Toteutimme kesän aikana verkkokauppiaille ja asiakkaille suunnatun kyselytutkimuksen verkkokaupankäynnin vastuullisuudesta. 

Tutkimuksessa verkkokauppiaat nimesivät kolme suurinta haastetta verkkokaupan vastuullisuuden kehittämisessä. Ne olivat:

  • Asiakkaat ovat haluttomia maksamaan vastuullisista ratkaisuista.
  • Omat tiedot ja taidot vastuullisuusasioissa eivät riitä. 
  • Vastuullisuustyöhön ei ole aikaa.

 

Tutkimukseen vastanneista verkkokauppojen asiakkaista 49 % toivoo, että verkkokauppiaat sisällyttäisivät hiilijalanjäljen kompensoinnista koituvat kulut suoraan tuotteen hintaan. 83 % vastaajista on valmis maksamaan hiilijalanjäljen kompensoinnista.

Tutkimus paljastaa myös, että asiakkaat voivat tinkiä toimitusnopeudesta vastuullisuuden nimissä: vastaajista 84 % on valmis odottamaan verkkokauppatilauksensa toimitusta normaalia kauemmin, mikäli toimitustapa on merkittävästi tavallista ympäristöystävällisempi.

Asiakaskokemus on verkkokaupankäynnissä tärkeä menestyksen mittari, mutta usein kauppiaat joutuvat kisaamaan myös raa’asti hinnalla. On siis ymmärrettävää, että vastuullisen  toiminnan aiheuttamien kustannusten sisällyttäminen hintoihin mietityttää. Tutkimuksen tulos antaa sen suhteen positiivisen viestin. Kuluttajat ovat valmiita maksamaan vastuullisista toimintatavoista.

Avoin, ajantasainen ja laadukas viestintä verkkokaupan tuotteiden ja prosessien vastuullisuudesta ja ympäristöystävällisyydestä on ratkaisevassa roolissa.

Kiinnostuitko? Lataa koko tutkimusraportti Crasman Insight – vastuullinen verkkokauppa -julkaisusta.

Samuli Hokkanen avatar