Selvitimme suomalaisen, räätälöidyn verkkokaupan anatomian sekä kustomoinnin kilpailuedut.

Magento, Shopify, Woocommerce ja Hybris ovat suosittuja verkkokaupan valmisohjelmia. Niiden perustoiminnallisuudet ovat kattavat ja tarpeiden mukaan myös muokattavissa ja laajennettavissa.

Räätälöityjen verkkokauppojen markkinaosuus pysyttelee Suomessa vuodesta toiseen kymmenessä prosentissa. Miksi, vaikka valmiiden alustojen kirjo ja ominaisuudet sen kun kasvavat?

Räätälöidyn verkkokaupan anatomia

Millaisista osista keskimääräinen räätälöity verkkokauppa sitten rakentuu?

Löytääkseni vastauksen kävin läpi viisi lähdettä: Paytrailin Suuren verkkokauppa-alustaraportin 2019 ja 2020 sekä omien asiantuntijoidemme kattavat kokemukset Magento- ja Shopify-valmisohjelmista ja Crasman Stage -alustalle kehitetyistä verkkokaupoista. 

Löysin viisi räätälöityjä verkkokauppoja yhdistävää tekijää.

  1. Verkkokaupan liikevaihto ylittää 1 000 000 euroa vuodessa. Paytrailin 2020 raportin mukaan yli miljoona euroa vaihtavista verkkokaupoista oma alusta on yhtä suosittu tai suositumpi kuin mikään yksittäinen valmisohjelmisto.
  2. Verkkokauppa on integroitu muihin järjestelmiin, jotka toimivat tiedon pääasiallisena lähteenä.
    • Tilausten välitys ja/tai käsittely toiminnanohjausjärjestelmässä
    • Tuotetiedon ylläpito tuotehallintajärjestelmässä
    • Varastosaldojen ylläpito varastonhallintajärjestelmässä
    • Asiakastietojen ylläpito kanta-asiakasjärjestelmässä
    • Kampanjanhallinta ja markkinoinnin automaatio esimerkiksi HubSpot-, Mailchimp- tai Salesforce-ohjelmilla
    • Raportointijärjestelmä
  3. Ostoprosessiin liittyy useita vaiheita, joita voivat olla esimerkiksi lähtötilanteen kartoitus, tuotekonfigurointi, rahoitushakemus, ajanvaraus ja maksaminen. Ominaisuuksia, joiden toteuttaminen valmisohjelmistolla vaatisi joka tapauksessa mittavaa räätälöintiä.
  4. Tarve myydä varaston reaalisaldoja tai jakaa varasto kivijalkamyymälöiden kanssa.
  5. Verkkokauppiaalla on vahva näkemys verkkoliiketoiminnasta ja halu kehittää verkkokauppaansa aktiivisesti haluamaansa suuntaan.

Räätälöityjen verkkokauppojen liikevaihto on Suomessa markkinoiden yläpäätä. Useimmiten alustan tukena on muita taustajärjestelmiä, jotka toisivat mukanaan paljon päällekkäisyyttä valmisohjelmistojen ominaisuuksien kanssa.

Räätälöidyn verkkokaupan plussat

Alusta loppuun saakka suunnitellussa ja toteutetussa verkkokaupassa on kaikki tarvittava eikä mitään turhaa. 

Valmiiden verkkokauppatoteutusten muokkaaminen on toki mahdollista, mutta se saattaa käydä kokonaan räätälöityä toteutusta kalliimmaksi ja johtaa huonompaan käyttökokemukseen. Valmisalustan räätälöinti voi myös hankaloittaa versiopäivitysten käyttöönottoa.

Räätälöity verkkokauppa on nimensä mukaisesti räätälöity sopimaan tarvittaviin järjestelmiin ja prosesseihin.

Valmisohjelmistoja käytettäessä tilanne on päinvastoin: prosessit on mukautettava ohjelmiston sallimiin muotoihin.

Konkreettinen esimerkki räätälöidystä verkkokauppatoiminnallisuudesta on Intersportin suksipakettilaskuri. Asiakas kirjoittaa laskuriin tarvittavat tiedot ja saa vastauksena toiveidensa mukaiset suksi-, side-, mono- ja sauvasuositukset. Suksipaketin loppuhinta riippuu käyttäjän tekemistä valinnoista ja huomioi myös asennuspalvelun.

Räätälöity verkkokauppa kehittyy markkinoiden mukana

Räätälöidyn verkkokaupan jatkokehitysmahdollisuudet ovat rajattomat – kauppiaalla on täysi kontrolli palveluunsa ja mahdollisuus sopeuttaa sitä liiketoimintastrategian mukaisiin tarpeisiin.

Palvelu kannattaa soveltuvilta osin perustaa yleisiin sovelluskehyksiin, ohjelmistokomponentteihin ja mikropalveluihin. Valmiit komponentit ja mikropalvelut laskevat kehityskustannuksia ja vauhdittavat aikataulua. 

Räätälöidyn verkkokaupan aloituskustannus on tyypillisesti vähintään 75 000 euroa. Vuosittaiseen jatkokehitykseen on suositeltavaa varata 1–5 % verkkokaupan liikevaihdosta. 

Jatkuva pienkehitys varmistaa sen, että verkkokauppa vastaa aina liiketoimintatavoitteisiin, markkinamuutoksiin ja asiakkaiden toiveisiin.

Olli Maksimainen avatar