Google Analyticsin ilmaisversiokin taipuu yllättävän syvälliseen käyttäjätiedon mutusteluun.

Käynnit, kävijät, uudet kävijät, bounce rate ja konversioprosentti – kaikkihan niitä seuraavat, mutta millaisia muita arvokkaita mittareita verkkosivuston liikenteen tarkasteluun löytyy?

Esittelen tässä viisi Google Analyticsin tarjoamaa mittaria, joiden avulla pystyt syventämään ymmärrystäsi asiakkaistasi. Käytän itse englanninkielistä Google Analyticsia ja suosittelen samaa kaikille, jotka eivät osaa kaikkea itse, vaan tykkäävät etsiä ohjeita internetistä.

New vs. Returning

Ketkä ovat oikeasti parhaita asiakkaitasi? Kannattaako jatkuva uusasiakashankinta? Entäpä jos vertailisit uusia ja palaavia asiakkaita Audience – Behavior – New vs Returning -mittarin avulla?

Erityisesti verkkokaupoissa palaavat asiakkaat ostavat usein moninkertaisesti enemmän kuin ensikertalaiset. Tämä mittari tosin on vaarassa Safarin ja Firefoxin puristaessa Google Analytics -evästeen eliniän seitsemään vuorokauteen.

Exit Pages – poistumissivut

Jokainen varmasti seuraa ja kehittää aktiivisesti sivuston landing- eli laskeutumissivuja, mutta kuinka on poistumissivujen laita? Tiedätkö, milloin ja miksi sivultasi poistutaaan – onnistuiko asiointi vai iskikö kyllästyminen?

Tutkimalla Behavior – Site Content – Exit Pages -listaa voit haarukoida syitä poistumisiin. Listalla lienevät niin kesän kampanjanostosivut kuin ostoskorin kiitossivukin, mutta mistä muualta ja miksi sivustoltasi poistutaan?

Lifetime Value

Jokaista verkossa myyvää ja markkinoivaa kiinnostaa varmasti, minkä arvoinen on mistäkin kanavasta tuleva kävijä. Selkeän vastauksen tähän tarjoaa Audience – Lifetime Value -näkymä, mutta miksi somesta tuleva jättää vähemmän rahaa kuin suoraan sivustolle saapuva?

Olisiko sittenkin niin, että ostoputken aikana sivustolle tullaan monesta eri kanavasta? Conversions – Multi Channel Funnels tarjoaa overview-tilassa tähän mainion visuaalisen katsauksen. Päällekkäisyyttä orgaanisilla ja oikein ostetuilla kanavilla lienee enemmän kuin uskoitkaan. Kannattaa myös verrata eri attribuutiomallien (Conversions – Attribution – Model Comparison Tool) vaikutusta. Monesti fokuksen siirtäminen viimeisestä klikistä ostopolun varhaisempaan vaiheeseen tuottaa paljon paremman lopputuloksen. Tämä työkalu tarjoaa parhaimmillaan uuden näkökulman markkinointipanostustesi osuvuudesta ja tuotosta.

User Explorer

Oletko joskus miettinyt, miten yksittäiset kävijät sivustollasi käyttäytyvät: kuinka he löytävät takaisin ja kuinka he altistuvat erilaisille sisällöille? Voit tutkia aihetta kävijä kerrallaan Audience – User Explorer -näkymässä valitsemalla yksittäisen käyttäjän session ID:n. Näet myös käyttäjästä tallentuneet tiedot aina sijainnista ja päätelaitteesta mystisiin custom-muuttujiin.

Custom-dimensiot ja -metriikat

Mitä jos voisit määritellä ihan mitä tahansa tietoa sivustolta kuljetettavaksi käyttäjään, sessioon tai vaikkapa tuotteeseen tai tapahtumaan (hit) kiinnitettynä?

Google Analyticsin ilmaisversio pystyy käsittelemään 20 itse määriteltävää dimensiota ja 20 metriikkaa, 360-versiossa molempia on käytössä rajattomasti. Näiden esittämiseen Google Analytics ei ole paras työkalu, ne kun useimmiten voi poimia vain toissijaisiksi muuttujiksi, mutta kokeilepa tehdä näiden avulla segmenttejä tai uita tieto Google Data Studioon – voit yllättyä. 

Haluatko lisätietoja analytiikkaan liittyen? Klikkaa alta!

TARVITSEN APUA ANALYTIIKASSA!

Eetu Raunio avatar