Gummerus Kustannus Oy on kustannusyhtiö, joka julkaisee kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaan kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat. Toteutimme Gummerukselle verkkopalvelu- ja aineistopankkiuudistuksen, joka tukee ja tehostaa yrityksen verkkoliiketoimintaa.

Tiedot ja valikoima esille helposti ja näyttävästi

Gummeruksella oli tarve uudistaa sivustonsa konseptia, käytettävyyttä ja visuaalista ilmettä. Yrityksen toiveissa oli toimiva ja helppokäyttöinen verkkopalvelu, joka mahdollistaisi tuotteiden sujuvan tarkastelun. Tärkeä osa verkkopalvelun suunnittelua oli siis huomioida laajojen tietokantojen selattavuus kattavalla hakutoiminnolla: valikoiman lisäksi Gummeruksen verkkopalvelussa tulisi päästä selaamaan useita muita kirjaan liittyviä lisätietoja, kuten sitaatteja, arvosteluja, linkkejä, kyselyitä sekä lukunäytteitä. Gummerus myös halusi käyttää sivustoaan eri kampanjoidensa esittelyyn.

"Gummeruksen verkkopalvelun uudistus toi merkittäviä hyötyjä yrityksen markkinointiin ja viestintään ja sitä kautta kasvua myyntiin.

Automaatiota tuotetiedon hallintaan

Kirjojen löydettävyys sivustolla kirjan nimen ja kirjoittajan perusteella oli yksi keskeisimmistä aineistonhallintaan liittyvistä asioista, johon lähdimme kehittämään ratkaisua. Yksi projektin tavoitteista oli integroida Crasmanin Stage -julkaisujärjestelmä ja Gummeruksen tuotetietojärjestelmä siten, että tuotetietojen päivitys verkkoon saataisiin automatisoitua mahdollisimman pitkälle.

Verkkopalveluun haluttiin kirja- ja kirjailijaesittelyiden lisäksi mahdollisuus lähettää käsikirjoituksia kustantajan luettavaksi, joten Crasmanin Studio -mediapankkia lähdettiin mukauttamaan niin, että se mahdollistaa myös käsikirjoitusten vastaanottamisen ja käsittelyn.

gummerrus

Tekninen toteutus palvelee käyttäjiä ja ylläpitoa

Toteutimme Gummeruksen yrityssivuston Crasmanin Stage-julkaisujärjestelmään Dialogin suunnitteleman konseptin ja visuaalisen ilmeen pohjalta. Käyttöliittymä ja visuaalinen ulkoasu ovat täysin responsiivisia – verkkopalvelua voidaan siis käyttää toiminnallisesti myös mobiilipäätelaitteilla. Sivusto toteutettiin sekä suomeksi että englanniksi, joskin englanninkielinen sivustoon rakenteeltaan ja toiminnollisuuksiltaan hieman suomenkielistä suppeampi.

Gummeruksen tuotedata integrointiin Crasman Studio -mediapankkiympäristöön, jonne uusien kirjojen tiedot tuodaan automaattisesti. Ympäristössä Gummeruksen henkilöstö voi rikastaa tietoa verkkosivustoa varten, ja Studio mahdollistaa myös painokelpoisten kirjailijakuvien ja kirjojen kansikuvien helpon lataamisen mediapankkiin median ja jälleenmyyjien käyttöön. Integraatiot asiakkaan omiin järjestelmiin toteutettiin Crasmanin projektitiimin ja järjestelmätoimittajien vastuuhenkilöiden kanssa.

Projektin tuloksena tehostettiin Gummeruksen verkkoviestinnän laatua ja nopeutettiin viestintäprosesseja järjestelmien integraatioilla ja automatisoinneilla. Verkkopalvelun uudistus toikin merkittäviä hyötyjä yrityksen markkinointiin ja viestintään ja sitä kautta kasvua myyntiin.

 

logo_gummerus

 

 

Crasman avatar