Keskeinen hyvän kauppapaikan ominaisuus on suotuisa sijainti. Myymälän pitää olla helposti saavutettavissa ja, mikäli liiketoimintamalli vaatii volyymiä, paikan tulee olla isojen ihmisvirtojen äärellä. Ei ole sattumaa, että monikansalliset ketjut valitsevat myymälöiden sijaintipaikaksi juuri liikenteen solmukohdat.

Verkkokauppa ilman aktiivista markkinointia on kuin keskelle metsää perustettu ravintola. Mieti, missä asiakkaasi liikkuvat, miten tavoitat heidät ja mikä innostaa heitä valitsemaan juuri sinun osoitteesi.

Jos palvelusi vastaa asiakkaan odotuksia, hän palaa mielellään uudestaan asioimaan – kunhan vain muistaa reitin myymälääsi. Miten autat häntä saapumaan paikalle uudestaan? Mikä on sinun sisäänheittotarjouksesi myymälän ulkopuolella?

Tunne verkkokauppasi asiakkaat ja opettele palvelemaan juuri heitä

Kivijalkakaupassa tilaa on rajallinen määrä. Rajoite pakottaa kauppiaan tekemään valintoja tuotevalikoiman suhteen. Pätevä ostaja seuraa myyntiä, tarkkailee asiakkaita ja seuraa trendejä. Tämän perusteella hän osaa valita näytille juuri ne tuotteet, jotka kohderyhmään kuuluva ihminen haluaa ostaa.

Verkkokaupan yhtenä vahvuutena pidetään laajaa valikoimaa. Tuotteita ei tarvitse kuljettaa myymälään ja pidempien toimitusaikojen avulla vähämenekkisempiäkin tuotteita voidaan myydä kannattavasti.

Käytännössä laaja valikoima kuitenkin tarkoittaa monille asiakkaille ahdistusta. Jos samankaltaista tuotetta on sata eri vaihtoehtoa, miten tehdä valinta? Jotkut haluavat vain hyvän telkkarin eivätkä pitkällistä teknisten yksityiskohtien tutkintatyötä. Miten tarjota asiakkaille päätöksentekoa ja valintaa helpottava inhimillinen tuki, joka myymälässä liikuskelee osaavan myyjän hahmossa?

Seuraavassa on lueteltu keinoja, joiden avulla verkkokaupan asiakaskokemus paranee:

  • laadukas ja kohderyhmää puhutteleva visuaalinen suunnittelu

  • ominaisuuksien laittaminen rohkeasti tärkeysjärjestykseen (80–20 sääntö)

  • kehittynyt hakutoiminnallisuus

  • tuotekuvaukset

  • palveluita käyttäneiden muiden asiakkaiden kokemukset

  • chat-palvelu tai verkkopalvelua täydentävä puhelinpalvelu.

Uudista ja vaali verkkokauppaasi aktiivisesti

Kivijalkakauppa elää sesonkien mukaan. Keväällä tarjotaan eri tuotteita kuin talvella, myymälöiden sisustusta muutetaan usein myös vuodenaikojen mukaan. Hyllyjen järjestystä ja esillepanoa mietitään havaintojen ja myyntilukujen pohjalta. Välillä saatetaan järjestää tapahtumia, joilla kiinnostusta pidetään yllä. Asiakas odottaa jotain tuttua ja jotain uutta.

Valitettavan usein verkkokauppojen aktiivivaihe päättyy julkaisuun. Tuotteet on saatu isolla työmäärällä sivuille, integraatiot järjestelmien välillä toimivat ja pikselit ovat paikoillaan, maailma on valmis. Mikäli haluat tehdä kannattavaa liiketoimintaa, on kuitenkin hyvä muistaa kokeneen verkkokauppiaan juureva toteamus: "Siitä se työ vasta alkaa".

Lue lisää Crasmanin verkkokauppatoteutuksista.

Taneli Häme avatar