Blogi

Crasmanin blogi – Digitaalisen menestyksen rakennuspalikoita

Toistuva MobilePay-suoritus on nyt mahdollista – Suomen UNICEF ja Crasman digimaksamisen edelläkävijöinä

Mari Siukonen avatar

Viime vuoden aikana 800 000 suomalaista teki MobilePaylla yli yhdeksän miljoonaa siirtoa. Yhteensä rahaa liikkui maksusovelluksessa 260 miljoonan euron edestä, niistä viidesosa yrityksille. Miljoonan käyttäjän raja ylittyy aivan lähiaikoina.   

MobilePay on vuoden ajan tarjonnut yksittäisten siirtojen lisäksi mahdollisuuden myös toistuvaan mobiilimaksamiseen. Toimintoa hyödyntää Suomessa kuitenkin vain kaksi tahoa: Helsingin Sanomat ja Suomen UNICEF.

"Olemme jo kauan toivoneet, että tarjolle tulisi digitaalinen ja nopea, mutta samalla turvallinen ja lahjoittajalle mukava maksutapa. MobilePay tikkasi kaikki toivomamme ruudut", kertoo Suomen UNICEFin varainhankinnan päällikkö Veera Videnius.

UNICEF on Suomen ensimmäinen toistuvaa mobiilimaksutapaa tarjoava järjestö. Uudenlainen lahjoitusmahdollisuus avautui maaliskuussa 2019, puolen vuoden työn jälkeen.

Digimaksamisen pioneeriprojekti

Suomen UNICEF ja Crasman ovat olleet kumppaneita jo kolmentoista vuoden ajan. Sillä oli merkitystä uraauurtavassa projektissa.

"Pitkäaikaisissa toimittajasuhteissa rakentuu hyväksi todettuja toimintatapoja", Videnius tietää kokemuksesta.

Neljä vuotta sitten yhdessä rakennettu toistuvien korttimaksujen malli toi arvokasta oppia prosessista ja tiedon siitä, että Crasmanilla on vankka kokemus maksutapojen käyttöönotossa.

"Meille on aina mieluista saada olla mukana murroksessa. Kehittää täysin uudenlaisia digipalveluita ja tarjota käyttäjiä palvelevia ratkaisuja ensimmäisten joukossa", kertoo Crasmanin asiakkuusjohtaja Markus Sipilä.

MobilePay-projektissa Crasman toteutti toistuvien maksujen tekemiseen tarvittavan sopimuskäyttöliittymän ja maksutoiminnallisuuden. Lahjoitussopimuksen ja ensimmäisen maksun jälkeen suoritus- ja sopimustiedot välittyvät vielä taustajärjestelmänä toimivaan Salesforceen. Kaikki ratkaisut ovat Suomen UNICEFin tarpeisiin räätälöityjä.

"Suomessa ei ole valmista integraattoria, joten suunnittelimme ja toteutimme tarvittavien järjestelmien yhdentämisen itse", Sipilä sanoo.

Kuukausilaskutus takaa vakaan kassavirran

MobilePay helpottaa ja nopeuttaa kuukausilahjoittajaksi liittymistä. Toistuvat maksut ovat Suomen UNICEFin toiminnan kivijalka.

"Säännöllisyys tuo jatkuvuutta ja turvaa. Sen ansioista pystymme suunnittelemaan toimintaamme kohdemaissa pitkäjänteisesti", Videnius valottaa vakituisten tukijoiden merkitystä.

Samaan aikaan MobilePayn käyttö pienentää rahanhallintaan liittyviä kustannuksia.

Markus Sipilä on vakuuttunut siitä, että suomalaiset löytävät uuden lahjoitustavan. Hän seuraa aktiivisesti ostokäyttäytymisen trendejä ja näkee Suomen UNICEFin valinnan noudattavan kuluttajien viitoittamaa kehityssuuntaa.

"Kuukausiperusteinen laskutus on tätä päivää. Maksamme musiikista, kuntosalikortista ja vitamiineista kiinteää summaa, koska se on vaivaton tapa varmistaa tarvitsemiemme palveluiden ja tuotteiden saatavuus. MobilePay tuo yhtälöön puuttuvan tekijän, maksusuorituksen helppouden."