- /
- blogi
EU:n esteettömyysdirektiivin edellyttämiä lakimuutoksia pitää alkaa noudattaa verkkokaupoissa 28.6.2025 alkaen. Tämä koskee tietyiltä osin myös autokauppojen verkkopalveluita. Lain noudattamista valvoo Traficomin digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö.
Ymmärrettävästi autokaupan kontekstissa tietyt saavutettavuusvaatimukset saattavat tuntua erikoisilta. Auton omistaminen ja ajaminen edellyttävät yleensä jonkinasteista näkökykyä ja motoriikkaa. Saavutettavuusrajoitteiden spektri on kuitenkin laaja, ja esimerkiksi värisokeuteen ja ikänäköön liittyvät rajoitteet ovat hyvin relevantteja myös autosivustoilla.
28.6.2025 alkaen Traficom tarkistaa verkkokauppojen saavutettavuutta omatoimisesti ja vastaanottaa kuluttajien kanteluita. Traficomilla on oikeus saada toimijalta selvitys saavutettavuusvaatimusten noudattamisesta. Se voi määrätä toimijaa korjaamaan puutteet määräajassa, ottaa kyseessä olevan palvelun valvontaan ja viimeisenä keinona myös asettaa uhkasakon määräyksen tehostamiseksi.
Autosivusto on usein verkkokauppa!
Digipalvelulain mukaan palvelu, jossa asiakas voi tehdä kuluttajansuojalain mukaisia etämyyntisopimuksia, on verkkokauppa. Autokaupan tapauksessa tämä tarkoittaa esimerkiksi auton varaamista, tilaamista verkossa sekä huollon varauksia. Ei ole merkitystä sillä, tapahtuuko maksu verkossa vai vasta liikkeessä, tai allekirjoitetaanko lopulliset sopimukset kasvotusten.
Saavutettavuusvaatimukset koskevat vain verkkokaupan osaa
Traficomin 31.3.2025 julkaiseman linjauksen mukaisesti lain vaatimukset koskevat vain verkkokaupan palvelua. Jos verkkosivustolla on muuta sisältöä, joka ei ole digipalvelulain 3 a -luvun tarkoittama palvelu, digipalvelulain vaatimukset eivät lähtökohtaisesti koske tällaista verkkosivuston muuta sisältöä. Sivuston saavutettavuuden arvioinnissa voi täten kiinnittää erityisesti huomiota verkkokauppaan rinnastettaviin toiminnallisuuksiin ja jättää muut sivuston osat pienemmälle painoarvolle.
Saavutettavuuden arviointi ja saavutettavuusseloste
Ensimmäinen askel vaatimusten täyttämiseen on verkkokaupan saavutettavuuden arviointi. Palvelusta täytyy myös löytyä saavutettavuusseloste, joka perustuu tähän arvioon. Tämän lisäksi käyttäjillä pitää olla mahdollisuus antaa toimijalle palautetta saavutettavuudesta, ja palautteeseen tulee vastata 14 vuorokauden kuluessa. Palautekanavana voi toimia sähköpostiosoite tai yksinkertainen lomake.
Pelkkä arviointi ja seloste eivät kuitenkaan riitä, vaan havaitut virheet tulisi toki korjata. Ajantasainen saavutettavuusseloste on kuitenkin hyvä ensimmäinen askel, joka osoittaa käyttäjille ja viranomaisille, että kehitystarve on tunnistettu.
Ilmoittamisvelvoite
11.6.2025 julkaisemassaan uutiskirjeessä Traficom on antanut myös uusia ohjeita verkkopalvelun puutteiden ilmoittamisesta.
Jos tuote tai palvelu ei täytä esteettömyysvaatimuksia, toimijan täytyy ilmoittaa Traficomille puutteista ja korjaavista toimenpiteistä. Ilmoituksen voi tehdä osoitteessa:
www.saavutettavuusvaatimukset.fi/fi/digipalvelulain-vaatimukset/ilmoitusvelvollisuus-puutteista-ja-poikkeamisperusteista
Käytännössä tämä tarkoittaa saavutettavuusselosteen lähettämistä Traficomille oheisen lomakkeen kautta. On vielä epäselvää, mitä Traficom näillä ilmoituksilla tekee.
Tarvitsetko apua?
Jos olet epävarma verkkopalvelusi lainmukaisuudesta, ole rohkeasti yhteydessä!