Asiakas
Beely
Pähkinänkuoressa
Beely on noussut vain muutamassa vuodessa suomalaisen autokaupan merkittäväksi uudistajaksi "autoilu palveluna" -konseptillaan. Koska 80 % Beelyn liiketoiminnasta tapahtuu verkkokaupassa, digitaalinen asiakaskokemus on yhtiön menestyksen ehdoton ydin. Kun Beely kasvoi ulos ensimmäisestä verkkokaupastaan, se tarvitsi kumppanin rakentamaan uuden, entistä kunnianhimoisemman digiekosysteemin, joka tukisi kasvua ja tulevaa Euroopan valloitusta. Crasman valittiin kumppaniksi, jonka kanssa jaettiin sama kunnianhimoinen asenne.
Asiakas
Beely
Toimiala
Autoteollisuus / Autokauppa
Palvelut
UX / UI
Palvelumuotoilu
Tuotesuunnittelu
Haaste
Maailmanluokan digiekosysteemi kunnianhimoisen kasvun tueksi
Beelyn liiketoimintamalli perustuu uudenlaiseen ajatteluun, jossa autoilu myydään huolettomana ja riskittömänä kuukausimaksullisena palveluna. Toimitusjohtaja Pertti Pigg kuvailee: "Halusimme tarjota asiakkaille uuden tavan hoitaa arjen autoilu ja tarjota kumppaniautokaupoille uuden tavan myydä palveluja." Tämä kunnianhimo heijastui myös kumppanivalintoihin, sillä Beely tarvitsi kumppanin, joka jakaisi saman mielenmaiseman. "Me haluamme olla Euroopan tasolla maailmanluokan toimija, ja myös kumppaneiden pitää jakaa samanlainen mielenmaisema", Pigg sanoo.
"Käytännössä työ kulminoituu aina ihmisiin. Tässä oli hyvä ja laaja osaaminen Crasmanin puolelta. Omasta näkökulmastani katsottuna hanke meni taloudellisesti ja aikataulullisesti mitattuna erittäin hyvällä tavalla."
Ratkaisu
Skaalautuva teknologia ja jaettu asenne menestyksen perustana
Vuoden 2022 alussa julkaistu Beelyn uusi verkkokauppa on koko liiketoiminnan mahdollistava digiekosysteemi. Sen menestys perustuu skaalautuvaan arkkitehtuuriin, joka on rakennettu avoimen lähdekoodin teknologialle Googlen pilvipalveluun. Tämä takaa joustavuuden ja varmistaa, että immateriaalioikeudet säilyvät Beelyllä itsellään. Ratkaisun ytimessä oli kuitenkin syvä kumppanuus ja yhteinen visio, jonka avulla Crasman pystyi hallitsemaan suuren ja liiketoimintakriittisen investoinnin.
Toteutus
Uusi digiekosysteemi on lunastanut sille asetetut odotukset ja toimii nyt Beelyn kasvun moottorina. "Beely on matkalla maailmanluokan toimijaksi. Tarvitsimme digiekosysteemin rakentamiseen kumppanin, joka oikeasti pystyy elämään ajassa, katsoo eteenpäin ja on modernisti liikkeellä. Verkkokauppa on Beelyn sykkivä sydän", Pigg toteaa. Hän korostaa, että yhteinen asenne ja ymmärrys olivat projektin onnistumisen ytimessä. "Käytännössä työ kulminoituu aina ihmisiin. Tässä oli hyvä ja laaja osaaminen Crasmanin puolelta. Omasta näkökulmastani katsottuna hanke meni taloudellisesti ja aikataulullisesti mitattuna erittäin hyvällä tavalla." Kehitys ei pysähdy, vaan matka jatkuu. "Maailma on sellainen, että sinun pitää juosta että pysyt paikallasi, ja me halutaan juosta niin lujaa että mennään eteenpäin", Pigg summaa.







