Helppo ja nopea verkkoasiointi on tärkeää niin kuluttajille kuin yritysasiakkkaillekin. B2B-verkkokaupan toiveet ja vaatimukset voivat kuitenkin poiketa paljonkin kuluttajakaupasta.
B2B-verkkokauppa keskittyy palvelemaan yritysasiakkaita. Usein ensimmäinen tavoite on kanavoida pienet, mutta työllistävät tilaukset ja palvelupyynnöt verkkoon. Monelle jälleenmyyjälle ja asiakkaalle jo saatavuus- ja hintatietojen saaminen verkosta on suuri apu.
Seuraavat askeleet verkkokaupan suuntaan ovat tilaaminen verkosta ja maksaminen laskulla. Asiakkaista ja toimialasta riippuu, onnistuuko muiden maksutapojen lisääminen joustavasti vai vaaditaanko siihen toiminnanohjausjärjestelmien yhteensovittamista. Hyvä B2B-verkkokauppa vapauttaa myyjien ja asiakaspalvelijoiden aikaa esimerkiksi uusmyyntiin ja palveluiden kehittämiseen.
B2B-verkkokauppa on nykyiselle asiakaskunnalle arvokas ja aina avoinna oleva lisäpalvelu. Kuluttajien tapaan myös yritysostajille helppo ja nopea asiointi verkossa on tärkeää. Toiveet ja vaatimukset voivat kuitenkin poiketa paljonkin kuluttajakaupasta.
Yritysostaja haluaa kenties operoida vain tuotenumeroilla ja pikavalinnoilla. Hän haluaa nähdä yrityskohtaiset hintansa ja pysyä selvillä tilauskannasta. Yritysostaja haluaa myös mahdollisesti esittää toiveita toimitusajasta saatavuustietojen pohjalta tai hajauttaa ostamista organisaatiossaan usealle ihmiselle. Tällaisiin toiveisiin pystymme B2B-toteutuksissa vastaamaan.
B2B-verkkokaupan erikoisuuksia ovat asiakaskohtaiset tuotevalikoimat ja hinnat. Asiakaskohtaisen hinnoittelun lisäksi B2B-verkkokauppaan voidaan rakentaa esimerkiksi hintaneuvottelutyökalu, jossa uusi asiakas rekisteröityy kauppaan ja näkee tuotteet ilman hintoja. Hän voi kerätä haluamansa tuotteet ostoskoriin ja tilata tarjouksen. Myyjä pystyy hinnoittelemaan tuotteet haluamallaan tavalla ja asiakas saa räätälöidyn tarjouksen.
Crasman tarjoaa monipuoliset ratkaisut yritysten väliseen kauppaan. Työmme käynnistyy asiakkaan liiketoimintaan ja asiakasprofiileihin perehtymisestä, verkkokaupan ja siihen kytkeytyvien prosessien hahmottamisesta ja sopivan toteutustavan suunnittelusta.
Kevyissä B2B-toteutuksissa koko hallinnointi voidaan tehdä verkkokaupasta käsin. Suuremmissa B2B-toteutuksissa verkkokaupan koko toimintalogiikka integroituu mahdollisimman saumattomasti taustajärjestelmiin.
Mitä laajemmasta verkkokaupankäynnistä on kyse, sitä tärkeämmäksi nousee verkkokaupan ja logistiikka- sekä maksutapakumppanien järjestelmien yhteensovittaminen ja järkevien kokonaisuuksien miettiminen. Kansainvälisissä kaupoissa myös kieliversioiden ja lokalisoinnin helppo hallinnointi on huomioitava.
Teknologiavalinnat tehdään, kun vaatimukset ja tavoitteet on määritelty. Crasman toteuttaa verkkokaupat joko avoimen lähdekoodin Magento 2 -teknologialla, Shopify- tai Crasman Stage & Studio -alustalla.
Kiinnostuitko? Oletko perustamassa verkkokauppaa tai onko vanha verkkokauppasi päivityksen tarpeessa?
Insight
Verkkoliiketoiminnan vaatimukset muuttuvat entistä nopeammin ja ovat entistä monimutkaisempia, joten teknologialta vaaditaan paljon.
Lue lisääCase
Familonin verkkokauppa palvelee sekä yrityksiä että yksityisiä asiakkaita.
Lue lisääBlogi
Kahdeksan askelta B2B-verkkokauppaan.
Lue lisääInsight
Vastuullisuus ohjaa ostokäyttäytymistä enenevästi. Verkkokauppiaan pitää reagoida markkinoiden pyyntöön ennakoivasti turvatakseen kilpailuasemansa. Selvitimme, mitä se käytännössä tarkoittaa.
Lue lisääBlogi
Milloin B2B-verkkokauppa kannattaa perustaa
Lue lisääRatkaisu
Käynnistä verkkokaupankäynti helposti ja nopeasti.
Lue lisääBlogi
Vertailimme kolmea modernia B2B-verkkokaupan toimintamallia.
Lue lisääTeknologia
Crasman Stage on joustava ja monipuolinen alusta verkkokaupoille ja kaikille sähköisille palveluille.
Lue lisääBlogi
Magenton 2.2 -versiossa on parannetut B2B-ominaisuudet.
Lue lisää