Verkkokaupassa jokainen klikkaus jättää jäljen, mutta mitä sillä tehdään? Yllättävän moni verkkokauppias nojaa yhä mieluummin mutuun kuin mittareihin. Ilman selkeää raportointia ja datan hyödyntämistä verkkokauppa toimii kuin kivijalkamyymälä ilman ovilaskuria tai kassatietoja. Ei näin.
Hyvä analytiikka ei tarkoita sitä, että sinulla on sata dashboardia. Se tarkoittaa, että osaat yhdistää oikeat tiedot ja tehdä niistä päätöksiä. Ja tässä kohtaa on ymmärrettävä myös datan alkuperä.
Ongelma? Ne eivät koskaan ole täysin samaa mieltä.
Miksi raportointi unohtuu? Usein syy on selvä: työkalut ovat kyllä olemassa, mutta niitä ei käytetä. Tai niitä käytetään väärin. Google Analytics, Shopify raportit, klikkimittarit, konversioseurannat – kaikki keräävät tietoa, mutta tieto jää pölyttymään. Syynä voi olla resurssipula, osaamisvaje tai yksinkertaisesti se, ettei datalle ole annettu arvoa. Jos data-ohjautuva liiketoiminnan ymmärtäminen kiinnostaa, voit lukea lisää siitä tästä.
Käytännössä Google Analytics, Facebook Ads ja Shopify voivat antaa täysin eri kuvan samasta myyntitapahtumasta. Jokainen kanava attribuoivat myynnit eri tavoin:
Tulos: yksi kauppa, kolme eri totuutta. Jos et vertaa eri lähteitä kriittisesti, johdat itseäsi harhaan.
Fiksu verkkokauppias vertaa dataa ristiin eri lähteistä. Hyvä käytäntö on rakentaa yhtenäinen analytiikan raportointipohja, joka yhdistää eri näkymät samaan kokonaisuuteen. Siihen saa kätevästi kerätty kaikki mittarit mitkä kiinnostaa, esim. Mitä maksutapoja käytetään eniten kassalla, tai mikä on tuottoisin liikennelähde (korkein keskiostos tai eniten konversioita)? Tässä auttaa esimerkiksi server-side seuranta, joka parantaa datan tarkkuutta sekä tietosuojan tasoa.
Hyvä verkkokauppa raportointi ei ole numeerinen romaani. Se on tiivis näkymä olennaiseen: myynti per kanava, asiakashankinnan hinta, konversioprosentti, varaston kierto. Kun nämä ovat reaaliaikaisesti tiedossa, päästään vaikuttamaan ja optimoimaan: kampanja voidaan keskeyttää ajoissa, suosikkituote hinnoitella uudelleen, asiakaspolku hioa vielä astetta vakuuttavammaksi.
Analytiikan hyödyntäminen ei ole tekninen projekti, vaan kilpailuetua rakentava jatkuva prosessi. Kun tiedät mistä asiakkaat tulevat, mitä he tekevät ja miksi he eivät osta, voit muokata tarjontaa, sivustoa ja markkinointia dynaamisesti. Ja kun sen pohjaksi otetaan oma data, yhdistetään se ulkopuoliseen dataan ja uskalletaan katsoa myös ristiriitoja, syntyy selkeämpi kuva siitä, missä ollaan ja minne kannattaa mennä.
Analytiikka auttaa tunnistamaan mm.:
Kun analytiikka on integroitu osaksi arkea, syntyy kyky reagoida ajoissa, ei päiviä tai kuukausia myöhemmin.
Verkkokauppa ei kasva mutulla. Se kasvaa tiedolla.
Jos raportointi on edelleen Excel-harjoitus, on aika päivittää työkalut. Automatisoi. Visualisoi. Aseta verkkokaupan tärkeimmät KPI:t (eli mittarit ja tavoitteet) ja tee niistä päivittäistä kieltä. Datan ei tarvitse olla täydellistä – sen pitää olla käyttökelpoista.
Verkkokauppa ei kasva mutulla. Se kasvaa tiedolla. Ja sen päälle rakennetaan tulosta.