HubSpot on tehokas apuväline myynnin ja markkinoinnin edistämiseen, ja sopii niin pienille kuin suurillekin yrityksille.

HubSpotilla on neljä työkalua: CRM, Marketing, Sales ja Service. Näihin työkaluihin viitataan usein nimellä HubSpot Growth Platform ja ne sisältävät ominaisuuksia markkinoinnin automaatioon, asiakashallintaan, myynnin ohjaamiseen ja asiakaspalveluun. 

Myynnin kasvattaminen ei kuitenkaan tapahdu pelkästään ottamalla uusia työkaluja käyttöön. Uusien asiakkaiden hankkiminen on kovaa työtä ja siihen liittyy HubSpotinkin kanssa paljon tekemistä, mistään oikotiestä ei siis ole kyse.

Esittelen tässä kirjoituksessa, miten kasvatat Hubspotin avulla myyntiä. Tutustumme ensin inbound-metodologiaan, joka on Hubspotin toiminnan kulmakivi. Sen jälkeen käymme läpi Hubspotin eri tuotteet, joiden avulla pääset alkuun myynnin kasvattamisessa.

Nettisivun kävijän muuttaminen asiakkaaksi Inboundin avulla

Inbound vs outbound

Inbound-markkinointi on helpoin ymmärtää vertaamalla sitä perinteiseen markkinointiin. Perinteisessä markkinoinnissa ensisijainen keino on ollut välittää markkinointiviesti mahdollisimman monen potentiaalisen asiakkaan nenän eteen. Pahimmillaan tämä on tarkoittanut tuloksetonta puhelinmyyntiä tai paperikoriin päätyviä lehtimainoksia.

Perinteinen asetelma käännetään Inboundissa ylösalaisin: siinä ei keskitytä ainoastaan oman sanoman levittämiseen, vaan asiakkaat houkutellaan hakeutumaan itse yrityksen sisältöjen pariin. Tavoitteena on luoda laadukasta materiaalia, jonka kuluttamisesta on hyötyä lukijalle.

Inbound-markkinoinnin avulla autetaan asiakkaita jo ennen asiakassuhteen alkamista ja hankitaan uskottavuutta tulevien asiakkaiden silmissä. Suhde yrityksen ja tulevan asiakkaan välillä kehittyy pikkuhiljaa ja kun asiakas on valmis ostamaan, hän kääntyy tutun ja luotetun yrityksen puoleen.

Inbound-markkinoinnin takana on yksinkertainen ajatus. Onnistuakseen pitää pystyä tuottamaan asiakkaille relevanttia ja laadukasta sisältöä, konvertoimaan sivuston kävijät asiakkaiksi sekä pitämään olemassa olevat asiakkaat tyytyväisinä. Tätä työtä varten HubSpot sisältää helpottavia työkaluja.

Yhteydenpito keskitetysti Hubspotin CRM:n ja Salesin avulla

Inbound markkinoinnissa on tarkoitus tarjota tuleville asiakkaille sekä hyödyllistä että relevanttia sisältöä. Sen vuoksi on tärkeää tietää, mitkä viestit menevät millekin asiakkaalle. Sivustoillasi usein käynyt asiakas kaipaa taatusti eri sisältöjä kuin siellä ensimmäistä kertaa vieraileva.

HubSpot CRM & Sales -työkalu antaa sinulle näkymän sivuston kaikkien tunnistettujen kävijöiden aktiviteetteihin. Näet jokaisen henkilön aikajanalta häneen liittyviä tietoja, kuten mistä hän on ensimmäisen kerran tullut sivulle, mitä hänen kanssaan on viestitelty ja mitä hän on tehnyt sivustollanne.

Tarjolla on runsaasti eri integraatiomahdollisuuksia ja yhteystietojen lisääminen onnistuu myös käsipelillä. Yksittäisten kontaktihenkilöiden lisäksi HubSpot luo yrityskohtaiset profiilit, joihin koostuu yhteydenpito yrityksen eri kontaktihenkilöiden kanssa.

HubSpot Sales tarjoaa runsaasti hyödyllisiä näkymiä, jotka antavat tietoa myyntityön edistymisestä ja auttavat organisoimaan myyntityötä. HubSpotin Deal Board näkee yleiskuvan eri diilien edistymisestä ja HubSpotin Sales Dashboardista näkee puolestaan myyntitiimin aktiivisuuden sekä ennustetun diilien arvon.

DealBoard

Sekä CRM:n että Salesin saa käyttöön ilmaiseksi. Salesista on olemassa pro-versio, jonka ostamalla saa käyttöön lisää ominaisuuksia ja pääsee eroon tietyistä ilmaisversion rajoituksista. Tarkemmin paketteja voi vertailla täältä.

HubSpot Marketing tarjoaa työkalut kävijöiden konvertoimiseen

Inbound-markkinoinnilla saadaan sivustollesi kävijöitä, mutta pelkillä kävijöillä et tee mitään. Tärkeää on pystyä tunnistamaan kävijät ja konvertoimaan heidät asiakkaiksi. Tähän HubSpot Marketing on erinomainen työkalu.

HubSpot Marketingin mukana tulee oma CMS-järjestelmä, joka sisältää Inbound-markkinointiin sopivia työkaluja, kuten blogi-alustan, työkalun landing-sivujen tekemiseen ja CTA (call to action) -painikkeiden luomiseen. HubSpot Marketing integroituu myös sujuvasti CRM:n kanssa ja mahdollistaa sivuston sisällön personoimisen eri kävijöille.

Kun saat kävijän yhteystiedot jonkin sivustosi lomakkeen avulla, on suhdetta ylläpidettävä ja kehitettävä, jotta kävijä konvertoituisi ostajaksi. Markkinoinnin automaatio ja HubSpot Marketingin -sähköpostimarkkinointityökalut auttavat sinua ylläpitämään ja kehittämään suhdettasi. Työkalujen avulla voit määritellä, minkälaisia sähköposteja lähtee minkäkin tyyppisille asiakkaille, ja säästää aikaasi hyödyntämällä HubSpotin sähköpostimallipohjia.

Edellä mainittujen lisäksi HubSpot Marketingissa tulee mukana paljon muitakin työkaluja, kuten analytiikkaa ja SEO-työkaluja.  

customerjourney

Kehitä asiakaskokemusta Service Hubin avulla

Ostaneen asiakkaan vaaliminen ja tyytyväisenä pitäminen on vähintään yhtä tärkeää kuin liidi-vaiheessa olevan asiakkaan lämmittely. Yrityksen palveluita käyttäneen henkilön ilahduttaminen ja uudelleenostoaikeiden herättäminen on erittäin kannattavaa, sillä näin toimimalla voidaan säästää uusasiakashankintaan kuluvat resurssit. Asiakaskokemuksen parantamista varten HubSpot on kehittänyt Service Hubin, joka on tuoteperheen uusin tulokas. Service Hub auttaa yritystä ymmärtämään paremmin asiakkaitaan ja palvelemaan näitä tavoilla, jotka tuottavat todellista lisäarvoa.

Service Hub viimeistelee ja mahdollistaa asiakaspolun tarkastelemisen ja mittaamisen yhtenä kokonaisuutena. Voit seurata asiakkaan matkaa tuntemattomasta sivustokävijästä kanta-asiakkaaksi asti, mitata eri vaiheita ja oppia sekä kehittää toimintatapoja saadun datan perusteella. Service Hubin avulla selvität yrityksesi todellisen maineen. HubSpotin tutkimuksessa 80 prosenttia yrityksistä ajatteli asiakaspalvelunsa olevan loistavalla tasolla, kun todellisuudessa vain kahdeksan prosenttia asiakkaista koki saaneensa loistavaa palvelua.

Service Hubin on kokonaisvaltainen työkalupakki asiakaspalveluun. Sovelluksesta löydät työkalut muun muassa asiakkaiden kanssa kommunikoimiseen, asiakkaita opastavan tietopankin, tiketöintijärjestelmän ja asiakaspalautejärjestelmän. Service Hub mahdollistaa myös monipuolisen raportoinnin, joten kerätty data on vaivatonta välittää organisaatiossa eteenpäin.

Opi lisää HubSpotista

Kokonaisuudessa HubSpot on hinta-laatusuhteeltaan yksi parhaista markkinoinnin automaation ratkaisuista. Sen käyttöönotto on helppoa ja skaalautuvan tuotemallinsa ansiosta se on sopiva niin isoille kuin pienillekin yrityksille.

Tutustu HubSpotiin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin lataamalla ilmainen opas alta.

Lataa HubSpot-opas

Tatu Koivisto avatar