Beely

Beely

Skaalautuva digiekosysteemi kasvuyrityksen kansainvälistymisen moottorina.

Skaalautuva digiekosysteemi kasvuyrityksen kansainvälistymisen moottorina.

Asiakas

Beely

Kuvia Vehon sivuston käyttöliittymästä mobiiliversiona: autohaku, auton sivu ja rahoituslaskuri
Kuvia Vehon sivuston käyttöliittymästä mobiiliversiona: autohaku, auton sivu ja rahoituslaskuri
Kuvia Vehon sivuston käyttöliittymästä mobiiliversiona: autohaku, auton sivu ja rahoituslaskuri
Kuvia Vehon sivuston käyttöliittymästä mobiiliversiona: autohaku, auton sivu ja rahoituslaskuri

Pähkinänkuoressa

Beely on noussut vain muutamassa vuodessa suomalaisen autokaupan merkittäväksi uudistajaksi "autoilu palveluna" -konseptillaan. Koska 80 % Beelyn liiketoiminnasta tapahtuu verkkokaupassa, digitaalinen asiakaskokemus on yhtiön menestyksen ehdoton ydin. Kun Beely kasvoi ulos ensimmäisestä verkkokaupastaan, se tarvitsi kumppanin rakentamaan uuden, entistä kunnianhimoisemman digiekosysteemin, joka tukisi kasvua ja tulevaa Euroopan valloitusta. Crasman valittiin kumppaniksi, jonka kanssa jaettiin sama kunnianhimoinen asenne.

Asiakas

Beely

Toimiala

Autoteollisuus / Autokauppa

Palvelut

UX / UI

Palvelumuotoilu

Tuotesuunnittelu

Haaste

Maailmanluokan digiekosysteemi kunnianhimoisen kasvun tueksi

Beelyn liiketoimintamalli perustuu uudenlaiseen ajatteluun, jossa autoilu myydään huolettomana ja riskittömänä kuukausimaksullisena palveluna. Toimitusjohtaja Pertti Pigg kuvailee: "Halusimme tarjota asiakkaille uuden tavan hoitaa arjen autoilu ja tarjota kumppaniautokaupoille uuden tavan myydä palveluja." Tämä kunnianhimo heijastui myös kumppanivalintoihin, sillä Beely tarvitsi kumppanin, joka jakaisi saman mielenmaiseman. "Me haluamme olla Euroopan tasolla maailmanluokan toimija, ja myös kumppaneiden pitää jakaa samanlainen mielenmaisema", Pigg sanoo.

"Käytännössä työ kulminoituu aina ihmisiin. Tässä oli hyvä ja laaja osaaminen Crasmanin puolelta. Omasta näkökulmastani katsottuna hanke meni taloudellisesti ja aikataulullisesti mitattuna erittäin hyvällä tavalla."

Ratkaisu

Skaalautuva teknologia ja jaettu asenne menestyksen perustana

Vuoden 2022 alussa julkaistu Beelyn uusi verkkokauppa on koko liiketoiminnan mahdollistava digiekosysteemi. Sen menestys perustuu skaalautuvaan arkkitehtuuriin, joka on rakennettu avoimen lähdekoodin teknologialle Googlen pilvipalveluun. Tämä takaa joustavuuden ja varmistaa, että immateriaalioikeudet säilyvät Beelyllä itsellään. Ratkaisun ytimessä oli kuitenkin syvä kumppanuus ja yhteinen visio, jonka avulla Crasman pystyi hallitsemaan suuren ja liiketoimintakriittisen investoinnin.

Toteutus

Onnistunut lanseeraus, vahva kumppanuus ja katse tulevaisuudessa

Onnistunut lanseeraus, vahva kumppanuus ja katse tulevaisuudessa

Uusi digiekosysteemi on lunastanut sille asetetut odotukset ja toimii nyt Beelyn kasvun moottorina. "Beely on matkalla maailmanluokan toimijaksi. Tarvitsimme digiekosysteemin rakentamiseen kumppanin, joka oikeasti pystyy elämään ajassa, katsoo eteenpäin ja on modernisti liikkeellä. Verkkokauppa on Beelyn sykkivä sydän", Pigg toteaa. Hän korostaa, että yhteinen asenne ja ymmärrys olivat projektin onnistumisen ytimessä. "Käytännössä työ kulminoituu aina ihmisiin. Tässä oli hyvä ja laaja osaaminen Crasmanin puolelta. Omasta näkökulmastani katsottuna hanke meni taloudellisesti ja aikataulullisesti mitattuna erittäin hyvällä tavalla." Kehitys ei pysähdy, vaan matka jatkuu. "Maailma on sellainen, että sinun pitää juosta että pysyt paikallasi, ja me halutaan juosta niin lujaa että mennään eteenpäin", Pigg summaa.