”On tärkeää ja ihanaa työskennellä yrityksessä, jossa myyjällä on lupa estää asiakasta ostamasta jotain hyödytöntä”, sanoo Crasmanin uusi myyntijohtaja.

Kesän taituttua syyskuuksi alkoi Crasmanin uuden myyntijohtajan metsästys.

”Täällä me olemme, kahdeksankymmenen luovan nörtin yhteisö.
Siellä sinä olet, N€x7 L€v€l Myyntijohtaja.
Haluamme olla rakentamassa kiireetöntä, tuloksekasta ja vastuullista maailmaa.
Tavoitteemme saavuttamiseksi tarvitsemme apuasi.”

Ilmoitus kiinnosti – hakijoita oli toista sataa. Heistä paras kuului jo valmiiksi Crasmanin luovien nörttien yhteisöön. Hänen nimensä on Anu Hakkarainen.

Menestys vaatii strategisen kumppanuuden

Anusta tuli crasmanilainen kolme vuotta sitten. Taakse jäi lokalisoinnin ja globaalin markkinoinnin maailma, edessä siinsi vastuu Crasmanin uusasiakashankinnasta ja uusasiakkaiden liiketoiminnan kehittämisestä.

Vanhaa ja uutta yhdisti se, että Anu pystyi tekemään töitä itselle ja asiakkaille merkityksellisiltä tuntuvien asioiden eteen.

– Minua kiinnostaa erityisesti ihmisten arjen helpottaminen. Se voi tarkoittaa yhtä hyvin käyttäjälähtöisesti suunniteltua verkkopalvelua kuin yrityksen tarpeisiin toteutettua tuotetietojen hallintaakin. Olen tällainen teknisesti marinoitu humanisti.

Crasman-vuosien aikana Anu on saanut asiakkaiden ja asiantuntijoiden avustuksella oppia valtavasti Crasmanin kärkitoimialoista. Autoalalla, teollisuudella ja verkkokaupoilla on kaikilla omat erityishaasteensa ja -mahdollisuutensa, joihin Crasman voi tuoda etulinjan näkemystä.

– Tuloksekas yhteistyö vaatii aina strategisen tason, liiketoiminnallisen kumppanuuden ja jatkuvaa kehitystä, Anu summaa kurssia, jolle haluaa myyntijohtajana Crasmanin asiakkuuksien hoitoa luotsata.

Hyvä myyjä tunnistaa tuntemattomatkin tarpeet

Myynti on Anu Hakkaraiselle tuttua, myyntijohtaminen taas uusi aluevaltaus. Uudessa tehtävässään hän vetää yhdeksänhenkistä tiimiä.

– Tämä oli iso, mutta luonnollinen askel. Saan kasvaa ja kehittyä ja pääsen muun yritysjohdon kanssa miettimään suuntaamme. Uutta, innostavaa ja motivoivaa, Anu luettelee.

Crasmanin tontti on laaja. Toisessa päässä on äärimmäisen syvälle menevä tekninen kehitys ja analytiikka, toisessa taas hyvinkin kaupallinen tekeminen ja kattostrategiat.

– Myynnin tehtävä on ymmärtää, mitä asiakas ja asiakkaan asiakkaat tarvitsevat. Sen lisäksi on nähtävä se, mitä asiakas ei vielä ymmärrä tarvitsevansa.

#työilmapiirilläonväliä 🎉 ❤️ 🍾

Kun HR-päällikkö Pinja Kankare ilmoitti firman sisäisellä Slack-viestikanavalla Anun päihittäneen sata kilpailijaansa, kuului ensimmäinen kommentti:

#itsestäänselvävalinta!

Nimitysuutiseen satoi reaktioita. Konfetit lensivät, sydämet sykkivät ja shampanjapullot poksahtelivat, kun työkaverit ilmaisivat virtuaali-iloaan.

– Itselleni iso syy paikan hakemiseen oli se, että tiesin varmuudella tekeväni töitä mukavien, ahkerien ja asiantuntevien ihmisten kanssa, Anu kertoo kollegoistaan ja talon ilmapiiristä.  

Etiikka ja eurot sopivat samaan suunnitelmaan

Crasmanin työkulttuuri ja arvot kaivautuvat euromääriä syvemmälle – kannattavuus syntyy kauaskantoisesta ajattelusta.

– On tärkeää ja ihanaa työskennellä yrityksessä, jossa myyjällä on lupa estää asiakasta ostamasta jotain hyödytöntä.

Anu toivoo, että asiakkaat oppisivat tulevaisuudessa tuntemaan hieman Crasmanin tonttia. Onnistuminen on todennäköisintä silloin, kun molemmat osapuolet ymmärtävät toisiaan kohtuullisen paljon.

– Asiakkaat syventävät meidän toimialatietouttamme ja meidän on puolestaan kasvatettava heidän asiantuntijuuttaan, jotta tulokset paranevat entisestään. Päämääränä on kuitenkin aina asiakkaan mitattava menestys.

P.S. Vaikuttaako Crasmanin meininki houkuttelevalta? Olisitko kiinnostunut liittymään luovien nörttien porukkaamme? Katso avoimet työpaikkamme tai jätä avoin hakemus!

Mari Siukonen avatar