Onko yrityksesi tuotteista ja palveluista tarjolla riittävästi tietoja, jotta asiakkaat ymmärtävät niiden käyttötarkoituksen ja hyödyn? Kuinka vaivatonta tuotteittesi käyttö on? Millä tavalla hoidat tilanteet, joissa palvelusi ei vastannutkaan asiakkaasi toiveita?
Palvelumuotoilu on käyttäjäkeskeinen tapa suunnitella palveluita ja tuotteita niin, että ne huomioivat asiakkaan tai käyttäjän tarpeet mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Palvelumuotoiluun osallistetaan yrityksesi kaikki toiminnot myynnistä markkinointiin ja tuotantoon.
Palvelumuotoilussa myös organisaation operatiivisiiin toimiin keskittyvät ihmiset asetetaan miettimään, miten sisäisiä prosesseja voisi muokata paremmin asiakkaita tai käyttäjiä palveleviksi. Miten esimerkiksi it-tukitoimesi voisivat huomioida asiakkaitasi? Entä onko toimitilasi järjestystä pohdittu asiakkaan näkökulmasta?
Asiakkaasi saa paremman kokemuksen yrityksestäsi, kun vaihdat tuotekeskeisen ajattelumallin palvelukeskeiseksi ja huomioit asiakkaasi kaikessa yrityksesi toiminnassa. Hyöty saavutetaan lisääntyneen asiakasymmärryksen ja työn merkityksellisyyden kautta. Työntekijäsi palvelevat enemmän asiakasta ja asiakkaasi saavat kokonaisvaltaisempaa palvelua, mikä johtaa ajan myötä parempaan tulokseen. Osallistuessaan palvelumallin kehittämiseen työntekijät kokevat tekevänsä työtä yhteisen hyvän saavuttamiseksi.
Laadukkaan ja tuloksellisen digitaalisen palvelun takaa löytyy aina kattava ja tietoon perustuva konsepti. Konsepti on ensimmäinen työvaihe uutta palvelua tai sovellusta perustettaessa tai vanhan palvelun uudistamista.
Työvaiheessa määritellään, mitä ollaan tavoittelemassa, miten tavoitteisiin päästään digitaalisen palvelun avulla, kohderyhmät joita palvellaan ja tavat joilla sisältö ja toiminnallisuudet tukevat tavoitteiden saavuttamista. Konseptin tehtävä onkin kytkeä digitaalinen palvelu tukemaan liiketoiminnan strategisia tavoitteita.
Konsepti perustuu tietoon, jota keräämme työpajojen, kyselyiden ja haastattelujen avulla. Taustatutkimuksen pohjalta määritämme yhdessä asiakkaan kanssa digitaalisen palvelun edellytykset ja tavoitteet.
Perusteellinen taustatutkimus tarjoaa hyvät lähtökohdat konseptisuunnittelulle. Tähtäämme aina kattavaan ymmärrykseen asiakkaat toimialasta, strategiasta sekä markkina-asemasta. Liiketoiminta on konseptisuunnittelun lähtökohta, mikä varmistaa strategiaa tukevien ratkaisuiden tekemisen. Projektin tavoitteet ja mittarit määritellään yhteistyössä asiakkaan kanssa, jotta onnistumista voidaan seurata ja kehitystyötä johtaa mielekkäästi.
Kun tavoitteet on kirkastettu, pohditaan välineitä niihin pääsemiseksi: minkälaista sisältöä ja toiminnallisuutta palveluun tarvitaan. Lisäksi kartoitetaan mitä meillä on jo käytettävissämme ja kuka luo puuttuvat sisällöt. Osana sisältöstrategiaa suunnitellaan myös sisällön rakenteita, muotoja sekä siihen liittyviä työnkulkuja. Lue lisää sisältöpalveluistamme täältä.
Informaatioarkkitehtuurilla tarkoitetaan sitä, että sisällöt nousevat esiin sivustolta liiketoiminnan tavoitteita tukevasti. Hyvin jäsennelty sisältö takaa myös sisältöjen nimeämisen siten, että ne ovat käyttäjille tuttuja ja tunnistettavia. Tältä pohjalta rakennetaan navigaatio, jonka avulla tarjonta ja palvelut tulevat loppuasiakkaan helposti saavutettavaksi.
Prototyyppien avulla varmistetaan, että suunniteltu ratkaisu on toimiva ja palvelee käyttötarkoitustaan. Prototyypit demonstroivat palvelua läpinäkyvästi ja mahdollistavat suunnittelun etenemisen ketterästi. Hyvä palvelusuunnittelu hyödyntää myös käyttäjätestausta jolla varmistetaan paras mahdollinen kokonaisuus.
Kiinnostuitko palvelumuotoilusta ja konseptoinnista? Haluatko kuulla lisää Crasmanin suunnittelupalveluista?
Business Development Manager
tomi.talas@crasman.fiCopyright @2024 Crasman
Privacy Policy