Voiko Valtra kopioida Saksan menestysmallin Englantiin? Sitä ei kukaan vielä tiedä – eikä tarvitsekaan. Kasvumarkkinointi on joukko valistuneita arvauksia, jotka osaava tekijä hioo huippuunsa jatkuvalla optimoinnilla.

Maltillinen budjetti ja kunnianhimoinen tavoite: tuhat ennakkoliidiä Agritechnicaan, maailman suurimpaan maatalousteknologiatapahtumaan.

Valtran ja Crasmanin kasvumarkkinointitiimi otti haasteen vastaan ja suunnitteli strategian. Digistrategi Mika Sormunen pystytti kampanjan, seurasi tuloksia, reagoi aktiivisesti ja täytti tavoitteen. Miten?

Analytiikka läpivalaisee asiakashankinnan

Valtran ja Crasmanin kumppanuus alkoi vuonna 2018 digistrategian merkeissä. Valtra oli aloittanut mittavan digitalisaatio-ohjelman: CRM, sisäiset prosessit, jälleenmyyjäportaali, loppukäyttäjän kokemus, verkkosivusto – tiukan syynin alle joutui kaikki.

- Suomessa Valtra on johtava traktorinvalmistaja, mutta Keski-Euroopassa meillä on haastajan asema, kertoo Valtran viestintä- ja digimarkkinointijohtaja Pamela Engels.

Asiakastarpeen ja Valtran tarjonnan yhyttämiseksi yritykset laajensivat kumppanuuteensa kasvumarkkinoinnin puolelle. Tiimi kehittää yhteistyössä hakukonelöydettävyyttä, maksettua näkyvyyttä ja maakohtaista analytiikkaa.

- Analytiikka tekee kaikesta läpinäkyvää. Ensimmäistä kertaa tiedämme kontaktin ja kaupan todellisen hinnan, Engels jatkaa.

Valistuneesta arvauksesta täsmämarkkinoinniksi

Onnistuneen kasvumarkkinoinnin taustalla on aina tavoitteellisuus, toimialaosaaminen ja kohderyhmätuntemus.

Luonnollinen näkyvyys vaatii sivuston kehittämistä, maksettu liikenne taas mainosten optimointia. Alussa on joukko valistuneita arvauksia. Datan kerääntyessä toimimattomat ideat lentävät roskiin ja toimivista ideoista tehdään vieläkin toimivampia.  

Budjettia ei saa laittaa kiinni yhteen asiaan ja halutun sisällön ympärillä on oltava aktiivista toimintaa.

- Somemarkkinointi on jatkuvaa myllytystä. Tekijän oltava nopea ja rohkea, Sormunen sanoo.

Monistettava menestystarina Saksan malliin

Syksyllä 2019 Valtran ja Crasmanin kasvumarkkinointitiimi päätti taklata kunnianhimoisen haasteen: tuhat ennakkoliidiä Agritechnicaan, maailman suurimpaan maatalousteknologiatapahtumaan.

- Messut ovat toimialamme pääkohtaamispaikka. Halusimme saada vieraista kattavasti tietoa sekä ennakkoon että jälkimarkkinointia varten, Engels kuvaa kampanjan tärkeyttä.

Pääkanavaksi valikoitui Facebook. Kampanja toteutettiin saksaksi ja englanniksi.

Tiiviin yhteistyön ja nopean reagoinnin ansioista Valtra saavutti lähes mahdottomana pidetyn tavoitteen, tuhannen digitaalisen ennakkoliidin rajapyykin.

Hyvä kumppani uskaltaa haastaa

Kampanjan pohjalta syntyi monistettava toimintamalli, jota Valtra pääsee pian testaamaan ainakin Englannissa ja Espanjassa. Kasvumarkkinoinnin hengessä käytäntö osoittaa mallin toimivuuden ja markkinakohtainen optimointi varmistaa tuloksen.

- Me työskentelemme hyvän kumppanin kanssa. Mika ja muut Crasmanin strategit haastavat meitä näkemään uusia reittejä, Engels sanoo.

Valtran sivustolla on 21 kieliversioita. Pamela Engels kertoo, että tarkoituksena on jatkaa hakukoneoptimointia, digikampanjointia ja analytiikan kehittämistä systemaattisesti ja täydellä vauhdilla.

- On mielenkiintoista nähdä, voimmeko tulevaisuudessa tehdä pelkkää laadukasta digimarkkinointia ja löytää asiakkaat käymättä tapahtumissa lainkaan.

Onko yritykselläsi kasvumarkkinointihaaste, jonka ratkaisemisessa voimme auttaa? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!

Ota yhteyttä

Mari Siukonen avatar