Mikä asiakkuuksissa on arvokkainta?

-Meidän liiketoimintamme ydintä ei ole verkkokauppojen tekeminen, tokaisee Messukeskuksen tietohallintopäällikkö Mikko Levo heti haastattelun aluksi. Messukeskus on Suomen suurin ja kansainvälisin tapahtumatalo, ja se on juuri selvinnyt yli satavuotisen historiansa pahimmasta liikevaihdon romahduksesta. 

Ja juuri tämän vuoksi Levon kanssa keskustellessa aiheeksi nousee toistuvasti tärkeiden asioiden tunnistaminen. Samasta syystä tämän artikkelin otsikko voisi yhtä hyvin olla ”Mikä liiketoiminnassa on arvokkainta”, mutta pysytään asiakkuuksissa. Jutun lopussa selviää, miksi.

Palataan ensin ajassa lähes kolme vuotta taaksepäin, aikaan ennen pandemiaa. Keväällä 2019 sekä tietohallinnossa että markkinoinnissa oli todettu väistämätön tosiasia: Messukeskuksen lippuverkkokauppa oli tullut tiensä päähän teknisesti ja toiminnallisesti. Uuden ratkaisun toteuttajaa lähdettiin etsimään laajalla otannalla, ja tarjouspyyntö lähetettiin viidelletoista taholle. Mukana oli vanha kumppani, suuria kansainvälisiä verkkokauppataloja sekä jokunen kotimainen toimittaja. Vastaus saatiin seitsemältä, joista muutama valittiin jatkokeskusteluihin.

Voittaja löytyi Suomesta

Voittajaksi selvisi Crasman. Keskikokoinen Suomessa, mutta jättien joukossa pikkuinen. Miksi näin, Mikko Levo?
-Meille tärkeitä asioita olivat Crasmanin kotimaisuus, vaikuttavat referenssit sekä toimintamalli, jossa Crasman ottaa vastuun koko paketista – alustaratkaisusta, toteutuksesta ja ylläpidosta, Levo luettelee.
-Crasmanin referenssit olivat monella tapaa paljon vaativampia kuin meidän tarpeemme edellytti, joten luottamus oli heti alussa vahva.

Koska Levolla oli yhdessä tiiminsä kanssa kyky arvioida Crasmanin tarjousta teknisesti, aikataulullisesti ja sisällöllisesti, oli projektin onnistumiselle hyvät eväät jo käynnistysvaiheessa. Levon tiimi teki myös riskianalyysit toimittajista, joiden joukosta kumppani lopulta valittiin.

Vahva visio, kirkas suunta

-Meillä oli hyvin selkeä visio siitä, mitä halusimme uudelta lippuverkkokaupalta. Helppo ylläpidettävyys, suora ostopolku ja toimivat integraatiot muihin järjestelmiin. Halusimme myös, että verkkokaupan voi upottaa suoraan tapahtumasivulle, Mikko Levo listaa. -Sekä tietenkin sujuva mobiilikäyttö.

Onnistunut palvelumuotoilu alkoi jo projektin myyntivaiheessa. Crasmanin tiimi pyrki ymmärtämään Messukeskuksen organisaation, liiketoiminnan ja loppuasiakkaiden tarpeet mahdollisimman hyvin ennen ratkaisuehdotuksen esittelyä. Alustavan suunnitelman tueksi tuotettiin palvelun prototyyppi, joka auttoi konkretisoimaan ratkaisun hyödyt.

shop-messukeskus

Projekti ja projektin tekijät

Suunnitteluvaiheen työpajoissa tarkennettiin palvelun toiminnallista määrittelyä. Palvelun muotoilu tehtiin käyttäjälähtöisesti eri asiakasryhmien tarpeet tunnistaen. Näin varmistettiin myös palvelun helppokäyttöisyys, joka oli Messukeskuksen vaatimuksissa korkealla. Myyntivaiheen prototyyppiä jatkojalostettiin määrittelyn edetessä ja sen toimivuutta testattiin käyttäjätesteillä.

-Suunnittelija, joka teki proton, oli mukana myös varsinaisessa projektissa. Tästä oli suuri hyöty projektin edetessä ja samoin siitä, että pystyimme varaamaan projektille omat koodarit, joiden työaika rauhoitettiin nimenomaan tähän projektiin, kertoo Kenneth Åkerberg, Crasmanin asiakkuuspäällikkö. -Pysyimme aikataulussa. Kommunikaatio toimi joka suuntaan.

Aikataulu tarkoittaa juhannusta 2020, keskellä pandemiaa. Ilman sitä tämä juttu olisi voitu tehdä jo vuosi sitten. Normaalioloissa Pasilan Messukeskuksessa järjestetään vuosittain 50 tapahtumaa, joihin osallistuu 10 000 yritysasiakasta ja 1,1 miljoonaa kävijää. Heidän käyttöönsä on nyt avattu lippuverkkokauppa, joka on kaikkea tätä:

  • Verkkokaupan lippuvalitsimen voi upottaa tapahtumasivulle, ja asiakas hankkii lippunsa suoraan samasta paikasta. Häntä ei ohjata ulkoisen lipunmyyjän järjestelmään.
  • Verkkokauppa on integroitu Messukeskuksen sisäänpääsy-, toiminnanohjaus- ja kirjanpitojärjestelmiin – ja myös HubSpotiin, jolla ohjataan myyntiä ja markkinointia.
  • Lisäksi uudessa verkkokaupassa voidaan myydä erilaisia lippuyhdistelmiä ja ohjelmalippuja, joihin voi sisältyä messuilta saatavia palveluja, tuotteita ja oikeastaan mitä tahansa, mitä messujärjestäjä keksii.

Kaupan päälle uutta liiketoimintaa

-Ostopolusta tuli dynaaminen ja joustava, ja samalla se avasi mahdollisuuksia kokonaan uudelle liiketoiminnalle ja ansaintamalleille, sanoo myyntijohtaja Anu Hakkarainen.

Ja tänä syksynä uusi verkkokauppa ostopolkuineen saatiin lopulta tosikäyttöön. Miten tästä eteenpäin?

-Mehän koeponnistimme kauppaa jo tätä syksyä ennen virtuaalitapahtumissa, joihin se saatiin vähällä vaivalla istumaan, Mikko Levo kertoo. -Tästä eteenpäin hybriditapahtumat ovat messuarkea, ja meillä on niitä varten lipunmyynnin työkalut valmiina.

Tulevaisuus on oven takana

-Olemme jo käyttäneet heidän asiantuntemustaan näytteilleasettajien uuden palveluportaalin ideoinnissa. Haluamme kehittää sitä verkkokaupan suuntaan. Myös markkinoinnin automaatiota on tarkoitus parantaa edelleen, Levo arvioi. -Crasmanin toteutus lunasti lupauksensa joka vaiheessa, joten luotamme heihin varmasti myös tulevaisuudessa.

Nyt on aika palata alkuun. Projektin menestys nojasi siihen, että asiakas tiesi, mitkä asiat ovat tärkeitä, ja osaava toimittaja piti lupauksensa. Mutta minkä vuoksi oma lippuverkkokauppa? Eikö Messukeskus olisi voinut päästä vielä vähemmällä ja ulkoistaa koko lipunmyynnin niille, joiden bisnestä se on? Syitä on mitä ilmeisimmin monta, mutta yksi niistä on ylitse muiden.

-Me haluamme omistaa itse asiakasdatamme, sanoo Mikko Levo. -Se on meille arvokkainta.

 

messukeskus_logo_punainen_boksi_rgb

 

Tutustu toteuttamiimme ratkaisuihin.

Crasman avatar