Pitkä työhistoriani teollisuudessa on osoittanut, että digitaalinen kehittäminen ei aina ole osa-alue, johon alalla ensisijaisesti satsataan. Digi nähdään ennemmin muuta liiketoimintaa tukevana työkaluna.

Koronaviruksen aiheuttamat äkilliset muutokset toimintaympäristössä ovat kuitenkin ajaneet teollisia yrityksiä tilanteeseen, jossa on löydettävä keinoja yritystoiminnan mukauttamiseen ja myynnin edistämiseen myös perinteisten toimintamallien ulkopuolelta. Esimerkiksi videoneuvotteluista asiakkaiden kanssa on tullut arkipäivää kaikille.

Kuluvan kevään ja tulevan kesän osalta monet messut, seminaarit ja muut verkostoitumistapahtumat sekä myyjien tuhannet matkustuskilometrit jäävät väliin. Tästä syntyy myyntiin ja markkinointiin suuri aukko. Löytyisikö digistä mahdollisuuksia myös teidän myyntinne edistämiseen uudessa tilanteessa?

Kolme vinkkiä digitaalisen myynnin nopeaan kehittämiseen 

Monet teollisista yrityksistä ovat jo aloittaneet uudenlaiset panostukset digiin. Siltä varalta, ettet ole päässyt vauhtiin, keräsin ylös kolme digitaalisen myynnin ja markkinoinnin pikavoittoa, jotka on helppo ottaa haltuun nopeasti:

1. Tavoita liidit ja asiakkaat uutiskirjeillä.

Uutiskirjeet ovat kustannustehokas tapa tavoittaa asiakkaita juuri heille kohdennetuilla sisällöillä. Seuraavilla vinkeillä saat uutiskirjeistä kaiken irti: 

  • Kannusta asiantuntijoitasi kirjoittamaan valitsemastanne ajankohtaisesta aiheesta (sisällön ei tarvitse olla pitkä).
  • Ota käyttöösi uutiskirjepalvelu kuten HubSpot tai Mailchimp.
  • Luo sähköpostitemplate.
  • Valitse sisällölle haluttu yleisö → lähetä ja tavoita yleisösi.

2. Järjestä webinaari verkossa.

Kannusta asiantuntijoitasi puhumaan tai kouluttamaan verkossa. Webinaarit voidaan pitää valitulle joukolle videoneuvottelutyökaluja hyödyntäen. Suuremman joukon tavoitat helposti streamilla esimerkiksi YouTube Live -työkalun avulla.

3. Tarjoa myyjillesi mahdollisuus neuvotella ja tehdä kaupat sähköisesti.

Tarjoa asiakkaillesi mahdollisuus tavata myyjäsi tai asiantuntijasi verkossa ja allekirjoittaa paperit sähköisesti. Autamme sinua mielellään toimivan ratkaisun rakentamisessa.

Digi on tullut jäädäkseen

Digi on tullut jäädäkseen. Siksi pikavoittojen lisäksi kannattaa asettaa myös pidemmän aikavälin tavoitteita ja lähteä suunnittelemaan liiketoimintaan merkittäviä uudistuksia. 

Ensimmäinen askel voi olla esimerkiksi verkkokauppa, jälleenmyyjäportaali tai rikkaan tuotetiedon hyödyntäminen. Molemmat ovat räätälöitävissä sinun, asiakkaidesi ja jälleenmyyjiesi tarpeisiin. Älä siis astu miinaan kuvittelemalla, etteivät ne jostain syystä juuri teidän bisneksessänne toimi. Pysy mukana, sillä seuraavassa blogitekstissäni avaan paremmin muun muassa näiden palveluiden hyötyjä teollisille toimijoille. 

Haluatko jutella lisää teollisuusyritysten digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin kehittämisestä? 

Ota yhteyttä

Jenni Koivunen avatar