Tuskin mikään on niin huono sijoitus kuin uusi auto. Sen arvo romahtaa heti kun ajat kaupan ovesta ulos, ja omiasi et saa koskaan takaisin. Lisäksi alkavat huolet: renkaat kuluvat, jarrupalat vinkuvat ja raggarit vääntävät peilit viikonloppuna solmuun. Miksi autoja silti yhä ostetaan?

Ehkä niin ei pian enää tehdäkään. Yhteisomistus, yksityisleasing ja monet muut hankintamuodot kasvavat kiivaasti. Ja lisäksi markkinoilla on Beely, joka toi peliin kokonaan uuden vaihtoehdon. Älä osta uutta autoa, kehottaa Beely. Lyhyt lause, kaksi osaa: älä osta / uutta autoa. 

Ostaminen ei ole järkevää, jos et halua sitoa pääomia. Uusi auto ei ole järkevä vaihtoehto, jos saat sen sijaan tuoreen käytetyn. Näiden oivallusten varassa Beely kasvaa tällä hetkellä nopeammin kuin mikään muu autokauppa Suomessa.

 

Mitä Crasmanin piti ymmärtää?

Beelyn liiketoiminnassa signaalit merkitsevät. Millaisia autoja markkinoilla liikkuu, millaisia autoja asiakkaat haluavat ja mistä he haaveilevat.

Kun Crasman lähtee tukemaan asiakkaan businessprosessia, täytyy ymmärtää liiketoiminnan koko luonne.

Markkinoinnin automaation tueksi tarvitaan kaikki mahdollinen tieto asiakkaista. Tämä tieto löytyi Beelyn SalesForcesta, mutta se piti saada siirtymään HubSpotiin, jossa oli jo valmis putki.

Lisäksi HubSpotiin tarvittiin autot. HubSpot ei vielä tiennyt miltä auto näyttää, joten se piti kertoa sille.

Teknisesti se on yksinkertaista. Läpikäytäviä asioita on valtava määrä, kun varmistetaan tietosisältöjen vastaavuudet. Samalla pitää pohtia, mikä kaikki on arvokasta liiketoiminnan kannalta, ja miten se siirtyy järjestelmien välillä. Ja mitä kaikkia signaaleja tietyn tiedon muutokset aiheuttavat.

 

Ei datan määrä, vaan sen käyttäminen oikein

Crasmanin kaikki projektit alkavat asiakkaan liiketoiminnan strategia-analyysillä ja keskeisen toimintojen sisäistämisellä. Beelyn tavoite oli toteuttaa modernia markkinointia moderneilla työkaluilla, ja tavoite myös saavutettiin.

Järjestelmien välisellä integraatiolla varmistettiin, että kaikki tiedot ovat jatkuvasti ajan tasalla. Data siirtyy automaattisesti HubSpotin ja SalesForcen välillä riippumatta siitä, missä sitä on päivitetty. Se on läpinäkyvää ja kaikkien saatavilla, mikä vähentää manuaalisen työn ja virheiden määrää.

Kun data on ajan tasalla, niin on myös markkinointi – ja myynti.

Asiakasrajapinnassa voidaan kohdistaa oikeita toimenpiteitä oikeille kohderyhmille juuri silloin, kun hetki on oikea.

Samalla asiakkaan tarpeiden ja toiveiden ymmärtäminen paranee kerta kerralta. Verkkosivuilta löytyy aina yhä parempi osuma ja lopulta myös oikea ajoneuvo.

 

Tarkennuspisteessä on aina asiakas

Beelyn koko toiminta lähtee asiakaskeskeisestä palvelusta, mikä tarkoittaa, että ostokokemuksen on oltava jatkuvasti parempi kuin perinteisessä autokaupassa.

– Pyrimme Beelyllä siihen, että erottaudumme muista toimijoista. Haluamme olla muutakin kuin perinteinen autokauppa, vastata konseptillamme muuttuviin liikkumisen ja autoilun tarpeisiin, ja vakuuttaa asiakkaat uudenlaisesta tavasta hankkia auto. Tutkimme intohimoisesti markkinaa ja sen uusia tuulia, kertoo Beelyn Chief Experience Officer Wilhelmiina Tevio.

– Toimintaamme ohjaa asiakasymmärrys ja datan pitää olla luotettavaa. Datan pitää myös olla ehdottomasti synkassa eri järjestelmissä. Näin meillä on paras tuntuma siitä missä mennään, minkälaista elo on Beely-asiakkaana, miten konseptiamme voisimme kehittää ja mistä löytyy pullonkauloja. Pelkkä tieto ja mittaaminen eivät yksinään riitä:  haluamme myös reagoida nopeasti.

– Selkeä näkymä auttaa luomaan todenmukaista kuvaa ja vähentää virhetulkintojen määrää. Samalla turha ajankäyttö manuaalisessa päivittämisessä vähenee. Se on pienelle organisaatiolle todella tärkeää. Datan pitää olla kunnossa ja asiakasdatan hyvässä turvassa, sanoo Tevio.

 

iBeely-leima

Lue myös:

Beelyn verkkokaupan sisällä sykkii Crasmanin luoma sydän.

Autokaupassa on jotain vikaa, sanoi Beely.

 

Patrik Parviainen avatar