Käyttöliittymäsuunnittelu

Käyttöliittymällä tarkoitetaan verkkopalvelun näkyvien osien rakenteellista suunnittelua.

Kun käyttäjien tarpeet ja asiakkaan toiveet on kartoitettu, on olennaista sovittaa ne yhteen näkyväksi, toimivaksi ja konkreettiseksi käyttöliittymäksi.

Käyttöliittymäsuunnittelu on käytännössä palvelun näkyvien osien rakenteellista suunnittelua: missä järjestyksessä asiat esitetään ja minkä muotoisia ne ovat? Mitä toimia käyttäjältä toivotaan ja mihin hänen halutaan liikkuvan?

Käyttöliittymän suunnitteleminen koostuu usein seuraavanlaisista vaiheista:

  1. Käyttöliittymän luonnosversion hahmottelu esimerkiksi vanhaa kunnon kynä ja paperi -metodologiaa hyödyntäen.
  2. Luonnoksen jalostaminen rautalankamalliksi, joka sisältää jo jonkinlaista toiminnallisuutta. Toteutetaan useimmiten tarkoitusta varten suunnitelluilla ohjelmistoilla ja työkaluilla.
  3. Lopullisen käyttöliittymän suunnitteleminen yhteistyössä visuaalisen suunnittelun kanssa.

Hyvä käyttöliittymä huomioi käyttäjien tarpeet

Käyttäjälähtöisyys on tärkeä osa käyttöliittymän suunnittelua. Testaamalla käyttöliittymän alustavaa rakennetta ja/tai lopullista toteutusta todellisilla käyttäjillä saadaan kaikkein arvokkainta dataa toimivan ja interaktiivisen lopputuloksen kannalta.

Käyttöliittymäsuunnittelu laajenee helposti palvelumuotoiluun, jossa huomioidaan käyttäjälähtöisesti myös käyttöliittymän käyttöympäristön rajoitteet ja mahdollisuudet.

Esimerkiksi vanhuksille suunnitellun palvelun tulee olla riittävän selkeästi ja saavutettavasti toteutettu, etteivät ikänäön asettamat haasteet muodostu esteeksi palvelun käytölle. Palvelumuotoilun näkökulmasta käyttöliittymän pitäisi sopia luonteeltaan ja toimintalogiikaltaan muihin siihen liittyviin palveluihin.

Kiinnostuitko? Haluatko kuulla lisää käyttöliittymäsuunnittelusta ja Crasmanin suunnittelupalveluista?

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Case

Messukeskus: käyttäjälähtöinen palvelumuotoilu

Lippuverkkokauppa mahdollistaa dynaamiset, erilaisia palveluja sisältävät lippupaketit sekä markkinoinnin automaation tehokkaan käytön.

Lue lisää

Blogi

A/B-testaaminen pitää käyttäjän suunnittelun keskiössä

Intersportin onnistunut A/B-testi johti mitattavasti parempiin tuloksiin.

Lue lisää

Case

Case Aikani: Mobile first, vai kuinka?

Keskellä kovinta mobiilihuumaa on helppo unohtaa, etteivät desktop-käyttäjät ole kadonneet maailmasta mihinkään.

Lue lisää

Blogi

Käyttäjälähtöinen suunnittelu verkkopalvelun kilpailutuksessa

Verkkopalvelun ostaminen ja hankinnan kilpailuttaminen ovat ratkaiseva osa onnistuneessa lopputuloksessa.

Lue lisää