
Svean tuore Payments in the Nordics -tutkimus osoittaa, että kolmannes pohjoismaalaisista ostaa verkosta viikoittain. Kasvua vetävät erityisesti nuoret sukupolvet, kuten Z-sukupolvi ja millenniaalit, joista osa tekee verkko-ostoja useita kertoja viikossa, pääasiassa mobiilisti.
Kehitys haastaa yrityksiä vastaamaan entistä korkeampiin odotuksiin. Verkkokauppa ei ole pitkään aikaan ollut vain tuotteiden ja palveluiden myyntikanava vaan saumaton osa kokonaisvaltaista asiakaskokemusta, jonka tulee toimia nopeasti ja personoidusti.
Oikea maksutapa voi ratkaista koko ostoksen
Maksutapojen merkitystä ostopolussa ei sovi vähätellä. Tutkimuksen mukaan puuttuva suosikkimaksutapa on toiseksi yleisin syy ostoskorin hylkäämiseen heti korkeiden toimituskulujen jälkeen. Tämä trendi korostuu erityisesti nuorissa kuluttajissa, jotka arvostavat joustavuutta ja nopeutta.
Perinteisten kortti- ja verkkopankkimaksujen lisäksi Lasku ja erämaksu -maksutavat ovat yleistyneet merkittävästi: yli 200 euron ostoksista yli puolet maksetaan lasku ja erämaksu -maksutavoilla. Samalla kuluttajat suosivat maksutapoja, jossa veloitus ei tapahdu heti etenkin silloin, kun tuote saatetaan palauttaa.
Maksudata ohjaa päätöksiä ja kasvattaa myyntiä
Verkkokauppias tarvitsee dataa ja ymmärrystä siitä miten asiakkaat oikeasti maksavat. Maksupalveluntarjoajista Svea tarjoaa kauppiaille raportin, josta näkee selkeästi mm.:
mitä maksutapoja eri asiakasryhmät suosivat
millaiset maksuaikakampanjat toimivat
mitkä kohderyhmät reagoivat tarjouksiin ja milloin
Raportoinnin lisäksi tätä tietoa voidaan käyttää kampanjasuunnittelun tukena. Kun ymmärretään, mikä toimii kenelle ja missä tilanteessa, voidaan rakentaa kohdennettuja kampanjoita, jotka kasvattavat sekä keskiostosta että kokonaismyyntiä kannattavasti. Maksudatan tulisi olla tänä päivänä osa nykyaikaista markkinointia ja liiketoimintastrategiaa.
Teknologiaa ja asiakasymmärrystä – yhdessä
Crasmanin ja Svean pitkäaikainen yhteistyö pohjautuu yhteiseen tavoitteeseen: tehdä verkkokaupasta entistä tehokkaampaa ja asiakaslähtöisempää. Crasman tarjoaa kauppiaille teknologian ja alustan kehityksen – alustoja, jotka skaalautuvat, taipuvat ja palvelevat eri toimialoja. Svea puolestaan tuo maksamisen asiantuntemuksen, paikallisesti optimoidut maksutavat ja syvällisen ymmärryksen maksukäyttäytymisestä eri Pohjoismaissa.
Sirkku Sankamo / Svea Finland
4 Dec 2025


