Heureka

Heureka

Sujuva asiakaskokemus ja tehokas lipunmyynti Shopifyn avulla

Sujuva asiakaskokemus ja tehokas lipunmyynti Shopifyn avulla

Asiakas

Tiedekeskus Heureka

Kuvia Vehon sivuston käyttöliittymästä mobiiliversiona: autohaku, auton sivu ja rahoituslaskuri
Kuvia Vehon sivuston käyttöliittymästä mobiiliversiona: autohaku, auton sivu ja rahoituslaskuri
Kuvia Vehon sivuston käyttöliittymästä mobiiliversiona: autohaku, auton sivu ja rahoituslaskuri
Kuvia Vehon sivuston käyttöliittymästä mobiiliversiona: autohaku, auton sivu ja rahoituslaskuri

Pähkinänkuoressa

Vantaan Tikkurilassa sijaitseva tiedekeskus Heureka on yksi Suomen suosituimmista vapaa-ajankeskuksista, joka houkuttelee vuosittain noin 300 000 kävijää. Tarjotakseen vierailijoilleen entistä paremman kokemuksen sekä verkossa että paikan päällä Heureka lähti uudistamaan digitaalista palvelukokonaisuuttaan Crasmanin kanssa. Projektin ytimessä oli siirtyminen moderniin Shopify-alustaan, joka ratkaisi useita liiketoiminnan kannalta kriittisiä haasteita.

Asiakas

Tiedekeskus Heureka

Toimiala

Tiede / Kulttuuri

Palvelut

UI / UX

Tekninen toteutus

Digitaalinen design

Haaste

Asiakaskokemuksen parantaminen ja hajanaisten järjestelmien yhdistäminen

Heurekan tavoitteena oli modernisoida digitaalinen palvelunsa vastaamaan nykypäivän vaatimuksia. Keskeisimpiä kehityskohteita olivat verkkokaupan teknisen toimivuuden ja käytettävyyden parantaminen sekä verkosta ostettujen lippujen vaivaton lukeminen porteilla jonojen välttämiseksi. Lisäksi toiveena oli yhdistää lipunmyynti ja ajanvaraus siten, että lippuja myytäisiin tietylle aikaikkunalle kävijämäärien hallitsemiseksi. Samalla tarvittiin joustava ja keskitetty sisällönhallinta, jolla voitaisiin julkaista sisältöä tehokkaasti niin verkkosivuille kuin tiedekeskuksen infonäytöille.

"Shopify on osoittautunut huomattavasti WordPressiä ja WooCommercea intuitiivisemmaksi hallinnaltaan. Odotamme innolla, miten voimme ottaa esimerkiksi tekoälyn käyttöön palvelussamme tulevaisuudessa."

Ratkaisu

Joustava Shopify-alusta digitaalisen kokonaisuuden ytimenä

Crasman suunnitteli ja toteutti Heurekalle Shopify-verkkokauppa-alustaan pohjautuvan kokonaisratkaisun. Tämä ei ollut pelkkä verkkokauppauudistus, vaan strateginen siirto kohti keskitettyä ja modulaarista digitaalista hallintaa. Uusi alusta mahdollistaa sen, että Heureka voi itsenäisesti ja joustavasti hallita kaikkea sisältöä sivuillaan.

Heurekan markkinoinnin, myynnin ja tutkimuksen päällikkö Vesa Kuokkala kertoo: "Heti uudistuksen alussa syntyi selkeä kokonaiskuva, ja varsinkin projektin alkuvaiheen kriittisten kohtien määrätietoinen projektijohtaminen loi hyvän pohjan toimituksen hallinnalle." Lipunmyyntiä varten Crasman kehitti järjestelmään toiminnallisuuden, joka mahdollistaa rajattujen lippukiintiöiden myynnin tietyille ajankohdille, dynaamisen hinnoittelun sekä yksilöllisten QR-koodien tulostamisen lippuihin, jotka henkilökunta lukee nopeasti erillisellä sovelluksella sisäänpääsyporteilla.

Heurekan markkinoinnin, myynnin ja tutkimuksen päällikkö Vesa Kuokkala kertoo: "Heti uudistuksen alussa syntyi selkeä kokonaiskuva, ja varsinkin projektin alkuvaiheen kriittisten kohtien määrätietoinen projektijohtaminen loi hyvän pohjan toimituksen hallinnalle." Lipunmyyntiä varten Crasman kehitti järjestelmään toiminnallisuuden, joka mahdollistaa rajattujen lippukiintiöiden myynnin tietyille ajankohdille, dynaamisen hinnoittelun sekä yksilöllisten QR-koodien tulostamisen lippuihin, jotka henkilökunta lukee nopeasti erillisellä sovelluksella sisäänpääsyporteilla.

Heurekan markkinoinnin, myynnin ja tutkimuksen päällikkö Vesa Kuokkala kertoo: "Heti uudistuksen alussa syntyi selkeä kokonaiskuva, ja varsinkin projektin alkuvaiheen kriittisten kohtien määrätietoinen projektijohtaminen loi hyvän pohjan toimituksen hallinnalle." Lipunmyyntiä varten Crasman kehitti järjestelmään toiminnallisuuden, joka mahdollistaa rajattujen lippukiintiöiden myynnin tietyille ajankohdille, dynaamisen hinnoittelun sekä yksilöllisten QR-koodien tulostamisen lippuihin, jotka henkilökunta lukee nopeasti erillisellä sovelluksella sisäänpääsyporteilla.

Heurekan markkinoinnin, myynnin ja tutkimuksen päällikkö Vesa Kuokkala kertoo: "Heti uudistuksen alussa syntyi selkeä kokonaiskuva, ja varsinkin projektin alkuvaiheen kriittisten kohtien määrätietoinen projektijohtaminen loi hyvän pohjan toimituksen hallinnalle." Lipunmyyntiä varten Crasman kehitti järjestelmään toiminnallisuuden, joka mahdollistaa rajattujen lippukiintiöiden myynnin tietyille ajankohdille, dynaamisen hinnoittelun sekä yksilöllisten QR-koodien tulostamisen lippuihin, jotka henkilökunta lukee nopeasti erillisellä sovelluksella sisäänpääsyporteilla.

Toteutus

Tehokkuutta, selkeyttä ja parempaa hallintaa

Tehokkuutta, selkeyttä ja parempaa hallintaa

Uusi Shopify-alusta on tuonut Heurekan arkeen konkreettisia hyötyjä ja tehostanut laajan digitaalisen kokonaisuuden hallintaa merkittävästi. Tehokkaamman sisällönhallinnan ansiosta tapahtumatiedot siirtyvät nyt automaattisesti verkkosivuilta suoraan tiedekeskuksen infonäytöille. Järjestelmä tuottaa myös selkeitä raportteja lippujen myynnistä ja käytöstä, mikä tukee liiketoiminnan suunnittelua. Alustan hallinta on koettu henkilökunnan parissa vaivattomaksi ja selkeäksi. "Shopify on osoittautunut huomattavasti WordPressiä ja WooCommercea intuitiivisemmaksi hallinnaltaan. Odotamme innolla, miten voimme ottaa esimerkiksi tekoälyn käyttöön palvelussamme tulevaisuudessa", Vesa Kuokkala kertoo.