Asiakas
Hedin Automotive
Pähkinänkuoressa
Crasmanin ja legendaarisen Autotalo Laakkosen yhteistyö alkoi jo kymmenen vuotta sitten ja johti muun muassa Suomen ensimmäisen autojen verkkokaupan julkaisuun vuonna 2016. Pitkäjänteinen kumppanuus ja vankka luottamus olivat avainasemassa, kun Laakkosen verkkosivujen uudistusprojekti sai yllättävän käänteen: toukokuussa 2022 Laakkonen myytiin ruotsalaiselle Hedin Automotivelle. Tämä yrityskauppa keskeytti käynnissä olleen kehitystyön ja asetti koko projektille uudet, haastavat raamit.
Asiakas
Hedin Automotive
Toimiala
Autoteollisuus
Palvelut
UX / UI
Tekninen toteutus ja ylläpito
SEO ja analytiikka
Haaste
Brändin luominen tyhjästä ja kiihtyvä aikataulu yrityskaupan keskellä
Kesken verkkosivuston uudistustyön koko projekti pysäytettiin odottamaan ohjeita uudelta omistajalta. Autokonsernin Head of Digital and Marketing Eetu Raunio muistelee: "Olimme uudistamassa verkkosivustoa ja monipuolistamassa hakutoimintoja. Keskeytimme projektin ja jäimme odottamaan Ruotsista ohjeita." Crasmanin suunnittelija Tatu Hurskainen joutui luomaan Hedin Automotiven suomalaisen brändi-ilmeen lähes tyhjästä, mistä hän sai kiitosta Rauniolta: "Tatu teki todella hyvää työtä. Tutkimme yhdessä, millaisia toteutuksia Ruotsissa oli tehty ja rakensimme ohjeiston, jonka avulla sivustokehittäjät pääsivät hommiin." Tilannetta kiristi entisestään, kun projektin julkaisuaikataulua aikaistettiin kahdella kuukaudella, jolloin Crasmanin asiakkuusjohtaja Unto Kotilaisen mukaan oli sovittava vähimmäisvaatimuksista julkaisun toteuttamiseksi.
"Hankkeidemme time-to-market on parantunut huomattavasti. Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen kaikkeen, mitä olemme Crasmanin kanssa saaneet aikaan. Se on ollut paljon enemmän kuin pelkkää webin kehitystä. Olemme oppineet uuden tavan toimia, ja sen rahallinen merkitys on paljon suurempi kuin yhden ohjelmistoprojektin."
Ratkaisu
Tiukka sprinttimalli ja jaettu brändityökalu koko Euroopalle
Vastauksena haasteisiin Crasman ja Hedin Automotive ottivat käyttöön tiiviit ja tehokkaat kehitysputket eli sprintit. Samalla Suomen tarpeisiin luotu brändityökalu osoittautui niin onnistuneeksi, että se jaettiin työkalupakiksi kaikille Hedinin kuudelletoista maayhtiölle. Toiminnan tehokkuuden moottoriksi nousi kuitenkin sprinttimalli. "Kehittäjille annetaan työrauha keskittyä valittuihin tehtäviin sprintin ajaksi, eikä sähköpostiin tipahtele jatkuvasti uusia ideoita, tarkennuksia tai muutospyyntöjä. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta siinä onkin sen hienous", Unto Kotilainen toteaa.
Toteutus
Uusi toimintamalli on tuottanut erinomaisia ja mitattavia tuloksia. Kehitystyön poukkoilu on vähentynyt ja tuottavuus noussut, mikä näkyy asiakkaalle parempina tuloksina ja pienempinä kustannuksina. "Sprintteihin sidottu kehitys on taannut meille sen, että projektin kiinnitettyjen kehittäjien tuottavuus on korkeimmalla mahdollisella tasolla", Eetu Raunio sanoo. "Me seuraamme Crasmanin asiakkuusjohtajan kanssa samaa vuosibudjettia ja sen toteutumista. Samalla hankkeidemme time-to-market on parantunut huomattavasti. Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen kaikkeen, mitä olemme Crasmanin kanssa saaneet aikaan. Se on ollut paljon enemmän kuin pelkkää webin kehitystä. Olemme oppineet uuden tavan toimia, ja sen rahallinen merkitys on paljon suurempi kuin yhden ohjelmistoprojektin."







