, jolla kuka tahansa pystyy helposti kehittämään verkkopalvelun analytiikkaa ilman erityistä koodiosaamista.

👉 Kiinnostaako Tag Manager -oppikoulu? Rullaa jutun loppuun ja aloita opiskelu ”Tag Manager Puuhanurkkaus” -videoiden avulla! 🎓

Mikä on tagi?

Tagi, tag tai ”tägi” tarkoittaa tunnistetta ja merkkiä. Koodaamisen ja analytiikan näkökulmasta kiteytettynä tagi on koodipätkä, joka kuljettaa dataa paikasta toiseen.

Mitä hyötyä Google Tag Managerin käytöstä on?

Käyttöönotto selkeyttää ja keskittää verkkosivustolla käytettävien seurantakoodien ja -tagien asentamisen yhden järjestelmän hallintaan. Ilman Google Tag Manageria jokainen seurantaskripti tai -tagi on koodattava verkkopalvelun sisään, joka tekee muokkaamisesta ja kehittämisestä työlästä – ja vaatii tietenkin koodiosaamista.

Tag Managerin avulla yksittäinen seurantaskripti – vaikkapa Facebook Pikseli – voidaan ottaa käyttöön vain tietyillä sivuilla ja vastaavasti se saadaan poistettua käytöstä hetkessä napin painalluksella.

Google Tag Manager toimintaperiaate2-min

Tag Managerin toimintaperiaate

Yksinkertaisuudessaan Google Tag Managerin avulla tunnistetaan verkkopalvelussa tapahtuva interaktio ja välitetään dataa eteenpäin esimerkiksi Google Analytics -kävijäseurantaan, mutta samanaikaisesti data voidaan kuljettaa myös muuhun Googlen ulkopuoliseen järjestelmään – vaikkapa yrityksen omaan CRM-järjestelmään.

Triggerillä otetaan ”koppi” interaktiosta verkkosivulla

Google Tag Managerista löytyy lukuisia sisäänrakennettuja triggereitä, jotka ”heräävät” tietyssä tilanteessa ja määritellyt lisäehdot toteutuvat. Triggeri voi esimerkiksi laueta jokaisesta linkin klikkaamisesta, mutta yhtä hyvin vain tietyn sähköpostiosoitteen – tai painikkeen – klikkauksesta. Triggereitä voi myös kustomoida loputtomasti, jolloin analytiikolla on rajattomat mahdollisuudet rikastaa verkkopalvelun kävijäseurannan dataa liiketoiminnan kannalta oleellisilla mittareilla.

Triggereillä voi rakentaa mm.

  • Klikkiseurantaa
  • Ajastimia
  • Vierityksen seurantaa
  • Sisällön näytön seurantaa
  • Lomakkeiden lähetysten seurantaa
  • Jne…

Tagi lähettää tietoa eteenpäin

Kun triggeri laukeaa, se käynnistää tagin. Tagi on käytännössä tietopaketti, joka toimitetaan eteenpäin vaikkapa Google Analytics -kävijäseurantaan. Tag Managerissa on kymmeniä esimääritettyjä tageja Googlen ja 3. osapuolten järjestelmiin – lisäksi tagin voi myös määritellä täysin kustomoidusti. Mahdollisuudet ovat rajattomat. Tagi voi myös olla vaikkapa pätkä HTML-koodia, joka ladataan triggerin lauetessa; tästä hyvä esimerkki on chat-ikkuna tai vaikkapa asiakastyytyväisyyskysely.

Muuttuja – Variable

Variablet ovat olennainen osa Tag Managerin toimintaa. Variable on yleensä yksinkertainen tekstipohjainen-, tai numeerinen tietue – vaikkapa Google Analytics -tilin tunnus tai dynaamisesti muuttuva TRUE / FALSE -arvo. Muuttujien avulla voidaan helposti hakea tai viedä dynaamisia tietueita, kuten vaikkapa ostoskoriin lisätyn tuotteen eurohinta tai vaateverkkokaupassa eniten selailtujen tuotteiden värejä… Jälleen kerran mahdollisuudet datakeruuseen ovat rajattomat!

Tutustu Tag Managerin käyttöön tarkemmin alla olevien videoiden avulla! Keep on Taggin’!

Näin Google Tag Manager asennetaan


 

GTM-puuhanurkkauksen ensimmäinen osa – "For Dummies" – käsittelee perusteita ja peruskäyttöä. Videolla tutustutaan GTM-skriptin- ja Google Analytics -kävijäseurannan asentamiseen. Katso video ja opit:

  1. Mitä ovat tagit, triggerit ja variablet (muuttujat)
  2. Kuinka Google Tag Manager asennetaan verkkosivulle
  3. Kuinka Google Analytics -seuranta asennetaan Tag Managerin avulla

 

Google Analytics ja Events

 

Videolla läpikäydään Event-seurannan rakentaminen Google Analytics -kävijäseurantaan. Event-tunnisteiden avulla on helppo rikastaa Google Analytics -dataa lisäämällä seurannat erilaisiin käyttäjäinteraktioihin verkkopalvelussa – esim. puhelinnumeroiden ja sähköpostiosoitteiden klikkauksiin.

Osa 3 – Täsmäseurantaa


 

Google Tag Manager -osa 3 käsittelee myös event-seurantojen rakentamista, mutta hieman monipuolisemmin. Videolla rakennetaan mm.

  • Vieritysseuranta
  • Tietyn graafisen elementin näkyvyysseuranta
  • Tietyn painikkeen klikkausten seuranta

Osa 4 - Goals, maalit

 

Osassa 4 määritellään Google Analytics -maaleja event-tunnisteisiin perustuen. Event-seurannan avulla voit määritellä maaliksi käytännössä minkä tahansa interaktion www-sivulta.

Osa 5,5 - Custom Data Attributes

 

Custom Data-attribuuttien avulla on helppo lisätä ylimääräistä "maustetta" interaktioihin ja puskea Google Analyticsiin kategorisoivaa dataa käyttäjän vuorovaikutuksesta sisältöjen parissa. Ensimmäisessä osassa data-attribuuteista määritellään event-tunnisteita GA-raportteihin.

Videot ovat osa laajempaa kokonaisuutta, jossa pureudutaan pintaa syvemmälle Google Tag Managerin hyödyntämisessä web-analytiikan kehittämisessä – eli pysy kuulolla!

Kaipaatko apua web-analytiikassa? Haluatko kuulla lisää analytiikkaratkaisuistamme ja niiden hyödystä yrityksellesi? 

Ota yhteyttä

Mika Sormunen avatar