Internet ei räjähtänytkään, vaan autoliikkeiden on sopeuduttava toimimaan siellä. Asiantuntijamme kokosi kuusi syytä sille, miksi pienenkin autoliikkeen on pakko näkyä netissä. 

Pienet autoliikkeet näkyvät netissä usein vain autoportaaleissa tai nettiauto.comissa. Monelle tämä on välttämätön pakko, sillä suurin osa asiakkaista etsii käytettyjä autoja nimenomaan portaaleista. Uskon kuitenkin, että myös pienten toimijoiden kannattaa kasvattaa omaa diginäkyvyyttään. Tässä kuusi hyvää syytä: 

1. Portaalit tasapäistävät myyjien näkyvyyden

Kuka erottuu nettiautossa? Se, jolla on halvin hakukriteerit täyttävä auto tai jonka kuvat on otettu värikkäimmän seinän edessä. Marmorisen merkkiliikkeen ja yksityisesti autoa myyvän ihmisen portaalinäkyvyys on samanarvoista.

Se on hyvä silloin, kun asiakas vasta etsii autoa mallin tai merkin mukaan. Mutta mitä teet, jos ja kun haluat tarjota lisätietoja?

2. Portaalit tasapäistävät autojen näkyvyyden

Mitä jos haluat korostaa tietyn autoyksilön erityisiä lisävarusteita? Voit kirjoittaa mallinimen jatkoksi ***## SUPERHIENO! KATTOLUUKKU + WEBASTO ##***, mutta riittääkö se sinulle? Entä asiakkaalle? Monesti ei riitä.

Jos et saa asiakasta siirtymään auton tarkempiin tietoihin, eivät hyvätkään kuvat edellä mainituista asioista auta. 

Entä jos haluaisit korostaa hyvää rahoitusetua? Tai vaikka auton hankintaa yksityisleasingin kaltaisella tuotteella? Yksityishenkilö ei voi kertoa näitä asioita portaalissa. Siksi mahdollisuutta ei tarjota sinullekaan.  

3. Jos et ole Googlessa, et ole olemassa

Portaalit eivät halua korostaa autoliikkeitä. Ne tuntuvat päinvastoin miltei piilottavan liikekohtaiset sivut. Myöskään portaalien autokortit eivät vaikuta indeksoituvan Googleen parhaalla mahdollisella tavalla. 

Miten autoliikkeesi näkyy niille, jotka sitä etsivät? Ei ole yhtään kunnon syytä sille, miksi sinun autoliikkeesi ei näkyisi yhtä hyvin kuin naapuritontilla toimiva iso ketjuliike. Tai oikeastaan on ja syy on yksinkertainen: naapurin ketjuliikkeellä on kunnollinen verkkosivu, joka tarjoaa tiedot Googlelle.

Haluatko todella antaa naapurille tämän etulyöntiaseman, jonka voisit helposti taklata omalla hyvin rakennetulla verkkopalvelulla?

4. Mainosta muualla kuin portaalissa

Kuten tiedätkin, kaikki eivät ole ostamassa autoa juuri nyt. Kaikki eivät ole edes potkimassa renkaita. 

Oikealla viestillä voit tavoittaa juuri sinun autoliikkeestäsi kiinnostuneet, juuri tietystä autoyksilöstä innostuneet tai vaikkapa rajatulla maantieteellisellä alueella olevat asiakkaat kustannustehokkaasti sosiaalisen median kanavissa. 

Tarvitset oikeastaan vain modernin feed-pohjaisen markkinoinnin mahdollistavan sivuston. Ja ehkä jonkun auttamaan sinut alkuun mainonnassa. 

5. Tunne asiakkaasi ja heidän hakunsa

Tulevaisuudessa on entistä tärkeämpää oppia tunnistamaan omat ja potentiaaliset asiakkaat mahdollisimman varhaisessa vaiheessa eli silloin, kun autokuume vasta nostaa päätään. 

On hyödyllistä tietää, minkälaisia autoja ihmiset milloinkin etsivät. Tiedon avulla osaat ostaa varastoon oikeita malleja, oikealla tekniikalla varustettuna. Nyt nämä arvokkaat tiedot valuvat vain portaalien omistajien tiedoksi. 

Vaikka joku katselisi juuri sinun varastossasi olevaa autoa, et saa siitä muuta tietoa kuin "ilmoitustasi katsoi tänään 5 ihmistä." Haluatko pysyä pimennossa jatkossakin? Luultavasti et. 

6. Verkkokauppa tulee

Olitpa valmis tai et, entistä useampi kuluttaja haluaa ostaa myös autoja verkosta. Hyvä esimerkki tästä on vaihtoautokaupan varausmaksujen määrän huima kasvu. Ihmiset haluavat varmistaa, että saavat juuri haluamansa autoyksilön.

Et varmaankaan halua varata autoa ilman rahallista korvausta. Tai luoda mallia, jossa nettiauto vie autojesi verkkomyyntikomissiot?

Pienille autoliikkeille sopiva diginäkyvyyspaketti

Crasman on Suomen johtava autoalan online-palveluiden toteuttaja. Jatkuvan kehitystyömme viimeisin tulos on Crasman Hybrid -verkkopalveluratkaisu, joka tuo pienille ja keskisuurille autokaupoille näkyvyyden ja löydettävyyden osalta isojen autokauppojen mahdollisuudet.

Crasman Hybrid on  pienemmille autoliikkeille suunniteltu, edullinen tapa kehittää ja tehostaa liiketoimintaa. Ratkaisu sisältää kaikki autoliikkeen verkkopalvelulle tarpeelliset perustoiminnot. Osa elementeistä on asiakaskohtaisia. 

Crasman Hybrid on palvelu, jota on helppo laajentaa valinnaisilla lisätoiminnallisuuksilla. Ne automatisoivat ja tehostavat verkkopalvelua entisestään. Lisätoiminnallisuuksien ansiosta Crasman Hybrid mukautuu helposti yritystoiminnan kehitykseen ja kasvuun. 

Crasman Hybrid -ratkaisun toimitusaika on nopea: verkkopalvelu valmistuu 1–2 kuukaudessa. Toteutuksen ja sivuston ylläpidon hinta on erittäin kipailukykyinen.

 

Ota yhteyttä ja tehdään autokauppasi näkyväksi verkossa! 


Ota yhteyttä


Tuomo Tihveräinen avatar