Kun verkkopalvelun osoite vaihtuu, oikein tehtyjen uudelleenohjausten merkitystä ei voi kylliksi korostaa.

Onko sinulla tai yritykselläsi edessä verkkosivuston osoitteen tai rakenteen muutoksia?

Onnea jo valmiiksi uuteen digitaaliseen kotiin, mutta olethan muistanut myös tehdä “muuttoilmoituksen” Googlelle? Jos et, kannattaa ottaa oheinen muistilista talteen, jotta Googlen robotit löytävät jatkossakin hyvin uuteen kotiisi.

Miksi tämä on tärkeää?

Verkkopalvelusi näkyvyys Googlen hakutuloksissa voi osoiterakenteen muuttuessa pahimmassa tapauksessa romahtaa hetkessä, jos uudelleenohjaukset eivät ole kunnossa. Googlen hakutulosten etusivulle on vaikea päästä, mutta sieltä pääsee todella helposti pois.

Lähdetään liikkeelle tilanteesta, jossa yrityksesi joutuu syystä tai toisesta siirtämään sivustonsa uuteen osoitteeseen tai remontoimaan sivuston URL-osoitteistoa rankalla kädellä. Usein esimerkiksi verkkopalvelun päivittyvä teknologia tai muuttuva tuote- ja palveluvalikoima tuo mukanaan tarpeen osoitteen muutokselle.

Kuinka Google käsittelee verkkopalvelun osoitetietoja?

Yksinkertaistettuna Google on kuin suuri puhelinluettelo, jossa yrityksesi verkkopalvelun yksittäiset resurssit ovat nätisti luetteloituna: mikä sisältö → missä osoitteessa. Kun verkkopalvelun osoite muuttuu tai poistuu, Google hoksaa tämän heti, kun hakurobotti on käynyt tarkistamassa sivuston, ellei sivuston ylläpitäjä ole tehnyt ns. 301-uudelleenohjausta.

Mitä 301-uudelleenohjaukset ovat?

301-uudelleenohjaus on tapa kertoa hakukoneille, että aiemmin tietyssä osoitteessa saatavilla ollut sisältö (siis URL-osoite) on muuttanut uuteen osoitteeseen. Eli konkreettisemmin näin:

www.yrityksennimi.fi/ihan-mahtava-tuote/
               → www.yrityksennimi.fi/viela-parempi-tuote/ 

 

Uudelleenohjaukset määritellään palvelimelle siten, että koko domainiin eli verkko-osoitteeseen ohjautuva kävijäliikenne (robotit ja ihmiset) ohjautuvat automaattisesti ja huomaamattomasti oikeaan osoitteeseen.

Miksi 301-ohjauksia kannattaa käyttää?

Jos 301-osoitteenmuutosta ei tehdä, Google ei enää löydä sivua, joka sillä aikaisemmin oli muistissa. Tuloksena on kaikille tuttu 404-virheilmoitus: “Hups. Etsimääsi sivua ei löydy!”

Yksittäisenä tapauksena 404-virhe on melko harmiton, mutta jos kokonainen sivusto palauttaa saman vikailmoituksen, olet pulassa. Google siirtää hyvin pian sivustoasi hakutuloksissa alaspäin, koska tiedot eivät pidä paikkaansa.

Jos olet tehnyt 301-ohjaukset, ne astuvat voimaan välittömästi ja kaikki kävijäliikenne ohjautuu heti uuteen muuttuneeseen osoitteeseen. Törmätessään 301-ohjaukseen Google samalla oppii, että entinen sisältö on nyt muuttunut pysyvästi uuteen paikkaan ja kaikki on kunnossa.

Eli: 301-ohjauksia käyttämällä et menetä saavuttamaasi hakukonelöydettävyyttä!

Mikä sitten on 302-ohjaus?

302 on 301:n sukulainen, mutta tarkoittaa sitä, että osoitteenmuutos on tilapäinen. Tätä ohjausta kannattaa käyttää silloin, kun vanha osoite on jostain syystä piilotettava hetkeksi, mutta tilalle halutaan tarjoilla jotain muuta sisältöä hetkellisesti. Tarkoitus on kuitenkin palauttaa vanha sisältö takaisin.

302-ohjauksia yleensä käytetään kun:

  • Haettu sisältö on “remontissa”
  • Tuote on loppunut verkkokaupasta

Suurin ero ohjauksissa on siinä, että 302-ohjauksessa vanhan sisällön saavuttama hakukonelöydettävyys säilyy, ainoastaan liikenne ohjataan (tilapäisesti) eri paikkaan.

Rautalangasta väännettynä ohjausten ero siis on:

  • 301 = “Hei! Olemme muuttaneet, uusi osoite on...”
  • 302 = “Remontti päällä, avaamme pian!”

Ota verkko-osoitteesta toiseen muuttamisen avuksi kätevä muistilistamme, jossa käymme läpi esivalmistelut, teknologiat, analytiikan ja muuttoilmoituksen tekemisen Googlelle.

Lataa verkkomuuttajan muistilista

Mika Sormunen avatar