Kotimaisen verkkokaupan kaikki avainluvut kasvavat kivijalka-asioinnin kärsiessä koronavirusepidemian vaikutuksista. Ikäihmisten osuus kävijöistä on noussut merkittävästi, mikä taas asettaa palveluille uusia vaatimuksia saavutettavuuden suhteen.

Verkkokauppojen liikevaihto, kävijämäärät ja ostoksiin päätyvien käyttäjien osuudet ovat selvässä kasvussa viime vuoteen verrattuna koronavirusepidemian myötä.

Crasman on useiden suurten kotimaisten kuluttajaverkkokauppojen kehittäjä ja kumppani. Tutkimme verkkokauppatilastojamme kuukauden vertailujaksolla (23.3.–16.4.). Tällä jaksolla kävijämäärät olivat kasvaneet 10 %, ostavien asiakkaiden osuus 31 %, liikevaihto 84 % ja keskiostoksen koko 6 %.

Kuluttajat eivät siis ole vallitsevassa tilanteessa lamaantuneet, vaan siirtäneet ostojaan kivijalasta verkkoon.

- Kuluttajaverkkokauppojen kävijämäärien ja liikevaihdon suuri kasvu osoittavat, että aiemmin vain kivijalkakaupoissa asioineet kuluttajat ovat löytäneet verkkoshoppailun, arvioi verkkokauppohin erikoistunut asiakkuusjohtaja Jani Ruotsalainen.

Saavutettava ja selkeä verkkokauppa palvelee kaikkia

Poikkeusolot ovat vauhdittaneet uusien asiakasryhmien digiloikkaa. Verkkopalvelun käytettävyyden ja saavutettavuuden merkitys korostuu.

- Verkkoon siirtyvät uudet asiakasryhmät koostuvat iäkkäämmistä kansalaisista. Syntyy uusia vaatimuksia, joiden vuoksi käyttäjäpolkuihin ja saavutettavuussuositusten noudattamiseen on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota, kommentoi suunnittelujohtaja Teemu Korpilahti.

Varttuneempien ikäryhmien palveleminen edellyttää, että verkkokaupan suunnittelussa ja toteutuksessa on huomioitu ikänäkö ja muut ikääntymiseen liittyvät käytön haasteet.

Verkkokauppaan tottumattomat käyttäjät eivät myöskään välttämättä tunne perusnavigaation ja ostoskorin toimintatapaa.

- Esimerkiksi kuvakkeiden ymmärrettävyys voi olla ikäihmisille haastavaa ja sisältöjen on hyvä olla selkokielisiä. Palvelun yksinkertaistaminen on tärkeää, jotta se palvelee kaikkia ikäryhmiä ongelmitta, Korpilahti jatkaa.

Uudet ostostavat näkyvät myös tulevaisuudessa

Jani Ruotsalainen uskoo, että koronavirusepidemia tulee muuttamaan ostokäyttäytymistä ja verkkokauppojen asiakaskuntaa pysyvästi.

- Tilastoissa korostuu yli 65-vuotiaiden tekemien ostosten merkittävä kasvu. Jos ja kun verkkokauppa tarjoaa hyvää palvelua ja helpon ostoskokemuksen nyt, saa se uusista käyttäjistä uskollisia ja pitkäaikaisia verkkokauppa-asiakkaita.

Haluatko perustaa verkkokaupan tai parantaa nykyisen palvelusi saavutettavuutta ja käytettävyyttä? Asiantuntijamme juttelevat mielellään kanssasi liiketoimintasi kehittämisestä!
 

Ota yhteyttä

Samuli Hokkanen avatar