Hakusana-analyysi on hakukoneoptimoinnin perustyökalu. Hakusana-analyysia varten tarvitset työkalun (lista näistä artikkelin lopussa), jolla saat seuraavat tiedot:

  • Kuinka monta hakua tietyllä hakusanalla tehdään kuukausittain?
  • Kuinka kilpailtu hakusana on (eli kuinka paljon töitä sinun tarvitsee tehdä, jotta saat sijoituksesi ensimmäiselle sivulle)?

Esimerkki: Haluat tuottaa koneoppimiseen liittyvää sisältöä ja löytää sille yleisön. Ensin kannattaa selvittää, kuinka paljon tähän teemaan liittyvillä hakusanoilla tehdään hakuja. Analyysityökalu kertoo, että termillä koneoppiminen tehdään 250 kuukausittaista hakua Suomen Google-indeksiin.

Sijoittuminen ensimmäiselle sivulle on siis varsin helppoa: Tarvitset hyvää sisältöä ja vain muutaman ulkoisilta sivustoilta sisältöösi johtavan linkin.

Hakusanana koneoppiminen

Analyysityökalu osaa kuitenkin ehdottaa myös muita samaan teemaan liittyviä hakusanoja. Koneoppimisen lisäksi sinun kannattaisi siis tuottaa myös sisältöä, joka käsittelee tekoälyä. Hakusanan kuukausittainen hakumäärä on 1 000 ja kilpailu on edelleen varsin maltillista.

hakusanana tekoäly
Molempien hakusanojen osalta hakumäärien trendi näyttää erittäin lupaavalta. Teema on siis yleisön mielessä ja hakumäärät kasvussa.

Kuinka soveltaa hakusana-analyysia omaan liiketoimintaan? 

Tärkeintä on ottaa hakusanatutkimus osaksi sisällöntuotannon prosessia. Sisällön kysynnän selvittäminen on tärkeä osa sen arviointia, onko suunniteltu sisältö toimivaa – kiinnostaako se ketään? Jos kirjoittamasi tekstin teema kerää alle 10 hakua kuukaudessa, on järkevää pohtia, onko valitsemasi sanasto varmasti oikeanlainen.

Vaihtoehtoisesti kannattaa valmistautua maksamaan sisällön näkyvyydestä digitaalisissa kanavissa enemmän.

Keitä siis iso pannu kahvia ja lähde tekemään hakusanojen kartoitusta.

Me suosimme seuraavaa metodia:

  1. Valitse teema tai tärkein hakusana, jolla haluat löytyä (esimerkiksi “valaisinkisko”).
  2. Etsi teeman ympäriltä hakusanat, kartoita hakuvolyymit ja se, kuinka kilpailtuja hakusanat ovat. Valaisinkisko-hakusanan lisäksi kannattaisi mahdollisesti huomioida esimerkiksi myös hakusanat kiskovalaisin (350 hakua), spottivalot (300 hakua) ja led spotit (250 hakua).
  3. Valitse hakusanat, joita vasten lähdet optimoimaan sisältöjäsi – pohjaa valintasi volyymin kokoon ja kilpailun määrään.
  4. Katso miten sisältösi sijoittuu nyt valittuja hakusanoja vasten – pohdi, miksi jokin sisältösi sijoittuu hyvin ja jokin toinen heikosti.
  5. Lähde tuottamaan uutta sisältöä hakusanakartan avulla.
  6. Seuraa liikennemäärän kehittymistä, hakukoneoptimoi ja tuota lisää sisältöä.

Mitä analyysi sitten yleensä paljastaa sisällöstä, jota ei ole optimoitu? Heikon hakukonenäkyvyyden taustalla voi olla useita eri tekijöitä, mutta sisällöllisesti törmäämme usein seuraaviin haasteisiin:

Heikko otsikointi

Tekstien kirjoittaminen verkkosivustoille on tasapainottelua vaikuttavuuden ja löydettävyyden välillä. SEO-tietoinen kirjoittaja osaa tuottaa sisältöä, joka on molempia.

Tyypillinen hakukonenäkyvyyden kannalta heikko otsikko on sellainen, josta puuttuvat täysin hakusanat, joilla halutaan sijoittua. Se voi olla haastava ja iskevä, mutta vaikuttavakin teksti jää näkemättä, jos yleisö päätyy kilpailijan löydettävyyden kannalta paremmin otsikoituun artikkeliin.

Sanastosnobbailu ja epämääräisyys

Tarjoatteko markkinoiden parhaita, integroituja, asiakaslähtöisiä ratkaisuja läpi koko arvoketjun? 

Kiva juttu, mutta hakukoneiden kannalta lopputulos ei välttämättä ole tavoiteltava. Ihmiset hakevat pääosin hyvin konkreettisia asioita – tyypillisesti ratkaisuja tarkkoihin ongelmiin. Bisnesjargonilla saatat tavoittaa kilpailijasi tai konsultin, mutta aika harvoin ostavan asiakkaan, joka vasta hahmottaa ongelmaansa tai etsii siihen ratkaisua.

Tarjoa siis timanttisen arvolupauksesi lisäksi myös hyödyllistä sisältöä, jossa kerrot mitä jokin asia tarkoittaa tai miten jokin asia tehdään.

Tuotesivujen nimeäminen

Harva muistaa, että metsäkoneesi malli on CTR3500S, mutta “Metsäkone CTR3500S” kertoo jo paljon enemmän.

Valmistajan, maahantuojan ja verkkokauppiaan tulisi aina muistaa, että asiakkaalle oma tuote ei ole lähtökohtaisesti tuttu ja tuotekategoria tulisi lisätä tuotesivun otsikointiin. Näin tuotteesi listautuu oikealla hakusanalla ja käyttäjän kynnys valita se tuloslistasta madaltuu merkittävästi.

Työkaluja hakusana-analyysiin:

Kuvituskuvan symboli: Icon made by Freepik from www.flaticon.com 

Samuli Hokkanen avatar