Google ponnistelee jatkuvastihakutulosten manipuloinnin estämiseksi. Hakukonejätin oman filosofian perustana on se, että verkkosivustoja on suunniteltava ihmisille – ei koneille. Mutta jos ihminen ei löydä sivustoa, on kaikki suunnittelu tehty turhaan.

Projektien tuloksellisuuden ja verkkopalveluiden toimivuuden mittaaminen on nykyisin alan vallitseva käytäntö. Tämä on ohjannut suunnittelijoita sankaritaiteilijoista käytännöllisempään rooliin, jossa painopiste on siirtynyt etusivun loputtomasta hinkkaamisesta käyttäjille tärkeämpien sivujen käytettävyyden ja löydettävyyden kehittämiseen.

 

Miten SEO:n tulisi näkyä suunnittelussa?

Jos olet aloittamassa verkkopalvelusi uudistusta eikä suunnittelussa ole sanallakaan maininnut hakukoneita, on syytä huolestua. Jokainen suunnittelija ei ole hakukoneoptimoinnin ammattilainen, mutta hyvän hakukonenäkyvyyden edellyttämät sisällöt ja rakenteet vaikuttavat suoraan siihen, mitä ja minkälaisia sivuja ja sivupohjia pitäisi toteuttaa. Tärkeintä on, että määrittely on selkeästi jonkun vastuulla projektin alusta saakka.

Tässä äärimmäisen pelkistetty muistilista asioista, joihin suunnitteluvaiheessa jonkun tulisi ottaa kantaa.

  • URL-osoiterakenteet vaikuttavat sekä käytettävyyteen että hakukonenäkyvyyteen. Käyttäjien on helpompi luottaa linkkeihin ja klikata niitä, jos osoite on helposti ymmärrettävä ja kompakti. Usein klikatut tulokset vastaavasti nousevat hakutuloksissa.
  • Sivujen otsikoiden (title) tulisi olla yksilöllisiä, kompakteja ja hyvin sisältöä kuvaavia. Hakukoneet arvottavat hakusanat otsikkotagissa korkealle, mutta jos sama sisältö toistuu useilla sivuilla on vaikutus on negatiivinen. Otsikoiden pituuden tulisi olla alle kuusikymmentä merkkiä. Esimerkiksi Google näyttää hakutuloksissa otsikkotagin ensimmäiset 50-60 merkkiä.
  • Laskeutumissivujen suunnittelussa tulee ottaa huomioon, mihin sisältöihin suurin osa orgaanisesta ja maksetusta liikenteestä kohdistuu. Verkkokaupassa tällaisia sivuja voivat olla esimerkiksi tietyn kategorian tuotelistaukset. Näihin sivuihin tulisi saada muutakin sisältöä kuin lista tuotteista. Tällaisia ovat esimerkiksi hakusanoja vastaavat otsikot ja kuvaustekstit sekä sisäiset linkitykset muihin vastaaviin kategorioihin. Tässäkin keskeisen tärkeää on uniikki sisältö - kahdella laskeutumissivulla ei tulisi olla liian samanlaista sisältöä.
  • Mikrodata mahdollistaa rakenteellisen tiedon esittämisen hakukoneissa. Tällaista tietoa voivat olla esimerkiksi aukioloajat, osoitteet ja arvostelut.
  • Kuvien tiedostonimet ja alt-attribuutit mahdollistavat sen, että hakukone ymmärtää kuvan sisällön, näin kuva ja sivu, jolla kuva on, voivat nousta myös kuvahaun tuloksissa.
  • Metadatan, kuten sivun kuvaustekstin, sisällöstä löytyvillä avainsanoilla ei ole suoraa vaikutusta hakukoneisiin. Tämä teksti esiintyy kuitenkin usein hakutuloksen tai sosiaalisen median jaon yhteydessä ja vaikuttaa suoraan siihen, kuinka todennäköisesti käyttäjä klikkaa linkkiä. Myös metadatassa identtinen sisältö on myrkkyä.

Hyvä muistaa myös, että edellä mainitut asiat ovat hyvin oleellisia maksetussa hakukoneliikenteessä. Laadukkaat laskeutumissivut palvelevat maksettua liikennettä ja vaikuttavat sen kustannuksiin ja tuloksellisuuteen.

Hakukoneliikenteen haalimisessa pitää myös muistaa, että laatu yleensä korvaa määrän. Sisällöllisesti tulisi tunnistaa, mitä sanastoa omat kohderyhmät todennäköisesti käyttävät. Toisaalta avainsanoja valittaessa pitää ymmärtää, että toiset sanat ovat niin kilpailtuja, ettei mikään määrä optimointia tule tuottamaan tulosta. Mutta se onkin jo toisen kirjoituksen aihe.

Lue lisää hakukoneoptimoinnista.

Teemu Korpilahti avatar