Miten seurata kansainvälisen toimijan Kiinan markkinoille suunnattua sivustoa yhteismitallisesti muiden markkinoiden kanssa? Eikö Google ole Kiinassa kielletty ja estetty? Harvoin yksinkertaiseen sivustoseurannan rakentamiseen liittyy niin paljon kysymyksiä, outouksia ja laintulkintaa kuin tällaisessa tapauksessa.

Sain eräältä asiakkaaltamme toimeksiannon rakentaa seuranta heidän eri maihin suunnatuille sivustoilleen. Homma eteni sujuvasti ja simppelisti: asennetaan Google Tag Manager ja tipautetaan sen kautta sivuille myös Google Analytics skripti. Sitten tuli vastaan muuri, Kiina. Googlen palvelut on tässä “suuren palomuurin maassa” blokattu. 

Tarjoaako Matomo tai Baidu analytiikkaratkaisun Kiinaan? 

Ensimmäinen ajatukseni oli asentaa sivustolle datat paikallisesti tallentava analytiikkaratkaisu, ja aiemmat kokemukseni Matomosta puolsivat sen valintaa. Tämä olisi kuitenkin vaatinut pääsyn asiakkaan kiinalaisella palvelimella hostattuun, kolmannen osapuolen rakentamaan sivustoon, mikä ei ollutkaan aivan helppoa. Ja vaikka tuo olisi onnistunut, niin vaivaamaan olisi edelleen jäänyt puuttuva yhteismitallisuus - omenat ja appelsiinit, GA:n ja Matomon luvut. Vaikka Matomo olisikin luultavasti tarjonnut osittaisen ratkaisun ongelmaani, päätin kuitenkin jättää sen viimeiseksi vaihtoehdoksi.

Seuraava ajatukseni oli etsiä paikallista web-analytiikkaratkaisua. Kävi ilmi, että Kiinan “Google” eli Baidu tarjoaa myös web-analytiikkapalvelua nimeltään Baidu Tongji. Tarkempi tutkiminen kuitenkin paljasti pienen sudenkuopan: Baidu Tongjin käyttöliittymä toimii vain yhdellä kielellä, kiinaksi. Tämä “hieman” hankaloittaa ratkaisun käyttöä Kiinan ulkopuolella, näin myös minun tapauksessani. 

Google Analytics ja suuri palomuuri

Voisinko sitten kuitenkin kokeilla Google Analyticsilla? Toisin kuin moni olettaa, ei suuri palomuuri ole blokannut kaikkia Googlen skriptejä. Yksi tällainen blokkaamaton skripti on Universal Analytics js. 

Itse päädyinkin siis lopulta asentamaan Google Analyticsin sivustolle, sillä se osoittautui monilta osin toimivimmaksi ratkaisuksi. Lisäksi se ratkaisi kertaheitolla yhteismitallisuuden ongelman, sillä sen avulla on mahdollista kerätä myös Kiinasta yrityksen muiden verkkosivustojen kanssa yhteismitallista dataa. Muutamia asioita kannattaa kuitenkin myös tässä ratkaisussa ottaa huomioon.  

Tässä siis muistilista, jos sinäkin päädyt tällaiseen ratkaisuun:

  1.  Jos yrität asentaa GTM:n, sivun lataus hidastuu merkittävästi – Käytä perinteistä GA-asennusta.
  2. Jos laitat (jätät päälle) Google Analyticsin asetuksista DoubleClick yhdistämisen, sivun lataus hidastuu / estyy – Ruksi “DoubleClick Enabled” pois päältä.
  3. Google Analytics raportointinäkymään pääsy on Kiinassa estetty – Jos on tarpeen raportoida Kiinaan, sikäläisten on käytettävä VPN:ää. 

Ainakin tätä kirjoittaessa syyskuussa 2019 tämä setup toimii hyvin. Toivotaan siis, että suuren palomuurin portinvartijat eivät laita tätä ratkaisua kiellettyjen listalle.

Kaipaatko apua verkkosivustosi seurannassa ja analytiikassa? 

Ota yhteyttä

Eetu Raunio avatar