Googlen Universal Analytics lakkaa toimimasta heinäkuussa 2023, ja myös sen analytiikkadata lopulta häviää. Mitä käyttäjien kannattaa nyt tehdä, ettei kerätty tieto katoa?

Datan tallennus Universal Analytics -järjestelmään loppuu heinäkuun 1. päivä 2023. Näin ilmoittaa Google omassa blogissaan. Tieto on odotettu, koska Universal Analyticsin seuraaja, Google Analytics 4, on jo ollut toiminnassa yli kaksi vuotta.

Käytännössä Universal Analytics lopetetaan kolmivaiheisesti. Aikaa on siis vielä, mutta lakkautuksen jälkeen kerätty data katoaa lopullisesti, joten aika kannattaa käyttää hyödyksi. 

  1. Universal Analyticsin datan keruu päättyy 1.7.2023 – tämän jälkeen uutta kävijädataa ei kerry
  2. Universal Analytics 360 (eli maksullinen versio) lopettaa datan prosessoimisen ja tallentamisen pari kuukautta myöhemmin – tarkalleen 1.10.2023
  3. Kun datakeruu katkeaa, käyttäjillä on 6 kuukautta aikaa tallentaa historiallinen data ulos Universal Analyticsista

Kokosimme viisi yleisintä kysymystä ja vastausta siihen, mitä käyttäjien kannattaa nyt tehdä.

 

Saako Universal Analytics -datan siirrettyä helposti Google Analytics 4:ään?

Datan siirto ei ole helppoa.

UA:n ja GA4:n datamallit eivät ole yhteensopivat, joten mitään yksinkertaista “siirrä vanha data GA4:ään” -toiminnallisuutta ei ole tarjolla.

Tämä tarkoittaa sitä, että mitä nopeammin otat Google Analytics 4:n käyttöön, sitä yhtenäisempää ja käyttökelpoisempaa dataa keräät.

 

Mitä uutta GA4 tuo tullessaan?

GA4 on datarakenteiltaan moderni ja tukee “cross-platform” -ajatusta. Sen avulla pystyy helposti seuraamaan esimerkiksi mobiilisovelluksen ja verkkopalvelun käyttöä samassa raportointinäkymässä.

GA4:n datarakenne on erittäin virtaviivainen ja se ei nojaa teknologisesti kovinkaan vahvasti evästeisiin. GA4 tallentaa dataa yksittäisinä tapahtumina (event) – olipa sitten kyseessä session aloitus, klikkaus tai vaikkapa ostotapahtuma verkkokaupassa.

Google Analytics 4 julkaistiin lokakuussa 2020. Olemme tehneet sen asentamisesta, käyttöönotosta ja ominaisuuksien hyödyntämisestä oppaan jo aiemmin.  Tutustu GA4:een tarkemmin täällä!

 

Miten paljon työtä GA4:ään siirtyminen aiheuttaa?

Siirtymisen työmäärä riippuu nykyisen web-analytiikan toteutuksesta. Jos käytössäsi on ollut Google Tag Manager -järjestelmä, työ on huomattavasti yksinkertaisempi. Muutoksen laajuus riippuu paljolti siitä, kuinka paljon erilaisia konversiopisteitä verkkopalvelussasi on tällä hetkellä.

Yksinkertaisimmillaan datankeruu saadaan päälle 15 minuutissa, mutta kehittyneemmän asennuksen osalta työtä riittää web-analytiikan osaajalle muutamaksi päiväksi.

 

Mitä tapahtuu Google Data Studio -raporteille, jotka käyttävät datalähteenä Universal Analyticsia?

Tässä tapauksessa tarvitaan täysremontti. GA4:n uusi datarakenne ei millään muotoa ole yhteensopiva UA:n kanssa. Voit toki säilyttää vanhan raportoinnin ulkoasun, mutta taustalla olevat datakytkennät tulee määritellä kokonaan uudelleen.

 

Onko pakko siirtyä GA4:n käyttöön? Mitä muita vaihtoehtoja on?

Vaihtoehtoja Google Analyticsille on useita. Olemme jo aiemmin listanneet kolme vaihtoehtoa, joilla analytiikkadataa voi kerätä. Jos haluat olla 100 %:sti datasi omistaja ja varmistaa, että data säilytetään EU-alueella, harkitse vahvasti Matomo-analyticsin käyttöönottoa - siitä lisätietoa löydät täältä!

Jos haluat keskustella lisää data-analytiikasta, sen vaihtoehdoista tai haluat kehittää palvelusi analytiikkaa, autamme mielellämme!

Ota yhteyttä

Mika Sormunen avatar