Verkkokaupankäynti on ollut pitkään katalogimaista myyntiä, jossa hyvä tuotetieto ja pitkälle optimoitu ostoprosessi ovat olleet avainasemassa menestykseen. Konversioprosentti on ollut käytännössä verkkokaupan ainoa mittari, jota on pyritty parantamaan kaikin mahdollisin pikavoitoin.

Verkossa jatkuvasti kiristyvä kilpailu on kuitenkin johtanut tilanteeseen, jossa asiakkaista kilpaillaan jo ennen kuin kävijä on valmis konvertoitumaan ostavaksi asiakkaaksi.

Laadukkaan ja asiakkaita palvelevan sisällön määrä ja merkitys verkkokaupankäynnissä on viime vuosien aikana kasvanut. Perinteisen tuotetiedon lisäksi erilaisia oppaita ja ohjeita, blogikirjoituksia ja videoita on alkanut ilmestymään verkkokauppoihin.

Stockmann tuottaa Premier-verkkojulkaisua, jossa se auttaa asiakkaitaan muodissa. Intersport tuottaa asiakkailleen valintaoppaita ja omia tuotetestejä. Zalandostakin löytyy video-ohjeet kravatin solmimiseen neljällä eri tavalla.

Laadukkaalla sisällöllä on verkkokaupankäynnissä iso rooli asiakkaiden sitouttamisessa ja asiakkaan tavoittamisessa ostoprosessin aikaisissa vaiheissa. Siis silloin, kun asiakas ei ole vielä valmis ostamaan.

Tarvelähtöinen sisältö

Otetaan esimerkiksi asiakas, joka on ostamassa uutta televisiota. Ennen kuin asiakas on valmis ostamaan, hän tekee taustatöitä ja selvittää, mitä television ostamisessa tulee ottaa huomioon ja minkälainen televisio hänelle sopii. Asiakas Googlaa "uuden television hankinta" ja päätyy ensimmäisestä hakutuloksesta Gigantin television osto-oppaaseen.

Sama esimerkki käy television lisäksi niin juoksukenkien kuin autonkin ostamiseen. Pelkän tuotetiedon lisäksi asiakkaalle tarjotaan suoraan hänen tarpeitaan vastaavaa sisältöä, jolla saadaan asiakasta sitoutettua yritykseen/brändiin jo myyntiputken alkupäässä. Sen sijaan, että verkkokauppa käyttäytyy kuin päällekäyvä myyjä, kokee asiakas verkkokaupan auttavan häntä. 

Hakukoneet rakastavat sisältöä

Verkkokaupan lisäksi myös hakukoneet elävät sisällöstä. Laadukkaalla ja asiakkaan tarpeisiin vastaavalla sisällöllä on hakukonenäkyvyyden kannalta erittäin positiivisia vaikutuksia, kun sisältö itsessään vastaa asiakkaan tarpeeseen ja tarpeen avainsanoihin. Tarvepohjaiset sisällöt myös pysyvät usein tuotetietoa kauemmin ajankohtaisena. Hakukonenäkyvyyden lisäksi laadukas sisältö generoi sosiaalisia jakoja ja inbound-linkkejä huomattavasti perinteistä tuotetietoa enemmän. 

Miten lähteä edistämään verkkokaupankäyntiä laadukkaalla sisällöllä? Suosittelen ensimmäiseksi tutustumaan brittiläisen Pickawebin kattavaan oppaaseen verkkokaupan sisältömarkkinoinnista, jonka pohjalta voit lähteä suunnittelemaan yhdessä verkkokauppakumppanisi kanssa sisältömarkkinointia.

Lue lisää Crasmanin sisältöpalveluista ja verkkokaupparatkaisuista.

Peter Silvennoinen avatar