Asiakas
Tiedekeskus Heureka
Pähkinänkuoressa
Vantaan Tikkurilassa sijaitseva tiedekeskus Heureka on yksi Suomen suosituimmista vapaa-ajankeskuksista, joka houkuttelee vuosittain noin 300 000 kävijää. Tarjotakseen vierailijoilleen entistä paremman kokemuksen sekä verkossa että paikan päällä Heureka lähti uudistamaan digitaalista palvelukokonaisuuttaan Crasmanin kanssa. Projektin ytimessä oli siirtyminen moderniin Shopify-alustaan, joka ratkaisi useita liiketoiminnan kannalta kriittisiä haasteita.
Asiakas
Tiedekeskus Heureka
Toimiala
Tiede / Kulttuuri
Palvelut
UI / UX
Tekninen toteutus
Digitaalinen design
Haaste
Asiakaskokemuksen parantaminen ja hajanaisten järjestelmien yhdistäminen
Heurekan tavoitteena oli modernisoida digitaalinen palvelunsa vastaamaan nykypäivän vaatimuksia. Keskeisimpiä kehityskohteita olivat verkkokaupan teknisen toimivuuden ja käytettävyyden parantaminen sekä verkosta ostettujen lippujen vaivaton lukeminen porteilla jonojen välttämiseksi. Lisäksi toiveena oli yhdistää lipunmyynti ja ajanvaraus siten, että lippuja myytäisiin tietylle aikaikkunalle kävijämäärien hallitsemiseksi. Samalla tarvittiin joustava ja keskitetty sisällönhallinta, jolla voitaisiin julkaista sisältöä tehokkaasti niin verkkosivuille kuin tiedekeskuksen infonäytöille.
"Shopify on osoittautunut huomattavasti WordPressiä ja WooCommercea intuitiivisemmaksi hallinnaltaan. Odotamme innolla, miten voimme ottaa esimerkiksi tekoälyn käyttöön palvelussamme tulevaisuudessa."
Ratkaisu
Joustava Shopify-alusta digitaalisen kokonaisuuden ytimenä
Crasman suunnitteli ja toteutti Heurekalle Shopify-verkkokauppa-alustaan pohjautuvan kokonaisratkaisun. Tämä ei ollut pelkkä verkkokauppauudistus, vaan strateginen siirto kohti keskitettyä ja modulaarista digitaalista hallintaa. Uusi alusta mahdollistaa sen, että Heureka voi itsenäisesti ja joustavasti hallita kaikkea sisältöä sivuillaan.
Toteutus
Uusi Shopify-alusta on tuonut Heurekan arkeen konkreettisia hyötyjä ja tehostanut laajan digitaalisen kokonaisuuden hallintaa merkittävästi. Tehokkaamman sisällönhallinnan ansiosta tapahtumatiedot siirtyvät nyt automaattisesti verkkosivuilta suoraan tiedekeskuksen infonäytöille. Järjestelmä tuottaa myös selkeitä raportteja lippujen myynnistä ja käytöstä, mikä tukee liiketoiminnan suunnittelua. Alustan hallinta on koettu henkilökunnan parissa vaivattomaksi ja selkeäksi. "Shopify on osoittautunut huomattavasti WordPressiä ja WooCommercea intuitiivisemmaksi hallinnaltaan. Odotamme innolla, miten voimme ottaa esimerkiksi tekoälyn käyttöön palvelussamme tulevaisuudessa", Vesa Kuokkala kertoo.






