Käyttöliittymä-suunnittelu

Käyttöliittymällä tarkoitetaan verkkopalvelun näkyvien osien rakenteellista suunnittelua.
Ihmiset suunnittelevat mobiilinäkymää sovittamalla paperia ruudulle.

Kun käyttäjien tarpeet ja asiakkaan toiveet on kartoitettu, on olennaista sovittaa ne yhteen näkyväksi, toimivaksi ja konkreettiseksi käyttöliittymäksi.

Käyttöliittymäsuunnittelu on käytännössä palvelun näkyvien osien rakenteellista suunnittelua: missä järjestyksessä asiat esitetään ja minkä muotoisia ne ovat? Mitä toimia käyttäjältä toivotaan ja mihin hänen halutaan liikkuvan?

Käyttöliittymän suunnitteleminen koostuu usein seuraavanlaisista vaiheista:

Luonnos-ikoni

1. Luonnos

Käyttöliittymän luonnosversion hahmottelu esimerkiksi vanhaa kunnon kynä ja paperi -metodologiaa hyödyntäen.

Rautalanka-ikoni

2. Rautalanka

Luonnoksen jalostaminen rautalankamalliksi, joka sisältää jo jonkinlaista toiminnallisuutta. Toteutetaan useimmiten tarkoitusta varten suunnitelluilla ohjelmistoilla ja työkaluilla.

Design-ikoni

3. Design

Lopullisen käyttöliittymän suunnitteleminen yhteistyössä visuaalisen suunnittelun kanssa.

lapsi roikkuu kiipeilytelineessä

Hyvä käyttöliittymä huomioi käyttäjien tarpeet

Käyttäjälähtöisyys on tärkeä osa käyttöliittymän suunnittelua. Testaamalla käyttöliittymän alustavaa rakennetta ja/tai lopullista toteutusta todellisilla käyttäjillä saadaan kaikkein arvokkainta dataa toimivan ja interaktiivisen lopputuloksen kannalta.

Käyttöliittymäsuunnittelu laajenee helposti palvelumuotoiluun, jossa huomioidaan käyttäjälähtöisesti myös käyttöliittymän käyttöympäristön rajoitteet ja mahdollisuudet.

Ota yhteyttä:

Tilaa Crasmanin uutiskirje!