Google päivitti hakutulosnäkymänsä lisäämällä otsikoiden eteen sivustokuvakkeen eli favicon-tunnuksen. Miten päivitys vaikuttaa orgaanisiin hakutuloksiin ja miltä Google-hakumainokset jatkossa näyttävät? Entä vaikuttaako muutos verkkopalvelusi kävijäliikenteeseen?

Google päivitti hakutulosnäkymänsä 13.1.2020. Google Ads -hakumainokset saivat kylkeensä lihavoidun
Ad-tunnisteen. Orgaanisten hakutulosten otsikoiden eteen puolestaan ilmestyi sivustokuvake eli favicon-tunnus.

Näet vanhan ja uuden hakutulosnäkymän eron alla olevasta kuvasta.

google-crasman-luovat-nortit

 

Hakutulosmuutos on näkynyt suurelle osalle mobiilikäyttäjiä jo viime toukokuusta saakka.

Miten favicon-päivitys vaikuttaa Googlen orgaanisiin hakutuloksiin?

Favicon-tunnus on pieni, neliönmuotoinen graafinen ikoni. Se latautuu hakutulosten kohdesivulta automaattisesti – olettaen tietysti, että sellainen on verkkopalveluusi määritelty. Yleensä favicon on yrityksen logo. Se voi olla myös muu kuvake, josta brändi on helppo tunnistaa.

Päivitetyssä hakunäkymässä favicon sijoittuu kohdesivun URL-osoitteen eteen ja näyttää käyttäjälle selkeästi, mitä brändiä hakutulos edustaa.

Verkkopalvelun ylläpitäjän kannattaakin nyt varmistaa, että oman sivuston favicon-tunnus on mahdollisimman selkeä ja tunnistettava. Kuvakkeen koko on todella pieni, eivätkä kaikki logot taivu sellaisenaan neliöksi.

Muutos tulee todennäköisesti aiheuttamaan keskustelua Google-käyttäjien keskuudessa. Favicon-lisäys on toki hyvä, mutta mahdollistaa myös harhaanjohtamisen, kun visuaalisesti samankaltaiset brändit sekoittuvat helposti toisiinsa.

Nähtäväksi jää, onko päivitys pysyvä vai näemmekö vielä hakutulosten esitysmallista uusia versioita.

Miltä Google-hakumainokset näyttävät päivityksen jälkeen?

Kuten todettu, Google Ads -mainosten osalta uudistus on hienovarainen. Omasta mielestäni uusi tunniste erottuu huomattavasti huonommin kuin vanha esitysmalli. Tämäkin asia herättänee keskustelua, sillä nyt klikkejä tulee todennäköisemmin myös niiltä käyttäjiltä, jotka ovat tähän saakka karsastaneet mainoksia.

Alla olevasta kuvasta näet, kuinka hakumainosten edessä oleva tunnisteteksti on muuttunut hieman tiiviimmäksi ja neutraalimmaksi.

 

google-crasman-google-ads-hakumainokset
 

Vaikuttaako muutos verkkopalvelusi kävijäliikenteeseen?

Päivitys ei suoranaisesti vaikuta verkkopalvelusi kävijäliikenteeseen. Muutos on visuaalinen, mutta tämä kannattaa huomioida: jos verkkopalvelun favicon tai muu mikrodata ei ole kunnossa, hakutuloksesi saattavat jäädä muiden, paremmin optimoitujen sivustojen jalkoihin. 

Nyt kannattaa siis mielenkiinnolla seurata, kuinka oma verkkopalvelu pärjää Googlessa – Google Search Console -tilastoista näet nopeasti onko päivityksellä merkitystä kävijäliikenteeseesi.

Mika Sormunen avatar