Blogi – Digitaalisen menestyksen rakennuspalikoita – Crasman

Referenssi: Heurekan asiakaskokemus parani Shopifyn avulla

Kirjoittanut Tomi Talas | Apr 15, 2024 6:04:18 AM

Suomen suosituin tiedekeskus uudisti lipunmyyntiään ja sisällönhallintaansa keskitetyllä Shopify-ratkaisulla.

Pähkinänkuoressa:

Tavoite

Heureka halusi parantaa asiakaskokemustaan, yhdistää ajanvarauksen lipunmyyntiin ja tuoda joustavuutta sisällönhallintaan.

Ratkaisu

Crasman toteutti Shopify-alustaan pohjautuvan ratkaisun, jonka kautta verkkokaupan ja sisältöjen hallinnointi on helppoa.

Tulokset

Shopify on tuonut sujuvuutta ja tehokkuutta laajan digitaalisen kokonaisuuden hallintaan.

 

Vantaan Tikkurilassa sijaitseva Heureka on monipuolinen tiedekeskus, joka tarjoaa monipuolisesti näyttelyitä, planetaarioelokuvia, tiedeohjelmia ja tapahtumia eri kohderyhmille. Suomen suosituimpiin vapaa-ajankeskuksiin kuuluvassa Heurekassa vierailee vuosittain noin 300 000 kävijää nauttimassa oivaltamisen ilosta.

Tavoite: Parempi asiakaskokemus verkossa ja paikan päällä

Heureka halusi kehittää asiakaskokemustaan, parantaa verkkokauppansa teknistä toimivuutta ja mahdollistaa verkosta ostettujen pääsylippujen helpon lukemisen sisäänpääsyportilla. Toiveena oli yhdistää ajanvaraus lipunmyyntiin siten, että tietylle aikahaarukalle on tarjolla tietty määrä lippuja. Näin voitaisiin ennaltaehkäistä pitkien jonojen muodostumista.

Lisäksi Heurekalla oli tarve monipuolisten sisältöjen esittämiseen verkossa. Tavoitteena olikin rakentaa verkkokaupan lisäksi joustava sisällönhallinta, jonka kautta Heureka voisi lisätä keskitetysti erilaista sisältöä sekä verkkokauppaan että esimerkiksi näyttelyistä kertoville sivuille ja tiedekeskuksen infonäytöille.

Ratkaisu: Keskitetty alusta digitaaliselle kokonaisuudelle

Crasman toteutti Heurekalle Shopify-verkkokauppa-alustaan pohjautuvan ratkaisun, jonka sisällä asuvat sekä verkkokauppa että sisällönhallinta. Kokonaisuutta hallitaan keskitetysti, ja kaikki sivustolle luodut elementit ovat täysin modulaarisia – Heureka voi itsenäisesti hallita palvelussaan näkyvien elementtien sijaintia, määrää ja niissä näytettävää sisältöä.

– Heti uudistuksen alussa syntyi selkeä kokonaiskuva, ja varsinkin projektin alkuvaiheen kriittisten kohtien määrätietoinen projektijohtaminen loi hyvän pohjan toimituksen hallinnalle, Heurekan markkinoinnin, myynnin ja tutkimuksen päällikkö Vesa Kuokkala kertoo.


Lippujen verkkokauppaan Crasman loi järjestelmän, jonka avulla voidaan myydä ja varata rajattuja lippukiintiöitä yksittäisille ajankohdille. Ajankohdille voidaan määrittää eri hintoja, eli vähemmän ruuhkaiset sisäänpääsyajat voidaan haluttaessa myydä halvemmalla. Lisäksi lippuihin tulostuu yksilöllinen QR-koodi, jonka henkilökunta lukee erillisellä sovelluksella sisäänpääsyportilla.

Tulokset: Intuitiivisempaa hallintaa

Heurekan uusi verkkokauppa- ja sisällönhallinta-alusta on tuonut sujuvuutta ja tehokkuutta laajan digitaalisen kokonaisuuden hallintaan. Crasman toteutti Shopifyyn integraation, jossa Heurekan tapahtumasivustolle syötetyt tapahtumat ja niiden tiedot siirtyvät Heurekan näyttelytilan infonäytöille. Kirsikkana kakun päällä järjestelmä luo lippujen myynnistä ja käyttämisestä Heurekalle selkeät raportit.

– Shopify on osoittautunut huomattavasti WordPressiä ja WooCommercea intuitiivisemmaksi hallinnaltaan. Odotamme innolla, miten voimme ottaa esimerkiksi tekoälyn käyttöön palvelussamme tulevaisuudessa, Vesa Kuokkala kertoo.

 

Kiinnostaako Shopify? Haluatko kuulla lisää verkkokaupan asiakaskokemuksen kehittämisestä? Ota yhteyttä!