Mikrodata (engl. microdata) on yhdenmukainen tapa kertoa hakukoneille, selaimille ja muille ohjelmallisesti verkkosivustoa selaaville, mistä sivuston sisällössä on kysymys.

Käytännössä mikrodata on siis rikasta metatietoa sivuston sisällöstä koneluettavassa muodossa. Käypä suomennos mikrodatalle voisi olla vaikkapa jäsennelty tieto. Koska julkaisemme sisältöjä ihmisten lisäksi enenevissä määrin myös algoritmien ja koneiden luettavaksi, on mikrodatan julkaisemisesta tullut työkalu hakukoneoptimointia tekevän ammattilaisen pakkiin.

Meillähän on jo keinot lisätä metatietoja, miksi mikrodataa pitäisi lisätä sivustolle? 

Mikrodata syventää metatietoja. HTML-merkintäkielestä tutut <title> ja <meta name=”description”> kertovat sisällön perustiedot hakukoneille. Aleksis Kiven Seitsemän veljestä -teosta käsittelevän sivun metatieto-otsikko ja kuvausteksti voisivat esimerkiksi olla seuraavanlaiset:

<title>Seitsemän veljestä – Aleksis Kivi</title>
<meta name=”description” content=”Seitsemän veljestä on Suomen kansalliskirjailija Aleksis Kiven tärkein teos. Voit lukea lisää kirjasta tältä sivulta.”>

Kun sivu indeksoituu hakukoneen tietoihin, nämä tiedot näkyvät hakutulossivulla käyttäjälle. Niitä muokkaamalla voimme jossain määrin vaikuttaa siihen, kuinka hyvin sivu sijoittuu hakukoneen tuloksissa. Niillä on vaikutus myös sivun houkuttelevuuteen hakutulossivulla – klikkaako käyttäjä näkemäänsä tulosta?

Tältä näyttäisi Seitsemän veljestä -esimerkkisivumme hakutulos Googlessa.

Nämä HTML-merkintään kuuluvat metatiedot eivät kuitenkaan vielä auta hakukonetta ymmärtämään, että sivumme käsittelee nimenomaan kirjaa. Jotta hakukone osaisi tehdä tämän semanttisen päätelmän ja käsitellä tulostamme nimenomaan kirjana, lisäämme sivulle mikrodataa.

Mikrodata kertoo hakukoneelle merkityksiä

Mikrodatan kantava ajatus on kertoa sisällöstä ja sen semantiikasta eli merkityksestä koneluettavassa ja yhdenmukaisessa muodossa. Merkityksiä voivat olla esimerkiksi “kirja”, “auto”, “verkkosivu”, “palvelu”, “ravintola” tai “henkilö”. Jokaiselle erilaiselle merkitykselle oma määritelty muotonsa (engl. schema), joita ylläpidetään schema.org-palvelussa.

Mikrodataa hyödyntämällä voimme siis esimerkiksi kertoa hakukoneelle, että tämän sivun sisältö käsittelee henkilöä tai kirjaa ja antaa samalla tavallista laajemmat metatiedot hakukoneen käyttöön. Mikrodataa voi julkaista useassa eri formaatissa, joista Google suosittelee ld+json muotoa. Alla esimerkki koodimuotoisesta mikrodatasisällöstä Seitsemän veljestä -teokselle.

<script type="application/ld+json">
{
 "@context": "http://schema.org/",
   "xsd": "http://www.w3.org/2001/XMLSchema#",
 "@graph": [
    {
     "@id": "http://worldcat.org/entity/work/id/5575730598",
     "@type": "Book",
     "name": "Seitsemän veljestä",
"about": "Novel, Finnish",
     "datePublished": "1870",
"author": {
       "@id": "http://viaf.org/viaf/68941232"
     }
   }
 ]
}
</script>

Mitä hyötyä mikrodatasta on?

Kenties yleisin syy lisätä mikrodataa sivustolle on sen vaikutus hakukonenäkyvyyteen ja siihen, millaisina mikrodataa sisältävät sisällöt esitetään hakutuloksissa. Jos olet joskus pohtinut, miksi joissain hakutuloksissa esitetään poikkeuksellisen paljon tietoa, esimerkiksi esikatselukuva, hintatietoja tai vaikkapa tuotearvosteluja, löytyy syy mikrodatasta.

Google suosii mikrodatan käyttöä ja ohjeistaa kehittäjiä ja sisällöntuottajia itse siinä millaisia datamalleja (schema) tulisi käyttää ja miten. Google ohjeistukset koskevat vain marginaalista osaa mikrodatamalleista, mutta oletettavaa on, ettei mistään oikeaa merkitystä ja dataa kuvaavasta metatiedosta ole tuloksille haittaa.

Mikrodataa sisältävät sivut eivät siis automaattisesti nouse kilpailevien sisältöjen ohitse, mutta mikrodata varmistaa, että hakukone ymmärtää sivujen sisällön oikein.

Rich snippets – kilpailijaa houkuttelevammat hakutuloslinkit?

Rikastettuja osia hakutuloksista kutsutaan nimellä “rich snippets”. Käytetystä mikrodatamallista riippuen Google nostaa tuloksiin näkyviin osia siitä. Reseptiikan osalta saatetaan hakutuloksiin saada esimerkiksi kuva, valmistusaika, arvostelutulos ja kalorimäärä. Runsaasti hyödyllistä tietoa hakua tekevälle käyttäjälle siis jo tässä vaiheessa.

Käyttäjä palkitsee tilastojen valossa klikkauksella sen, joka palvelee parhaiten jo hakutulossivulla. Ykkössivulle päätyvän tuloksen lisäksi on siis syytä optimoida myös tuloksen hyödyllisyyttä ja ulkoasua.

Mikrodatan avulla on mahdollista esittää esimerkiksi reseptin arvioitu kokkausaika ja kalorimäärä.

Tuotearvostelut ovat toinen mainio esimerkki – hakutuloksissa voidaan esittää numeerinen arvostelu saman tien ja tarkentaa sitä esimerkiksi eri osa-alueiden arvosanoilla, kuten alla olevassa esimerkissä.

Mikrodata on erityisen hyödyllistä esimerkiksi tuotearvioille.

Yksittäisten sivujen mikrodatan esittämisestä päästään Googlen tapaan koota tietoa eri datalähteistä ja esittää hakutuloksia myös itsenäisesti erilaisina ryhmityksinä. Esimerkkinä “stephen king it”-haulla nostetut listaukset aiheeseen liittyvistä muista hakutuloksista.

Google osaa niputtaa yhteen aiheeseen liittyviä muita hakutuloksia.

Yhteenveto

  • Mikrodata kertoo hakukoneelle sivun sisällön merkityksen.
  • Schema eli tietomalli on keino jäsentää erilaisille merkityksille sopivaa tietoa. Tietomallit löytyvät schema.org palvelusta.
  • Rich snippet on Googlen hakutuloksiin lisäämä rikastettu tieto, joka  perustuu usein mikrodataan. Tällainen voi olla esimerkiksi reseptituloksen yhteydessä esitetty kuva annoksesta.

Työkaluja

Lisää aiheesta

Samuli Hokkanen avatar