Kaikkea liiketoimintaa voi kehittää ja tehostaa verkossa. Tässä blogissa kerron, mitä hyötyä verkkokaupasta, jälleenmyyjäportaalista ja tuotetiedonhallinnasta on teollisuuden yrityksille.

Tarve digitaalisen markkinoinnin ja myynnin kehittämiseen ei liity pelkästään koronaviruksen aiheuttamaan poikkeustilaan. Uudistuksilla voittaa paljon myös pidemmällä tähtäimellä.

Annoin aiemmassa blogitekstissä kolme nopeaa ja tehokasta matalan kynnyksen vinkkiä digitaalisen myynnin ja markkinoinnin vauhdittamiseen. Tähän blogiin kokosin kolme pidemmälle vietyä askelta – kaikki teollisuuden yritysten liiketoimintaa kehittäviä ja tehostavia.

1. Rakenna yrityksellesi toimiva verkkokauppa

Oikein suunniteltuna ja toteutettuna kaikkea bisnestä voi tehdä, kehittää ja kasvattaa verkossa. Onnistuneen lopputuloksen perustana on tarvekartoitus.

Jos yrityksesi tuotteita myydään vain B2B-asiakkaille, voit kehittää verkkosivuillesi sähköisen tilauskanavan jälleenmyyjille, asentajille tai huoltomiehille. Tilauskanavaan voi rakentaa esimerkiksi asiakaskohtaisia tilausluetteloita asiakaskohtaisella hinnoittelulla.

Jos taas tuotteesi tai palvelusi ovat räätälöityjä tai projektitoimituksia, voi varaosakauppa olla parhaiten myyntiäsi kasvattava verkkoratkaisu. Sen kautta voit myydä myös asennus- ja huoltopalveluita.

Kansainväliset verkkokauppa-alustat kuten Magento tarjoavat valmiit moduulit myös kansainvälisen kaupan maksu- ja toimitustapavaihtoehtoihin.

2. Tee tuloksellista yhteistyötä jälleenmyyjäportaalilla

Jälleenmyyjäportaaliin avulla yhdistät asiakasyrityksiesi digitaaliset palvelut yhdeksi kokonaisuudeksi ja teet yhteistyöstänne saumatonta, vaivatonta ja tuloksellista.

Jälleemyyjäportaalin avulla pystyt tukemaan jälleenmyyjäsi myyntityötä todella tehokkaasti. Mahdollisuuksia on runsaasti: voit tuoda portaaliin esimerkiksi personoidut tuote-esitteet, muun myyntimateriaalin, takuurekisteröinnit ja reklamaatioiden käsittelyn.

3. Ota kaikki irti tuotetiedosta

Kokemukseni mukaan suurin osa teollisuuden yrityksistä taistelee tuotetiedonhallinnan ja tiedon oikeellisuuden kanssa. Silti ongelman ratkaiseminen jää aivan useimmiten muiden kehitysprojektien pohjalle.

Rikastettu ja ajantasainen tuotetieto hyödyttää yrityksen sisäisiä toimintoja kuten suunnittelua, valmistusta, toiminnanohjausta ja myyntiä.

Rikkaan tuotetiedon hallinnan työkalu PIM (Product Information Management) on ratkaisu moneen myynnin ongelmaan. PIM kokoaa yhteen kaiken myyntiä tukevan tuotetiedon: tuotekuvaukset, hinnat, tuotekuvat, jälleenmyyjien tarvitsemat tiedot sekä niiden eri kieliversiot. 

Oli kyseessä sitten paperinen myyntiesite tai verkkosivulta ladattava tuotekatalogi, PIM ohjaa myynnin tarvitseman materiaalin tuotetietoa yhdestä paikasta. Kun verkkosivujen tuotetieto on rikasta, nostaa se myös hakukonesijoituksia. PIMin avulla yrityksesi tuotetieto on aina laadukasta ja ajantasaista.

Haluatko jutella lisää yrityksesi digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin kehittämisestä? 

Ota yhteyttä

Jenni Koivunen avatar