Nokian Renkaat

Nokian Renkaat halusi kehittää asiakas­kohtaamistaan responsiivisten verkkosivujen avulla. Crasmanin toteutuksen avulla yritykselle luotiin vahvempi digitaalinen brändi ja lyömätön asiakaskokemus.

Suomen arvostetuin rengasmerkki

Auton renkaita ostetaan tyypillisesti paikallisten jälleenmyyjien ja toisten kuluttajien antamien suositusten perusteella. Nokian Renkaiden – kuten lukuisten muidenkin teollisten valmistajien – haasteena on luoda suhde kuluttajaan pitkän palveluketjun läpi. Kun yritys halusi uudistaa verkkosivunsa, nähtiin Crasmanilla tilaisuus myös brändin vahvistamiselle ja täysin uudenlaisen asiakaspalvelumallin muodostamiselle. Näkemyksellisen suunnittelun pohjalta yritykselle rakennettiin useiden maaversioiden ylläpitoa tukeva responsiivinen verkkopalvelu.

Nokian Renkaat haluaa olla moderni edelläkävijä. Tuotteemme ovat monessa ryhmässä maailman huippuja ja haluamme viestiä itseluottamusta. Uusi sivustomme tukee tätä tavoitetta. Crasmanin laatima brändikirja ja sisällöntuotannon ohjeistus kuvaavat digitaalisen brändimme ja sivustomme syvimmän olemuksen ja tavoitteet. Näin varmistetaan se, että kaikki tuottamamme sisällöt tukevat brändiviestintää myös jatkossa

Anssi Mäki, viestintäpäällikkö, Nokian Renkaat

Asiakkaan tarve

Nokian Renkaat lähti verkkouudistukseen todettuaan, ettei silloisen sivuston käyttökokemus enää vastannut yrityksen brändiä edelläkävijänä ja modernina toimijana. Sen visuaalinen ilme oli vanhentunut, eikä sivuston käyttö ollut sujuvaa puhelimella tai tabletilla. Tilalle tarvittiin kokonaisuus, joka voisi vastata yli 15 maaversion, 30 sisällöntuottajan ja kymmenien tuhansien päivittäisten kävijöiden tarpeisiin. Verkkopalvelun tulisi toimia pomminvarmasti vuoden jokaisena päivänä – silloinkin, kun lumisateet, tarjouskampanjat tai pörssitiedotteet aiheuttavat odottamattomia kävijäpiikkejä.

Crasmanin ratkaisu

Crasmanilla ymmärrettiin, että projektissa tulisi mennä pintaa syvemmälle: Nokian Renkaiden halu syventää suhdettaan kuluttaja-asiakkaisiin ja tahto vahvistaa digitaalista brändiä tunnistettiin päätavoitteiksi verkkopalvelun uudistuksen takana. Alkuvaiheessa todettiin myös, että brändin digitaalinen läsnäolo kaipasi päivittämistä. Oikean suunnan löytämiseksi suunniteltiin uusi puhetapa ja kuvallinen ilmaisu digitaalisia palveluita varten. Lopputuloksena syntynyt brändikirja ja sisällöntuotannon ohje varmistavat, että Nokian Renkaiden digikompassin suunta pysyy oikeana myös jatkossa.

Uusi verkkopalvelu - Lokaali sisältö, globaali ylläpito

Uutta verkkopalvelua suunniteltiin prototyypin avulla. Valmistuvan sivuston ominaisuuksia ja käytettävyyttä tarkasteltiin kuvien ja kaavioiden sijaan nettiselaimessa toimivalla mallisivustolla, jossa asiakkaat pääsivät kokeilemaan ja kommentoimaan käyttökokemustaan eri päätelaitteilla. Mahdolliset käyttöön liittyvät ongelmat nähtiin siten aikaisemmassa vaiheessa, jolloin riskit siirtyivät tuotantovaiheesta suunnitteluvaiheeseen ja ongelmien ratkaisu oli joustavaa ja kustannustehokasta.

Uuden responsiivisen verkkopalvelun ytimeen nostettiin Nokian Renkaiden Hakka-turva-palvelu, jossa asiakas voi rekisteröidä ostamansa renkaat. Sen ansiosta hänelle voidaan tarjota yksilöllistä palvelua myös tulevaisuudessa, mikä vahvistaa brändin suhdetta kuluttajaan. Sivustolle suunniteltu rengasvalitsin helpottaa parhaiden renkaiden löytämistä ja ohjaa asiakkaan kätevästi lähimmän jälleenmyyjän luo. Käyttäjäarvostelujen käyttö osana tuotetietosivuja edesauttaa ostopäätösten tekemistä ja sosiaalisen median jakotyökalut antavat renkaiden ostajille kanavan suositella tuotteita omille verkostoilleen. Lisäksi tuotetietämystään voi kartuttaa eri maaorganisaatioiden tuottamien blogisisältöjen avulla.

Tulokset

Toteutuksen älykkyys näkyy myös ylläpitopuolella. Tuhannet rivit tuotetietoa ja Euroopasta Pohjois-Amerikkaan, Venäjälle ja Kiinaan ulottuva globaali toimintaympäristö asettivat kovat vaatimukset myös sille, miten sisältöä hallitaan ja julkaistaan. Crasman Stage –verkkopalvelualustan ansiosta yhdessä paikassa ylläpidetystä tiedosta pystytään tuottamaan kieliversioitua sisältöä pienellä vaivalla, manuaaliset työvaiheet minimoiden. Julkaisualusta hyödyntää saumattomasti Crasman Studio -aineistohallintajärjestelmää, jota Nokian Renkailla käytettiin jo entuudestaan. Myös muiden integraatioiden lisääminen on mahdollista tarpeiden kehittyessä. Kokonaisuus on varmatoiminen ja helposti hallittava.

Uudistunut nokiantyres.com on moderni, responsiivinen sivusto, joka aidosti hyödyttää kuluttaja-asiakkaita. Valtavan tietomäärän ylläpitäminen eri kanavissa ja kieliversioissa on vaivatonta, ja sivusto pystyy myös tulevaisuudessa mukautumaan sille asetettaviin vaatimuksiin.

Crasman on luottokumppanimme verkkopuolella. Yli kymmenen vuotta kestäneen yhteistyön myötä tunnemme toisemme henkilötasolla, jolloin työskentely perustuu molemminpuoliseen luottamukseen ja joustoon. On tärkeää, että olemme saaneet myös luovista työvaiheista hyvin koostetut, konkreettiset lopputulokset, joita voimme hyödyntää omassa työssämme. Crasman on myös kustannustehokas kumppani, joka hoitaa hommat sovitussa aikataulussa. Jos projekteissa tulee yllätyksiä, ne ovat tyypillisesti positiivisia.

Anssi Mäki, viestintäpäällikkö, Nokian Renkaat