Blogi – Digitaalisen menestyksen rakennuspalikoita – Crasman

Hakukoneoptimoinnin 3+1 vinkkiä: näin parannat näkyvyyttäsi verkossa

Kirjoittanut Mika Sormunen | Dec 8, 2022 7:18:00 AM

Vuoden 2022 lopun kunniaksi kiteytän (valehtelen, tämä on pitkä teksti) mielestäni tärkeimpiä ohjeita, joiden avulla et mene metsään hakukoneoptimoinnissa. Lisäsin mukaan myös bonusvinkin, joka nosti päätään erityisesti vuonna 2022.

Hakukoneoptimoinnin kannalta vuosi 2022 on ollut mielenkiintoinen. Google-hakuun on julkaistu yli 20 suurempaa päivitystä kuluneen vuoden aikana. Ketä nippelitieto kiinnostaa, niin täydellinen lista päivityksistä löytyy täältä. Jos SEO kiinnostaa, seuraa Search Central Blogia aika ajoin ja pysyt kärryillä myös tästä.

Yksi tuoreimmista tänä vuonna nousseista trendeistä on kuvan hyödyntäminen Google-haussa. Tämän lisäksi hakukoneoptimoinnissa esiin ovat nousseet nopeuden, hakuaikomuksen ja luotettavuuden merkitys.

Kerron seuraavaksi ensin lyhyesti enemmän näistä. Sen jälkeen syvennän tietoa jokaisesta vinkistäni ja annan blogin lopussa myös käytännön ohjeen, kuinka saat heti puhelimesi kamerasta esiin uusia puolia.

Verkkopalvelun nopeus ja käytettävyys

Tämä ei ole mikään uusi juttu, mutta lähes poikkeuksetta verkkopalvelua pitää kehittää nopeammaksi. Unohtamatta ylläpitoa! Pohjustus aihepiiriin löytyy tästä vanhasta blogikirjoituksesta.
TL;DR Varmista, että verkkopalvelusi Core Web Vitals -metriikat näyttävät vihreää valoa Google Search Consolessa. 

> Hyppää tästä lukemaan asiasta lisää

Hakutermit ja hakuaikomus (search intent)

Aie? Aikomus? Ihan sama, mutta kyseessä on mielenkiintoinen kombinaatio perinteistä avainsana-analyysiä maustettuna kyseisten hakutermien ja haun tekijän ostohousujen lahkeen pituudesta ;)

TL;DR Tunnista Googleen heitetty kysymys ja vastaa siihen oikein. Huolehdi, että sivustosi metadata on kunnossa ja olet hyödyntänyt mikrodataa tuotetiedoissasi.

> Hyppää tästä lukemaan asiasta lisää

Luotettavuus (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness)

Google antaa jokaiselle domainille ranking-pisteytyksen, joka määräytyy kyseisen sivuston luotettavuuden ja uskottavuuden perusteella. Korkean luotettavuuden saa Suomessa esim. Wikipedia ja Yle, kun taas tyhjiä lupauksia myyvä verkkokauppa vajoaa harmaisiin vesiin. TL;DR Sisältösi tulee olla asiantuntijan tuottamaa ja luotettavaa. Parhaassa tapauksessa päädyt siteeratuksi verkkopalvelusi ulkopuolella ja se on hyvä juttu se!

> Hyppää tästä lukemaan asiasta lisää

Bonus! Visuaaliset haut Googlessa

 

Nyt en tarkoita käänteistä kuvahakua, vaan sitä mitä kaikkea älypuhelimen kamera ja Google Lens -palvelu saavat aikaan! 
> Lue lisää ja testaa! 

Pidä huolta verkkopalvelusi nopeudesta

Yksi suurimpia päivityksiä Googlen hakualgoritmeihin oli Core Web Vitals -päivitys, jonka myötä verkkopalvelun latausnopeuden mittaaminen muuttui olennaiseksi osaksi teknistä hakukoneoptimointia.

Ajattele teknistä hakukoneoptimointia kuten autoa; jos päältäpäin komean kulkupelin moottori on alitehoinen, sillä jää jalkoihin ohituskaistalla.

Mitä tärkeämpi verkkopalvelusi on kaupankäynnin kannalta, sitä oleellisempaa on, että sivustosi latautuu salamannopeasti. 

Googlen tutkimuksen mukaan yhden sekunnin parannus sivuston nopeuteen voi parantaa myynnin konversioita 27 %. Positiiviset vaikutukset mobiilikäyttöön (n. 70 % käyttäjistä) ovat vielä merkittävämpiä. 

Käytännössä Google mittaa verkkopalvelun latausnopeutta. Mutta se myös havaitsee latauksen jälkeen tapahtuvia rakenteellisia muutoksia tai viiveitä käyttöliittymässä, jotka viime kädessä voivat aiheuttaa ongelmia käyttäjälle.

Google Search Console -työkalu on erittäin tärkeä apuväline ongelmakohtien tunnistamiseen. GSC:n käyttö itsessään ei vaadi erityisosaamista, mutta havaittujen ongelmien tulkinnassa ja korjaamisessa tarvitaan web-kehittäjän apua.

Oheisessa esimerkissä verkkopalvelun kokonaiskuva (mobiililaitteiden osalta) on kohtalaisen hyvä, mutta Core Web Vitals -raportti näyttää punaista.

Tarkempi pureutuminen paljastaa ongelmia LCP (Largest Contentful Paint) raportin osalta. Käytännössä tämä ongelma liittyy yksittäisten sivujen ensimmäisen “näytöllisen” latautumiseen, joka Googlen määrittelemien raja-arvojen mukaisesti tulisi tapahtua alle 2,5 sekunnissa.

 

Tällaisessa tilanteessa web-kehittäjän tulee pureutua Lighthouse raporttiin tarkemmin ja muodostaa ratkaisumalli datan perusteella (esim. kuvien optimointi, koodin minimointi, jne…) 

Tämän blogikirjoituksen kautta pääset perehtymään syvällisemmin Lighthouse-raportin tulosten tulkintaan ja löydät vinkkejä ongelmien korjaukseen.

Tunnista hakuaikomukset ja jäsentele sisältö

Verkkopalvelun sisältö on tärkeää. “Content is the King” sanoi Bill Gates vuonna 1996 ja näinhän se on – Googlen bottiarmeija vierailee verkkopalvelussasi useita kertoja viikon aikana ja noteeraa kaikki pienet päivitykset joita sivustollesi teet.

Yrityksen verkkopalvelun tulisi olla sisällöltään kyseisen liiketoiminnan kultakaivos, jossa sisällön määrää ei säästellä. Google edelleen arvostaa pitkiä artikkeleita, mutta ne täytyy jäsennellä hyvin, jolloin tieto strukturoituu paremmin ja myös palvelee erityyppisiä lukijoita.

Mikä on hakuaikomus (search intent)?

SEMRush -palvelu kuvaa aihetta laajemminkin, mutta kyseessä on Googlen tulkinta yksittäisen hakulauseen taustalla (todennäköisesti) piilevästä aikomuksesta, joita voidaan luokitella näkökulmasta riippuen kolme eri kategoriaa:

1. Navigational Intent

Haun taustalla on tarve päätyä Googlesta palveluun X. Käytännössä hakutermit viittaavat suoraan kyseisen palveluntarjoajan nimeen, koska kukapa tänä päivänä jaksaa naputella täydellistä www-osoitetta, etenkään jos se on pidempi ja haku tehdään älypuhelimella.

Vaikka suuri osa hauista tehdäänkin brändi-avainsanoilla, voi joukkoon mahtua geneerisempiäkin termejä. Otetaan esimerkiksi “laiska” haku termillä “käytetyt autot”, jota Suomessa tehdään noin 10 000 kertaa kuukaudessa. Todennäköisesti TOP10 joukossa olevat toimijat ovat vahvoilla, ja moni takamatkalle jäänyt haluaa nousta mukaan kisaan.

Pärjäät paremmin Googlessa kun… verkkopalvelusi on rakenteellisesti hyvin jäsennelty ja tärkeille hakutermeille on olemassa selkeät laskeutumissivut. Huolehdi myös, että olet hyödyntänyt strukturoitua dataa kaikissa sisällöissä.

2. Informational Intent

Käyttäjä janoaa tietoa aiheesta X. Hän todennäköisesti esittää kysymyksen ja haluaa selkokielisen vastauksen. 

Selkein esimerkki kysymys-vastaus -asettelusta on resepti. Kysytäänpä Googlelta miten puuroa keitetään:

Näin saadaan aamupuuro tulille suoraan Googlen kautta. Sisältö on tiiviisti muotoiltu ja siinä on selkeä struktuuri. Tällainen informaatio on helppo hahmottaa yhdellä silmäyksellä ja se mahtuu pieneen mobiililaitteen ruutuun.

Jatketaan vielä auto-esimerkillä esittämällä kysymys “paras sähköauto”. Tässä tapauksessa päädymme vääjäämättä “TM-testaa” -tyyppisiin sisältöihin, ja käyttäjän matka kohti ostopäätöstä on jo askeleen verran pidemmällä. 

Pärjäät paremmin Googlessa kun… tiedät millaisia hakuja ja kysymyksiä asiakkaasi Googlessa tekevät. Edellä mainittu strukturoitu data auttaa suuresti. SEMRush-työkalun avulla on helppo tunnistaa erilaiset kysymykset ja avainsanavariaatiot.

3. Commercial Intent + Transactional Intent

SEMRush erittelee nämä kaksi vaihetta, mutta allekirjoittaneen silmissä raja on hämärä. Usein näissä vaiheissa vertaillaan palveluntarjoajia ja tärkeää on tiedostaa, että potentiaalisella asiakkaalla on ostohousut jalassa, joten tuotteen/palvelun sijoittuminen korkealle Googlen hakutuloksissa on kriittistä.

Hauissa saattaa esiintyä “X vs. Y” -tyyppisiä termejä, sekä suoria “osta XYZ” -avainsanoja, mutta usein myös yksi geneerisen kuuloinen termi tarkoittaa aikomusta ostaa tuote.

Pärjäät paremmin Googlessa kun… tarjoat käyttäjälle tiukkoja faktoja; hintaa, saatavuutta, taulukko- ja vertailudataa sekä rikastettua tuotetietoa. Unohtamatta tietenkään helppoa väylää tuotteen ostamiseen, jos asiakkaan ostopäätös syntyykin tässä hetkessä!

Hyviä työkaluja sisältöjen optimointiin ovat SEMRush tai AHREFS. Näillä pureudut omaan – ja kilpailijoidesi – hakukonenäkyvyyteen ja tunnistat liiketoimintasi kannalta relevantteja hakulauseita.

Verkkopalvelun auktoriteetti, luotettavuus ja asiantuntijuus

Hakukoneoptimoinnin kulmakivenä on pitkään ollut käsite nimeltä Backlink. (tein juuri äsken sellaisen Wikipedian suuntaan). 

Kun domain A linkittää domainiin B, syntyy backlink. Kun B alkaa saada satoja linkkejä, B:stä muodostuu auktoriteetti, koska siihen viitataan paljon. Google huomaa tämän sekä sen, missä yhteydessä linkitys tapahtuu. Jos A ja B molemmat linkittävät toisiinsa, molemmat hyötyvät. 

Käytän taas esimerkkinä autotoimialaa. Yksittäinen autokauppias saisi hieroa käsiään, jos Tekniikan Maailma linkittäisi hänen vaihtoautovalikoimaansa. 

Mutta entäs kun B saakin linkkejä lähteestä Ö, joka on Googlen silmissä pahamaineinen roskasivusto. Tämä ei tee hyvää B:lle ja Ö täytyy sulkea pois Googlen silmistä (disavow).

Backlinkeillä on hieman huono maine, koska niitä on historiallisesti ollut helppo ostaa ns. linkki-farmausta tekeviltä tahoilta ja joskus jopa tuloksekkaasti. Tämä ei kuitenkaan ole oikotie onneen. 

– Soo-soo, jos olet näin tehnyt! Linkit pitää ansaita, ei ostaa.

Tuota niin hyvää sisältöä että sinua referoidaan

Tuossa ylempänä avasin jäsenneltyä sisällöntuotantoa ja mainitsin, että edelleen laajat sisältöartikkelit (long-forms) ovat Googlen mieleen. On huikeaa, jos yritys pystyy kiteyttämään tarjoomansa yhteen otsikkoon, mutta sen takaa täytyy löytyä osaamista, ammattitaitoa ja näkemystä monimediaisessa muodossa!

Sisällöntuotantoa on helppo ostaa ulkopuolelta mutta varmista huolella, että kirjoittaja tietää mistä puhuu.

Pyri siis olemaan oman toimialasi luotettavan tiedon kultakaivos!

Bonus - Visuaalinen kuvahaku

Myönnettäköön, että moni haku tehdään vielä näppäimistöä käyttäen, mutta AR-teknologiaan pohjautuvat hakuominaisuudet ovat vääjäämättä osa tulevaisuutta. Oletko käyttänyt älypuhelimesi kameraa Google-hauissa? Jos sinä et, niin moni muu on, koska Google Lens -palvelua on käytetty jo yli miljardi kertaa

Monille kameran kautta tehtävät haut ovat tuttuja tekstin skannauksessa ja -käännöksissä, mutta Google-sovellus älypuhelimessa pystyy kuvahaun kautta löytämään visuaalisia vastaavuuksia ja parhaassa tapauksessa linkittämään suoraan tuotetta myyvään verkkokauppaan. 

Kokeile: ota kuva vaikkapa työpöydälläsi olevasta kahvikupista Google-sovelluksen avulla ja katso, mikä verkkokauppa myy samaa (tai ainakin saman näköistä) mukia.

Visuaalinen haku palvelee monissa eri tilanteissa:

  • Tuoteinformaatio
  • Reittihaut ja maamerkkien tunnistaminen
  • Tekstin tunnistus ja käännökset
  • Reseptit


Olen ihmetellyt internettiä ja sähköistä markkinointiviestintää jo yli 20 vuoden ajan. Kehitys kehittyy ja vauhti kiihtyy, mutta perinteinen laskentataulukko ei poistu työkalupakista  Crasmanilla johdan kovaa vauhtia kasvavaa poikkitieteellistä datatiimiä, jonka missio on nostaa faktat pöydälle ja ajaa "musta tuntuu" -tyypit pois neukkarista. Jos dataan perustuva kasvu, kehitys tai optimointi kiinnostaa, ota yhteyttä!