Black Friday on rantautunut ryminällä Suomeen ja kaupat ovat ottaneet uuden shoppailun merkkipäivän avosylin vastaan. Kuinka verkkokauppa voi erottua ja saada näkyvyyttä tässä ostoskarnevaalissa?

Tapahtuman toi Suomeen entisen rallitähti Marcus Grönholm omistamaansa kauppakeskus Strandiin Inkoossa vuonna 2011. Viime vuosina tapahtuma on yleistynyt, venynyt viikon mittaiseksi ja levinnyt kaikkialle – on jo hankalaa löytää liikettä, joka ei olisi mukana karnevaalissa tai välttyä mainonnalta Facebookissa, TV:ssä tai missä tahansa mediassa.

Tätä kirjoittaessa hakusanalla ”Black Friday” neljä ensimmäistä hakutulosta Googlessa ovat mainoksia. Olen saanut tänään kello 11:14 mennessä 41 mainoskirjettä, joiden otsikossa on fraasi ”Black Friday” tai ”Musta”. Ja tässä vain Gmailin roskapostisuodattimen läpäisseet viestit...

Kauppiaiden on pakko miettiä: ”Miten tässä voi enää erottautua?”

Vastaus löytyy alkulähteiltä

Kun koko idea on kopioitu rapakon takaa, kannattaa tässäkin katsoa sinne. Kiitospäivän viikonloppu on perinteisesti pitkä viikonloppu. Me kaikki olemme nähneet TV:stä & elokuvista tähän liittyviä perinteitä, osa ehkä myös videota Los Angelesin ruuhkista tältä vuodelta.

Maanantaina palataan töihin ja samalla on hyvä miettiä viikonloppuna tavattuja sukulaisia ja joululahjoja. Verkkokaupoille tämä maanantai olikin kiireinen päivä, josta keksittiin termi Cyber Monday.

Kun isoimmat verkkokaupat panostavat Black Fridayhin, pienempien muskelit eivät riitä kilpailuun näkyvyydestä ja mainostilasta. Tällöin Cyber Monday on heille mahdollisuus erottautua ja tuoda omat tarjouksensa esiin – päivänä jolloin verkossa on paljon aktiivisia ostajia liikkeellä.

Black Friday on jo lyönyt läpi Suomessa, mikä verkkokauppa erottautuu Cyber Mondaylla ensimmäisten joukossa (tällä hetkellä Google mainoksia 1, mainoskirjeitä 0)?

 

Jaakko Soininen avatar