Tarkoitusta varten laadittu laskeutumissivu tuottaa kontakteja ennen messuja ja niiden aikana.

Aiemmin julkaisemamme messujen digiopas esittelee keinoja, joilla yrityksesi voi hyödyntää digitaalisen markkinoinnin keinoja ja kanavia liidien hankkimiseksi messuilta. Tässä kirjoituksessa käymme esimerkein läpi, miten asiakkuudenhallintajärjestelmän ja yksinkertaisen laskeutumissivun yhdistelmä voi tuottaa arvokkaita kontakteja.

Laskeutumissivu kerää liidejä jo ennen messuja

Laskeutumissivu palvelee messukävijöitä kokoamalla yhteen kaikki yrityksesi messuja koskevat tiedot aina messuosaston numerosta sosiaalisen median päivityksiin. Mikäli lanseeraat messuilla uuden tuotteen tai palvelun, lisää messujen laskeutumissivuille myös tiedot tällaisista uutuuksista.

Sivulle kannattaa ehdottomasti upottaa lomake, jonka avulla messukävijät voivat varata ajan tapaamiseen messuosastollasi jo etukäteen. Jos ja kun laskeutumissivu on yhteydessä asiakkuudenhallintajärjestelmääsi, tätä kautta hankittu kontakti päätyy suoraan sinne ja on näin hyödynnettävissä myöhemmin markkinoinnin automaation työnkuluissa.

Ennen messuja laskeutumissivu voisi siis näyttää esimerkiksi tältä:

landari1

Täkynä yhteystietojen antamiselle voi toimia esimerkiksi messuosastolla järjestettävä arvonta, kilpailu tai ilmainen tuote-esittely. Messuosastolla on hyvä olla esimerkiksi tablettitietokone, jonka avulla kävijät voivat syöttää nimensä, sähköpostiosoitteensa ja muita perustietoja laskeutumissivun lomakkeeseen.

Lomakkeella voidaan kartoittaa yhteystietojen lisäksi myös kävijöiden kiinnostuksen kohteita messujen jälkeistä viestintää ja markkinointia varten. Muista pyytää lomakkeessa kontakteiltasi myös GDPR-tietosuoja-asetuksen mukainen markkinointilupa!

Messujen aikana laskeutumissivu voisi siis näyttää esimerkiksi tältä:

landari2

Entäs sitten messujen jälkeen?

Markkinoinnin automaatio helpottaa työtäsi ja auttaa viestimään henkilökohtaisemmin. Sillä saat pidettyä kontaktin liidiisi pitkään – potentiaalinen asiakas saattaa saada ostokimmokkeen myöhemmin tuottamastasi häntä kiinnostavasta sisällöstä.

Jos kartoitit messuilla liidien mielenkiintoa esimerkiksi liiketoimintasi eri painopisteiden välillä, voit laatia erilaisia sähköpostisarjoja, jotka vastaavat nimenomaan näihin mielenkiinnon kohteisiin ja laatia sisältöä, joka puhuttelee kunkin asiakasryhmän tarpeita. Sähköposteja voi ajastaa lähtemään vaikkapa pitkin kalenterivuotta ja varmistaa näin, että pysyt potentiaalisen asiakkaasi mielessä silloinkin, kun et itse aktiivisesti myy tälle tuotetta.

Tarkoitus ei kuitenkaan ole täyttää vastaanottajien sähköpostilaatikoita spämmillä! Lähetä vain oikeasti hyödyllistä ja kiinnostavaa sisältöä.

Latasitko jo messujen digioppaan?

Lataa messujen digiopas

Tuomo Tihveräinen avatar