Asiakas
Messukeskus
Pähkinänkuoressa
eMessukesus, eli "eMe" on ilmoittautumisjärjestelmä ja työtila messukeskuksen tapahtumien näytteilleasettajille. Pieni ja keskisuuri asiakas ovat eMessukeskuksen kehityksen fokuksessa – Onnistuminen tapahtumassa määrittää sen onko asiakkaalla varaa ja halua osallistua seuraavalla kerralla. Valitulle kohderyhmälle halutaan tarjota mahdollisimman helpot ja kattavat mahdollisuudet itsepalveluun.
Asiakas
Messukeskus
Toimiala
Tapahtumat
Palvelut
Palvelumuotoilu
Määrittely
UI/UX
Haaste
Ilmoittautuminen ja työtila – avain onnistuneeseen tapahtumaan
Uuden eMessukeskuksen lähtökohtana oli vanhan Drupal-toteutuksen korvaaminen uudella ja entistä ehommalla järjestelmällä. Tällaisen projektin haasteena on usein se, että oletusarvoisesti kaikki vanhan järjestelmän hyvät ominaisuudet halutaan mukaan uuteen ja huonotkin toiminnallisuudet mielellään ilman vanhoja vikojaan. Lisäksi vanhasta järjestelmästä oli lukuisia integraatioita Messukeskuksen Dynamics 365 -järjestelmään, josta kaikki tapahtuma-, asiakas- ja tuotetiedot haetaan ja johon osallistumis- ja myyntitiedot viedään. Tapahtumaan osallistuminen ja oman messuosaston rakentaminen on pienille ja keskisuurille asiakkaille iso ponnistus. Mietittävää ja muistettavaa on tapahtumaan liittyen paljon eikä rutiinia tapahtumiin osallistumisesta ole välttämättä valtavasti. Ilmoittautumisen ja työtilan pitää tukea asiakasta ja antaa eväät onnistuneeseen tapahtumaan.
...
Ratkaisu
Määrittely ja palvelumuotoilu
Uuden eMessukeskuksen toiminnallinen määrittely ja konsepti synnytettiin palvelumuotoilun ja yhteissuunnittelun keinoin työpajoissa ja kohderyhmähaastattelujen avulla. Työpajoihin osallistui kattava edustus messukeskuksen myynnin ja asiakaspalvelun edustajia, järjestelmävastaavia sekä johtoa. Haastatteluihin valittiin messukeskuksen B2B-asiakkaita, joilla oli kokemusta tapahtumiin osallistumisesta.
Toteutus
eMessukeskuksen arkkitehtuuri perustuu headless-malliin, joka eriyttää sisällönhallinnan ja esityskerroksen toisistaan. Stage CMS toimii keskitettynä taustajärjestelmänä, josta sisältö toimitetaan joustavasti REST-rajapintojen kautta. Esityskerroksessa (frontend) on käytössä kaksi erillistä, Next.js-pohjaista instanssia – itse eMessukeskus ja Expomark eShop. Tämä jaettu tekninen pohja mahdollistaa räätälöityjen versioiden toimittamisen molemmille alustoille. Headless-lähestymistavan merkittäviä etuja ovat parempi laajennettavuus ja suorituskyky. Järjestelmän kaksisuuntainen ERP-integraatio (D365) on toteutettu tapahtumapohjaisesti. Dataa ei siirretä järjestelmien välillä ajastetusti, vaan se liikkuu vain tarpeen mukaan heti muutosten tapahtuessa. Tämä malli varmistaa tiedon reaaliaikaisen ajantasaisuuden ja tehostaa tiedonkulkua. Integraation teknisenä perustana toimivat Azure Service Bus -jonot, jotka mahdollistavat luotettavan ja asynkronisen viestinnän ERP-järjestelmän ja sovellusten välillä. Tuotantoympäristön rinnalla on kokonaisvaltainen QA-ympäristö, joka on kytketty ERP-järjestelmän vastaavaan testiympäristöön. Tämän ansiosta kaikkia toimintoja, integraatiot mukaan lukien, voidaan testata ja kehittää turvallisesti vaarantamatta tuotantoa.







