Tuotekuvaus on markkinointiteksti, joka selittää mitä tuote tekee ja miksi se pitää ostaa. Kyse ei siis ole vain tuotteen ominaisuuksien kuvailusta vaan myös tuotteen myymisestä. Hyvä kuvaus herättää tunnetta, joka ohjaa ostamaan.

Toimivat tuotekuvaukset ovat asiakkaalle kuin hunajapurkki. Tehokkaimmillaan ne houkuttelevat potentiaalisia asiakkaita ja vaikuttavat suoraan heidän ostopäätökseensä parantaen konversioprosenttia ja lisäten myyntiä.

Tässä blogitekstissä saat tietoa siitä, miksi tuotekuvaus kannattaa tehdä pieteetillä ja millainen toimiva tuotekuvaus on. Lopuksi saat vinkit siihen, miten hyvä tuotekuvaus kirjoitetaan.

Viisi syytä miksi tuotekuvaus on tärkeä

Kaupankäynnin kannalta kiehtovat ja mietityt tuotekuvaukset ovat välttämättömiä ja ne ovatkin verkkoliiketoiminnassa avainasemassa.

Monipuolinen tieto lisää luottamusta. Verkkopalvelukehittäjä Salsidyn tekemän tutkimuksen mukaan 45 % ostajista sanoi, että "korkealaatuiset kuvat ja yksityiskohtaiset tuotekuvaukset" ovat yksi tärkeimmistä syistä, miksi he luottavat tuotteeseen tai myyjään ostaessaan verkosta.

Tuotearvostelut luetaan tarkkaan. Kuluttajat todellakin lukevat tuotetta kuvaavia tuotearvosteluja ja -arvioita. He katsovat kuvia ja tutustuvat tuotteiden yksityiskohtiin.

Hakukonenäkyvyys. Hakukoneiden algoritmit ohjaavat käyttäjiä relevantin tiedon äärelle ja etsivät päivitettyä ja hakuihin osuvaa sisältöä. Siksi laadukkaat ja ajantasaiset tuotekuvaukset ovat sisältöä, joka vie kärkipaikoille hakutuloksissa.

Tuotekuvaukset ovat ovi kauppaan. Huomaa, että tiettyä tuotetta tai palvelua hakiessaan käyttäjän ensimmäinen kosketus kauppiaaseen tai brändiin saattaa olla se yksittäinen tuotesivu, jolla haettu tuote esitellään. Siksi jokaisen sivun pitää herättää luottamusta ja vastata odotuksiin, joita kuluttajalla tuotetta tai brändiä kohtaan on.

Hyvä sisältö auttaa ymmärtämään tuotteen hyödyt ja helpottaa ostopäätöstä. Siksi tuotekuvauksen tekoon täytyy investoida aikaa ja ajattelua. Erilaisten järjestelmien avulla työtä voi helpottaa ja nopeuttaa merkittävästi. Lue lisää PIM tuotetiedonhallinnan merkityksestä markkinoinnissa.

Tee pohjatyö ennen kuin kirjoitat sanaakaan

Lähtökohtana työlle on tieto siitä, kenelle tuotetta myydään. Mitä paremmin tuotteiden kuvailu ottaa huomioon asiakkaan vaatimukset ja odotukset, sitä helpompaa on myös ostaminen. 

Älä oikaise asiakastuntemuksessa, sillä asiakaskokemus on yksi iso merkittävä kilpailuetu. Valitettavasti asiakastuntemus on liian usein juuri se asia, josta verkkoliiketoiminnassa luistetaan. Siksi lopputuloksena on hyvin geneerisiä tekstejä tuotteista, joiden sanoitus ei inspiroi lopulta ketään.

Tuotekuvaus voi olla ytimekäs lause, lyhyt kappale tai vaikka luettelomerkitty lista asioista, mutta äänensävyllä on merkitystä.

On teksti sitten vakavaa, hauskaa, omituista tai jotain muuta, se kertoo potentiaaliselle ostajalle myös myyjän tai brändin persoonasta. Tone of voicea ei siis voi ohittaa, jos halutaan tehdä laadukkaita tuotekuvauksia.

Vinkit tuotekuvaukseen: Sisältö syntyy näistä neljästä asiasta

Vakuuttavat tuote- ja palvelukuvaukset keskittyvät asiakkaan tarpeisiin, ongelmiin ja tavoitteisiin. Tuotekuvauksessa kannattaa vastata inspiroivalla ja kiehtovalla tavalla seuraaviin kysymyksiin:

  • Kenelle se on tarkoitettu?
  • Minkä asiakkaan ongelman tuote tai palvelu ratkaisee?
  • Mitä hyötyä tuotteesta tai palvelusta on?
  • Mikä on tuotteen tai palvelun ainutlaatuinen ero kilpailijoihin verrattuna?

 

Kovassa verkkoliiketoiminnan kilpailussa hyvät ja selkeät verkkokaupan tuotekuvaukset ovat merkittävä tekijä asiakkaan punnitessa eri vaihtoehtoja tuotteiden, palveluiden ja kauppiaiden välillä. Ne luovat tärkeää hakukonenäkyvyyttä ja parantavat kilpailuetua.

Haluatko kuulla, miten saat verkkokaupan myyntiin lisää buustia, miten myyvät tuotekuvaukset toteutetaan ja miten voit valjastaa automaation hyödyt käyttöösi?

Ota yhteyttä

Mikko Nisula avatar